22 خرداد 1402 - 14:41

پیشنهاد طهماسب مظاهری درباره کاهش تسهیلات تکلیفی

پیشنهاد طهماسب مظاهری درباره کاهش تسهیلات تکلیفی
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: باید ریشه تسهیلات تکلیفی قطع شود که البته یکباره هم محقق نمی‌شود.
کد خبر : ۱۵۱۷۱۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، طهماسب مظاهری، اقتصاددان، در نشست «حکمرانی، مهار تورم و رشد تولید» که در حاشیه سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد با بیان اینکه تورم به معنای تفاوت رشد نقدینگی و رشد تولید است، اظهار کرد: ریشه رشد نقدینگی، ناترازی بانک‌ها و نا سلامتی فعالیت آنهاست که بار‌ها تکرار شده است. ضمن اینکه اضافه برداشت و کفایت سرمایه را رعایت نمی‌کنند، اما ریشه این ناترازی کجاست؟


وی ادامه داد: ریشه ناترازی بانک‌ها در تسهیلات تکلیفی است که دولت در سیاست‌های خود تحمیل کرده است.


رئیس اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری در نظام بانکی مواجه هستیم، تصریح کرد: در این میان مقصر اصلی نظام بانکی شناخته شده و می‌شود و به زودی هم همه نارسایی اقتصادی نظام بانکی شناخته می‌شوند، در حالی که اینطور نیست.


مظاهری گفت: اگر این را بپذیریم که ریشه خطایی که باعث رشد نقدینگی این چنینی در اقتصاد کشور شده همین تسهیلات تکلیفی است، می‌توان جلوی آن را گرفت.


وی افزود: البته انکار نمی‌کنم که برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات هم دقت کافی را انجام ندادند.


وی با بیان اینکه باید ریشه این تسهیلات تکلیفی قطع شود که البته یکباره هم محقق نمی‌شود؛ تصریح کرد: روشن است آقای فرزین و سیستم بانکی یکباره نمی‌توانند اینکار را انجام دهند، باید طبق آنچه آقای خاندوزی گفتند، به جای کنترل قیمتی کنترل مقداری انجام شود.


رئیس اسبق بانک مرکزی پیشنهادی برای حل این مشکل ارائه داد و گفت: بانک مرکزی با شیب قابل قبول تسهیلات تکلیفی را سالانه مثلا ۲۰ درصد کاهش دهد و به دولت پیشنهاد دهد که اگر دولت قبول نکرد، خود بانک مرکزی به تشخیص خود و براساس اولویت بندی از میزان این تسهیلات بکاهد و همان مقدار را به بانک‌ها ابلاغ کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر