09 خرداد 1402 - 15:47
تحلیلگر بازار‌های مالی در گفتگو با ایبِنا:

باید مسیر اعتمادسازی در بازار هموار شود/ وظیفه فرهنگ‌سازی بر عهده نهاد‌های مالی است

باید مسیر اعتمادسازی در بازار هموار شود  وظیفه فرهنگ‌سازی بر عهده نهاد‌های مالی است
تحلیلگر بازار‌های مالی گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت مالی مسیر اعتمادسازی در بازار سرمایه را هموار می‌کند.
کد خبر : ۱۵۱۱۴۸

یاسر فلاح، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفتگو با ایبنا، با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: رویداد‌های تخصصی نمایشگاهی، در وهله نخست امکان تعامل میان نهاد‌های مالی و ذی‌نفعان را برقرار می‌کنند. افزایش و تسهیل فضای اعتماد بین سرمایه‌گذاران و بخش سرمایه‌پذیر یا به اصطلاح، نهاد‌های واسط مالی نیز ازجمله دستاورد‌های این نمایشگاه‌ها است.


وی برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت مالی را پنجره فرهنگ‌سازی دانست و گفت: یکی از وظایف نهاد‌های مالی، آموزش و فرهنگ‌سازی است و شرکت‌های کارگزاری، سبدگردانی، تامین‌سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری حتما باید برنامه‌های مناسبی در این حوزه داشته باشند؛ زیرا مقوله توسعه فرهنگ‌سازی، الزاما وظیفه تام و تمام سازمان بورس نیست.


فلاح یکی از شاخص‌های مهم در بازار‌های مالی را موضوع اعتماد میان سرمایه‌گذاران و نهاد‌های واسط برشمرد و گفت: چنین رویداد‌هایی مسیر اعتمادسازی در بازار سرمایه را هموار می‌کند و وقفه در برگزاری این رویداد‌های مهم مالی، بین این دو قطب اصلی بازار سرمایه فاصله ایجاد و نهاد‌های مالی و واسط را از مواجهه و رودرویی مستقیم با مردم و سرمایه‌گذاران دور می‌کند.


مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکی، افزود: سازمان بورس و شرکت‌های زیرمجموعه مانند بورس تهران و فرابورس هم باید برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشند، اما از نظر من وظیفه اصلی فرهنگ‌سازی و آموزش بر عهده نهاد‌های مالی است. چنانچه با یک مطالعه تطبیقی در بازار‌های سرمایه سایر کشورها، مشاهده می‌کنیم که نهاد‌های مالی این وظیفه را انجام می‌دهند.


فلاح، ادامه داد: برای نمونه در بازار‌های سرمایه پیشرفته، شرکت‌های کارگزاری (بروکرها)، شرکت‌های سبدگردانی و تامین‌سرمایه‌ها فعالیت‌های حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش را بر عهده دارند. در ایران هم این اتفاق مثبت به آرامی در حال شکل‌گیری است و نهاد‌های مالی در این بخش ورود کرده‌اند و این امر باید شتاب بگیرد. کارگزاری‌های بزرگ کشور که جامعه گسترده‌ای از سهامداران خُرد را پوشش می‌دهند، باید در توسعه فرهنگ سهامداری و آموزش نقش بزرگی را برعهده بگیرند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ باید در حوزه فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگ سهامداری گام‌های ارزنده و بزرگی بردارند.


به گفته فلاح، نهاد‌های مالی بزرگ باید بخشی از درآمدهایشان را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش، هزینه کنند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که تمامی وظایف فرهنگ‌سازی و آموزش بر عهده سازمان بورس باشد، چنین انتظاری کاملا اشتباه است. البته سازمان بورس یکی از اضلاع بازارسرمایه است و آموزش و فرهنگ سازی یکی از وظایف آن به شمار می‌رود.


به اعتقاد او شرکت‌های کارگزاری باید تمامی تلاش‌شان را در راستای آموزش صحیح و توسعه فرهنگ سهامداری به کارگیرند و در این بخش نقش ایفا کنند. سازمان بورس هم باید نقش راهبر و راهنما را ایفا کند و به نهاد‌های مالی توصیه‌های درست را ارایه دهد.


فلاح، ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با سابقه برگزاری ۱۵ ساله، به محملی برای ارتقا و توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری تبدیل شده و با حضور گسترده نهاد‌های مالی و همچنین حضور نهاد ناظر در این نمایشگاه تخصصی و ذی‌نفعان، انتظار داریم، رویداد آتی بسیار پرشورتر از قبل برگزار شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر