30 مرداد 1402 - 12:51
استاد اقتصاد در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

ثبات بازار ارز با آزادسازی منابع ارزی/ ذخایر بانک مرکزی پایدارتر می‌شود

ثبات بازار ارز با آزادسازی منابع ارزی  ذخایر بانک مرکزی پایدارتر می‌شود
یک اقتصاددان گفت: آزاد شدن منابع ارزی ایران در اقتصاد به‌ویژه در بازار ارز تاثیر گذار است و به ثبات و آرامش این بازار کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۵۴۱۹۳

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: با آزاد شدن منابع ارزی، این ارزها به کالاهای اساسی اختصاص می یابد که به آن ها اصطلاحا ارز ترجیحی می گوییم.

 

وی افزود: قطعا آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کوتاه مدت می تواند به بانک مرکزی برای به ثبات رساندن بازار ارز کمک کند.

 

این استاد اقتصاد تصریح کرد: به دلیل این که آزاد شدن منابع ارزی صرف خرید کالاها می شود، ورود ۶ میلیارد دلار به کشور تاثیر غیر مستقیم بر بازار ارز خواهد داشت.

 

عزتی ادامه داد: آزاد شدن منابع ارزی ایران به خصوص در بازار غیررسمی بسیار تاثیرگذار است و به ثبات بازار ارز کمک می کند، زیرا ورود و خروج به این بازار راحت است، البته ممکن است که ازاد شدن این منابع تاثیری در بازار ارز رسمی نداشته باشد، زیرا بازار ارز رسمی سازکار مختص به خود را دارد و عرضه کنندگان و خریداران آن کاملا مشخص است و این ارز به صور رسمی در شبکه بانکی و سایر حوزه های مورد نظر دولت و بانک مرکزی مورد مبادله قرار می گیرد.

 

وی یادآور شد: همچنین آزاد شدن منابع ارزی موجب خواهد شد تا بخش دیگری از منابع که در اختیار بانک مرکزی است، پایدارتر باقی بماند.

 

از کره‌جنوبی تا عراق

 

براساس این گزارش؛ طی روز‌های اخیر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد. بر همین اساس، بزودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر واریز و بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالا‌های غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد.


برهمین اساس به تازگی نیز رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است.

رویترز در این باره نوشت: خبرگزاری یونهاپ اینفومکس با اشاره به یک منبع آگاه در بازار ارزی، گزارش کرد که بانک مرکزی سوئیس قصد دارد ۶ میلیارد دلار دارایی ایران را از وون به دلار و سپس به یورو تبدیل کند و ظرف مدت پنج هفته آینده، روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد وون (۲۲۳.۸۵ میلیون دلار) تا ۴۰۰ میلیارد وون را تبدیل خواهد کرد.


این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز؛ دوشنبه سی‌ام مردادماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از روند آزادسازی دارایی‌های ایران درعراق که در حال انجام است خبر داد و گفت: علاوه بر دارایی‌های که از سوی کره آزاد می‌شود بخشی دیگری از دارایی‌های ما در عراق که با توجه به مداخلات آمریکا امکان بازپس‌گیری سخت شده بود این دارایی‌ها روند انتقالش شروع شده و در حال انجام شده است.

ناصر کنعانی افزود: دولت جمهوری اسلامی با اقتدار مجبور به تمکین به پذیرش احقاق حقوق ملت ایران کرد و دولت از حقوق ملت ایران در هیچ جایی کوتاه نمی‌آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر