25 تير 1402 - 11:13
رئیس اتاق ایران و افریقا در گفت‌وگو با ایبِنا؛

بهترین مقصد صادرات ایران بر پایه تهاتر کالا/ قاره سیاه ظرفیت جذب تمام تولیدات کشور را دارد

بهترین مقصد صادرات ایران بر پایه تهاتر کالا  قاره سیاه ظرفیت جذب تمام تولیدات کشور را دارد
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افریقا گفت: این قاره بهترین مقصد برای صادرات ایران برپایه تهاتر کالا و حرکت در راستای دلارزدایی است.
کد خبر : ۱۵۲۹۴۳

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افریقا با تاکید بر آغاز فصل جدیدی از صادرات کشورمان به این قاره به خبرنگار ایبِنا گفت: قاره افریقا یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در این قاره حدود ۱۲۰ میلیارد دلار گردش کالایی و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی انجام می‌شود. در واقع ما با قاره‌ای مواجه هستیم که جمعا ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال، فعالیت اقتصادی و تجاری در آن صورت می‌گیرد.


وی با اظهار تاسف از سهم اندک ایران از چنین بازار بزرگ و با ظرفیتی اظهار کرد: متاسفانه ایران در این بازار حدود یک هزارم، سهم دارد که البته می‌توان با رویکرد دولت سیزدهم و تعریف راهبرد‌های ویژه برای دست یافتن به این بازار و توسعه صادرات امیدوار بود. ۵۴ کشور در قاره افریقا وجود دارد که ۳۰ درصد معادن دنیا را در بر می‌گیرند. به همین دلیل این قاره ظرفیت بالایی را برای ایران و حتی کشور‌های دنیا ایجاد کرده که ما باید به بهترین شکل از آن بهره ببریم.


این فعال اقتصادی به امکان صادرات ایران بر پایه تهاتر کالا با طلای افریقا اشاره کرد و افزود: این قاره با وجود منابع عظیم و بی پایان، پولی برای تجارت ندارد، اما در واقع روی دریایی از الماس و طلای جهان خوابیده است. حدود ۸۰ درصد الماس و ۷۰ درصد طلای دنیا در این قاره قرار دارد. ضمن اینکه باید به فلزات گرانبهای دیگر همچون منگنز، روی، مس و.... هم اشاره کرد که بهترین کالا برای تهاتر با تولیدات ایرانی خواهد بود.


عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر افزایش صادرات و تهاتر کالا در برابر طلای این قاره تصریح کرد: در شرایطی که کشورمان به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب دسترسی به سیستم نقل و انتقال ارز در مبادلات بین المللی را ندارد، نگاه ویژه به تهاتر کالا و همچنین تجارت بر پایه پول ملی کشور‌های مقصد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ارزی ما در مراودات تجاری و بانکی باشد.


برهمن با تاکید بر سرمایه گذاری حداکثری ایران در قاره افریقا نیز گفت: در سفری که چند سال قبل به تونس داشتم به من گفتند کشور‌های اروپایی و آمریکا مشغول غارت و چپاول معادن مختلف این قاره هستند. بطوریکه در یک مورد ۱۲ میلیارد دلار طلا از تونس برده اند و تنها یک میلیارد دلار کالا به جای آن داده اند. در نتیجه کافی است ما که همواره بر تجارت سالم و برد-برد با کشور‌های مختلف تاکید داریم، برنامه‌ریزی جدی‌تری برای صادرات و سرمایه گذاری در افریقا انجام دهیم و مروادات تجاری سودبخشی را برای هر دو طرف رقم بزنیم.


وی به تنوع بالای تقاضای کشور‌های افریقایی برای واردات از ایران اشاره کرد و گفت: این قاره تمایل واردات هر آنچه که در ایران تولید می‌شود را دارد و ما می‌توانیم علاوه بر تولیدات داخلی خودمان، بسیاری از کالا‌های مورد نیاز آن‌ها را در کشور‌های افریقایی تولید و عرضه کنیم. مردم این قاره در زمینه صنعت، دانش فنی و تربیت نیروی انسانی بسیار ضعیف هستند که می‌توان با سرمایه گذاری مناسب و استفاده از این موارد برای رشد فعالیت تجاری خودمان استفاده کنیم.


رئیس اتاق ایران و افریقا با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم درباره توسعه صادرات به قاره افریقا افزود: اراده و رویکرد دولت سیزدهم و همچنین افزایش دو برابری صادرات ایران به افریقا در دو سال گذشته می‌تواند زمینه را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بیشتر مهیا کند. بی تردید با تعریف و تدوین برنامه‌های راهبردی مناسب و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و همچنین بانک مرکزی، می‌توان حداکثر استفاده را از منابع و ظرفیت‌های موجود برای صادرات برده و هر چه بیشتر به رشد اقتصادی کشورمان کمک کنیم.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر