14 مهر 1402 - 13:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بانک مرکزی عامل مهم ایجاد تعادل در قیمت‌ها/ تداوم شرایط کنونی به نفع بهبود معیشت مردم خواهد بود

بانک مرکزی عامل مهم ایجاد تعادل در قیمت‌ها  تداوم شرایط کنونی به نفع بهبود معیشت مردم خواهد بود
هنگامی که تراز تجاری از ناحیه ارزی مثبت باشد نشان می دهد که بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز توفیق بیشتری پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۵۵۷۶۵

احمد اشتیاقی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در سیاست تثبیت و اثر آن بر اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از موضوعاتی که در رشد اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد افزایش تراز تجاری و توسعه روابط بین‌الملل با دنیا از جمله کشور‌های همسایه و منطقه است که خوشبختانه آمار‌ها نیز موید همین امر است؛ روندی که اثرات آن در بخش‌های مختلف به زودی آشکار می‌شود.

وی تصریح کرد: اصولا هنگامی که تراز تجاری از ناحیه ارزی مثبت باشد نشان دهنده این موضوع مهم است که بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز توفیق بیشتری پیدا کرده که در نهایت به تثبیت نرخ ارز و امیدواری به ثبات اقتصادی برای تجارت و انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری منتهی شده است.

اشتیاقی افزود: هر چقدر درآمد‌های ارزی بیشتر باشد و شاهد تعادل در عرضه و تقاضای بازار باشیم، بانک مرکزی نیز در تثبیت نرخ دلار موفق‌تر عمل می‌کند؛ در واقع وقتی بانک مرکزی و دولت رابطه تنگاتنگ و خوبی داشته و در اعمال سیاست‌های مرتبط با تثبیت نرخ ارز و توسعه تجارت خارجی در تعامل باشند، آثار این روند روی همه بخش‌ها از جمله نرخ ارز نمایان می‌شود.

وی معتقد است: تثبیت نرخ ارز و افزایش تراز تجاری که مانع بسیار مهمی در برابر انتظارات تورمی است به نوعی مسیر را برای کنترل و به تبع آن کاهش نرخ تورم آماده می‌کند.

تحلیلگر بازار‌های مالی در این باره تصریح کرد: بانک مرکزی گام‌های خوبی در راستای کنترل رشد نقدینگی برداشته و انتظارات تورمی و نرخ تورم نیز نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته و نرخ ارز هم رشد نداشته است، بنابراین می‌توان گفت که بانک مرکزی عامل مهم ایجاد تعادل در قیمت‌هاست و توانسته این موضوع را در اقتصاد تورمی ایران حفظ کند.

اشتیاقی در پایان تاکید کرد: سیاست‌های توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه و کنترل رشد نقدینگی و نظارت بر ترازنامه بانک‌ها وضعیت با ثباتی را در اقتصاد ایران بعد از تشدید تحریم‌ها در سال ۹۷ ایجاد کرده که بسیار مطلوب است، بنابراین تداوم این وضعیت به نفع بهبود معیشت مردم و کاهش تقاضای سفته بازی و دلالی در بازار‌های مختلف خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر