28 فروردين 1402 - 12:22

تراز حساب جاری ۱۵.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۲/ ایران در رتبه پنجم قرار گرفت

تراز حساب جاری ۱۵.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۲  ایران در رتبه پنجم قرار گرفت
ایران در میان ۱۹ اقتصاد منطقه منا، از لحاظ تراز حساب جاری دارای رتبه پنجم با مقدار ۱۵.۵ میلیارد دلار است.
کد خبر : ۱۴۹۲۰۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، منا به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا اصطلاحی است که برای نامیدن کشور‌های عمده تولیدکننده نفت که در این منطقه به کار می‌رود، بانک جهانی در رابطه با وضعیت اقتصاد منطقه منا گزارشی را منتشر کرده که در آن به بررسی تراز حساب جاری کشور‌های عضو این منطقه پرداخته است.

 

در میان ۱۹ اقتصاد منطقه منا، تعداد ۹ اقتصاد دارای مازاد تراز حساب جاری و ۱۰ اقتصاد که عمدتا کشور‌های واردکننده نفتند دارای کسری تراز حساب جاری در سال ۲۰۲۲ بودند. بالاترین تراز حساب جاری در کشور‌های عضو منطقه منا متعلق به کشور عربستان سعودی با رقم ۱۶۰ میلیارد دلار است.

 

عربستان سعودی رتبه اول تراز حساب جاری در منطقه منا 

 

در رتبه بعدی، کشور امارات متحده عربی با فاصله ۱۰۰ میلیارد دلاری از عربستان با رقم ۶۷ میلیارد دلار قرار دارد و رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم متعلق به کشور‌های قطر، کویت و عراق است.

 

ایران در میان ۱۹ اقتصاد منطقه منا، از لحاظ تراز حساب جاری دارای رتبه پنجم با مقدار ۱۵.۵ میلیارد دلار است.

 

بالاترین کسری تراز حساب جاری در سال ۲۰۲۲ متعلق به اقتصاد مصر با رقم حدود ۱۷ میلیارد دلار است که یکی از دلیل کسری تراز حساب جاری در این اقتصاد و سایر اقتصاد‌های واردکننده نفت را می‌توان به افزایش بهای کالا و خدمات وارداتی نسبت داد.

 

تراز حساب جاری ۱۵.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۲ / ایران در رتبه پنجم قرار گرفت

تراز حساب جاری در سال ۲۰۲۲- میلیارد دلار

 

در سال ۲۰۲۲ بالاترین تورم منطقه منا مربوط به اقتصاد لبنان با رقم ۱۷۱ درصد است، که پیش بینی می‌شود این کشور در سال ۲۰۲۳ همچنان تورم بالایی داشته باشد. بعد از لبنان، اقتصاد سوریه با تورم ۷۰ درصد قرار دارد، همچنین کمترین تورم در منطقه منا نیز متعلق به اقتصاد جیبوتی با نرخ منفی ۰.۱ درصد است.

 

البته گفتنی است که با پژوهش معاونت اتاق تهران، پیش بینی می‌شود در سال جاری میلادی از شدت تورم در اکثر اقتصاد‌های منطقه منا کاسته خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر