23 مهر 1402 - 16:38
یک استاد اقتصاد:

اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت و مؤثر بود/ راهکار‌هایی برای تقویت ارزش ریال

اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت و مؤثر بود  راهکار‌هایی برای تقویت ارزش ریال
اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت و مؤثر بود؛ ولی باید هدف رشد ارزش پول باشد.
کد خبر : ۱۵۶۱۰۳

به گزارش ایبنا، عبدالمجید شیخی؛ استاد اقتصاد در خصوص روند حفظ ارزش و ثبات ریال در مقایسه با سایر واحد‌های پولی در نیمه اول سال جاری و تأثیر اقدامات بانک مرکزی در این روند اظهار کرد: اقدامات بانک مرکزی نظیر اعطای دینار عراق به‌جای دلار و سایر مدیریت‌های کنترل ارز به‌خصوص در ۶ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در کنترل این بازار موثر و مثبت بود.

فعال سازی بخش مولد اقتصادی مکمل اقدامات بانک مرکزی بود

وی ادامه داد: به اعتقاد من این اقدامات خوب، مسکنی بود که به‌عنوان آرامش‌بخش بازار تلقی می‌شود؛ ولی بخشی از این ثبات ارزش ریال هم باید در دل فعال‌تر شدن بخش مولد در اقتصاد بدانیم که مکمل اقدامات بانک مرکزی است.

شیخی توضیح داد: فعال‌شدن بخش مولد اقتصادی علاوه بر ثبات ارزش پولی بعد از مدتی منجر به تثبیت ارز پول داخلی خواهد شد و این اقدامات انجام شده در محدوده سیاست‌های پولی بانک مرکزی در واقع اقداماتی بودند که پیش‌زمینه افزایش مولدسازی را به دنبال خواهند داشت تا در نهایت مجموعه اقدامات موجب دسترسی به مداومت این ثبات پولی و در مرحله بعد منجر به تقویت ارزش پول داخلی کشور شود.

هدف اصلی باید تقویت پول باشد/ تثبیت ارزش ریال مرحله گذار است

این استاد دانشگاه تأکید کرد: هدف اصلی باید تقویت پول باشد و به تثبیت ارزش ریال باید به‌عنوان مرحله گذار نگاه کرد تا برگردیم به روزی که هر دلار معادل ۷ تومان ملی بود!

وی گفت: باید هدف این باشد که سلطه کسانی که به اقتصاد با رویکرد سرمایه‌داری نگاه می‌کردند پایان یابد و به اقتصاد اسلامی برگردیم و راه‌حل‌های سیاست‌های مجرد اقتصادی را که توسط دولت خودفروخته تدبیر و امید پیشنهاد و اجرا می‌شد را به فراموشی بسپاریم؛ زیرا آن‌ها هرگز از سیاست‌های تقویت عرضه یعنی فعال‌تر کردن بخش مولد صحبت نمی‌کردند و نگاهشان به دست غرب بود که متأسفانه کندی پیشرفت دولت مردمی، جهادی و انقلابی سیزدهم هم به برخی افراد باقی‌مانده از آن دولت برمی‌گردد.

نسخه‌های اقتصادی امروز نباید بر اساس سیاست‌های پولی بنا نهاده شود

این کارشناس اقتصادی افزود: نسخه‌های اقتصادی امروز نباید فقط بر اساس سیاست‌های پولی بنا نهاده شود و باوجود اینکه این تدابیر حباب برانداز هستند؛ ولی برای ایجاد ثبات باید به سراغ اقدامات گسترده‌تری حرکت کنیم.


شیخی با اشاره به راهکار‌هایی برای تقویت ارزش ریال، با بیان اینکه باید خلق اعتبار از بانک‌ها گرفته شود تا تسهیلات را بر اساس مانده حقیقی اعطا کنند، اظهار کرد: همچنین باید دلار و یورو و سایر ارز‌ها باید از زندگی مردم حذف شود و به‌سوی مبادله با ارز‌های محلی و قرارداد‌های چندجانبه برویم.

وی افزود: وابسته‌ترین کشور‌ها مثل امارات و مصر و عربستان هم به دنبال حذف ۱۰۰ درصدی دلار از مبادلات خود هستند، در حالی که در مجلس ما در هفته گذشته اعلام کردند که تا پایان برنامه هفتم ۳۰ درصد از مبادلات دلاری باید حذف شود و این اصلاً منطقی نیست که تا ۸ سال آینده تازه اگر برنامه به درستی اجرا شود تنها ۳۰ درصد از این روند کاهش یابد و این حذف دلار باید هر چه سریع‌تر کلید بخورد تا شاهد رشد ارزش ریال و حفظ قدرت خرید مردم باشیم.


منبع: دانا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر