در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

نقش نهاد‌های مالی بر رشد بازار سرمایه/ «دانش مالی» سرمایه‌گذاران چگونه افزایش می‌یابد؟

نقش نهاد‌های مالی بر رشد بازار سرمایه  «دانش مالی» سرمایه‌گذاران چگونه افزایش می‌یابد؟
یک کارشناس بازار سهام گفت: افزایش نهاد‌های مالی ثبات بازار سهام را تقویت می‌کند.
کد خبر : ۱۵۴۴۴۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در یک سال گذشته شاهد رشد تعداد نهاد‌های مالی بودیم به طوری که تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری دارای مجوز فعالیت از ۲۹۱ صندوق به ۴۰۲ صندوق افزایش یافته است. همچنین تعداد شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های مادر (هلدینگ) دارای مجوز فعالیت از ۲۳۱ هلدینگ به ۲۸۱ هلدینگ افزایش یافته است، همچنین تعداد شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت از ۱۰۸ کارگزاری به ۱۱۵ کارگزار افزایش یافته است، با توجه به اهمیت افزایش نهاد‌های مالی با یک کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


امیر سیدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: هرچه تعداد نهاد‌های مالی به ويژه نهاد‌های مالی مدیر دارایی بیشتر شود، تاثیر مثبتی بر رشد بازار سرمایه خواهد داشت. در تمام جهان نیز به دنبال افزایش تعداد نهاد‌های مالی هستند تا بازار مولد بزرگتری را ایجاد کنند و در این شرایط است که ثبات بازار سرمایه نیز محقق و تقویت خواهد شد.


وی ادامه داد: نهاد‌های مالی ابزار‌هایی ایجاد می‌کنند تا به عنوان نمونه اگر سرمایه گذار تصمیم گرفت به صورت غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه گذاری کند، بتواند از طریق ورود به صندوق‌های سرمایه گذاری به اهداف خود دست یابد.


سیدی تاکید کرد: رسوب پولی که در نهاد‌های مالی ایجاد می‌شود، خود به خود موجب ثبات بازار سرمایه به لحاظ نوسانی نیز می‌شود، یعنی در گذشته همیشه این مشکل وجود داشت زمانی که بازار رونق می‌گرفت، شاخص بیش از حد رشد می‌کرد و زمانی که بازار دچار رکود می‌شد، شاخص بیش از حد سقوط می‌کرد.


این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر افزایش تعداد صندوق‌های بورسی، افزایش نهاد‌های مدیریت دارایی و افزایش نهاد‌های سبدگران کمک کرده است تا نقد شوندگی و ثبات بازار سهام نیز تقویت شود و به عبارت دیگر ریسک نوسانات در بازار سهام کاهش یابد.


به گفته او، نهاد مالی که سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سهام انجام می‌دهد و به دنبال تبلیغ و بازاریابی و جذب سرمایه است، اقدام به تولید محتوا می‌کند و تولید محتوا نیز «دانش مالی» سرمایه گذاران را افزایش خواهد داد.


وی گفت: در گذشته تعداد محدودی از مردم با بازار سرمایه ارتباط داشتند و این بازار مدت‌ها ناشناخته بود، اما از اتفاق‌هایی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بازار سرمایه رخ داد، امروز بسیاری از مردم با بازار سرمایه آشنا شده اند و در حال حاضر یک پله پا را فراتر گذاشته و می‌خواهند دانش علمی خود را عمق ببخشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر