افزایش نرخ‌های بهره به ۱۳۳ درصد در آرژانتین

افزایش نرخ‌های بهره به ۱۳۳ درصد در آرژانتین
تعمیق بحران مالی کشور آرژانتین در حالی بروز یافته که از هر پنج نفر، دو نفر آن‌ها زیر خط فقر مطلق هستند.
کد خبر : ۱۵۶۰۵۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشا تودی؛ بانک مرکزی آرژانتین در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها، در روز پنج‌شنبه نرخ بهره هدف را برای ششمین بار در سال جاری بالا برد. افزایش لجام گسیخته تورم در کشور آرژانتین، از اواخر سال ۲۰۲۲ شدت گرفت و تورم به سرعت از محدوده ۵۰ درصد رد شد. در واقع بار سنگین تورم بر روی دوش درآمد‌ها چنان سنگینی کرد که میلیون‌ها نفر را به زیر خط فقر مطلق کشانده است.

پس از انتشار داده‌های تورم ماه سپتامبر که تورم ماهانه را ۱۲.۷ درصد و معادل سالانه آن را ۱۳۸ درصد گزارش کردند، بانک مرکزی آرژانتین تصمیم به افزایش نرخ‌های بهره از محدوده ۱۱۸ درصد به ۱۳۸ درصد گرفت.

 

نرخ تورم ۱۳۸ درصدی در کشور آرژانتین در سه دهه گذشته بی‌بدیل بوده است.

 

به استناد گزارش مرکز ملی آمار و سرشماری آرژانتین در ماه گذشته، افزایش قیمت‌ها موجب اوج‌گیری نرخ فقر به میزان ۴۰.۱ درصد تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ شده است. به عبارت دیگر؛ دو نفر از هر پنج آرژانتینی زیر خط فقر است، یعنی حدود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر.

 

گزارش دیگری از اتاق فکر مرکز سیاست اقتصادی آرژانتین نشان داده است؛ دستمزد‌ها نمی‌توانند همگام با تورم افزایش یابند و بدین طریق میانه حقوق و دستمزد افراد، تنها توانسته کفاف ۸۵.۶ درصد مایحتاج خوارکی مصرف کنندگان را در ماه آگوست فراهم کند.

 

تورم شاخص قیمتی مصرف کننده آرژانتین (CPI inflation)

افزایش نرخ‌های بهره به 133 درصد در آرژانتین

 

برخی اقتصاددانان معتقدند برای چنین بحران اقتصادی عمیقی، افزایش نرخ‌های بهره، دیر هنگام بوده است.

 

یک مدیر بانک خصوصی که نخواست هویت وی آشکار نشود، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: دیگر افزایش نرخ‌های بهره موثر نیست، زیرا انتظارات تورم شکل گسترش پیدا کرده و جریان تبدیل پزو به دلار شدت گرفته است.

 

تخمین اشخاص از تورم سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که تورم در محدوده ۱۷۳.۲ درصد قرار خواهد گرفت. این در حالی است که آژانس Moody برای سال جاری و سال ۲۰۲۴ به ترتیب تورمی ۲۰۰ و ۳۵۰ درصدی را پیش‌بینی کرده است.

 

افزایش نرخ‌ها تنها ۱۰ روز پیش از انتخابات ۲۲ اکتبر به وقوع پیوست. عمده نمایندگان با پیشنهاد انتخاباتی انقباض مالی برای کاهش کسری بودجه دولت پا به صحنه گذاشتند، لازم به ذکر است، کسری بودجه دولت عامل اصلی پیشران تورم در آرژانتین دیده می‌شود. در همین حین، خاویر مایلی (Javier Milei)، کاندید مستقل از حزب که پیروز دور مقدماتی انتخابات بوده، به عنوان پیشنهاد انتخاباتی قصد حذف پزو و دلاری کردن مبادلات اقتصادی را دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر