31 تير 1402 - 12:05
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش قابل توجه چک‌های برگشتی/ اعتبارسنجی؛ مرحله نهایی قانون جدید چک

کاهش قابل توجه چک‌های برگشتی  اعتبارسنجی؛ مرحله نهایی قانون جدید چک
نماینده مجلس گفت: با اجرای دو بخش از سه بخش قانون جدید چک، شاهد کاهش دو سومی چک‌های برگشتی در کشور هستیم.
کد خبر : ۱۵۲۹۴۵

ابوالفضل ابوترابی؛ نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: قانون چک سه بخش دارد که در حال حاضر دو بخش از سه بخش آن اجرا می‌شود و همین حالا نیز شاهد کاهش قابل توجه چک های برگشتی هستیم.

 

وی افزود: پیش از اجرای قانون چک شاهد برگشت خوردن ۲۱ درصد از چک‌های صادر شده بودیم که با اجرای مرحله و بخش اول قانون چک یعنی راه‌اندازی سامانه صیاد و ثبت چک‌های صادر شده در این سامانه، ۷ درصد از چک‌های برگشتی کاهش یافت.

 

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش دوم از قانون چک که اجرا شد مربوط به مسدودسازی حساب‌های صاحبان چک‌های برگشتی بود که این مسئله نیز باعث کاهش ۷ درصد دیگر از چک های برگشتی شد. در واقع با اجرای همین دو بخش از قانون چک، شاهد کم شدن قابل توجه چک‌های بلامحل هستیم.

 

ابوترابی خاطرنشان کرد: بخش سوم از قانون چک مربوط به اعتبارسنجی و رتبه‌بندی افراد برای صدور چک است که آیین نامه اجرایی آن در حال تدوین برای اجرا است.

 

وی افزود: بنده به عنوان طراح اصلی قانون چک در جلسات کارگروه بانک مرکزی برای تدوین آیین نامه اجرایی این قانون حضور دارم و شاهد اهتمام جدی بانک مرکزی برای اجرای این قانون هستم.

 

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنوز موردی درباره رتبه بندی و اعتبارسنجی در جلسات کارگروه بانک مرکزی برای تدوین آیین نامه اجرایی این بخش از قانون چک نهایی نشده، اما آنچه که در کارگروه مطرح شده این است که اعتبارسنجی مربوط به اعتبار اقتصادی افراد و کارکرد حساب آن‌ها باشد و رتبه‌بندی مربوط به اعتبار اجتماعی افراد همچون نداشتن پرونده قضایی خوش حسابی و امثال آن باشد. 

نویسنده: عباسی مزار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر