03 آبان 1402 - 10:05
مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی خبر داد؛

کاهش قابل توجه ضرر مالی ناشی از جرایم پولی و بانکی برای مردم/ «سرآمد» به «سیاق» متصل می‌شود

کاهش قابل توجه ضرر مالی ناشی از جرایم پولی و بانکی برای مردم  «سرآمد» به «سیاق» متصل می‌شود
مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی گفت: سرآمد باعث کاهش قابل توجه ضرر و زیان مالی ناشی از جرایم پولی و بانکی برای مردم شده است.
کد خبر : ۱۵۶۵۰۵

به گزارش ایبنا، با توجه به جایگاه مهم و محوری سامانه سرآمد در رسیدگی به انواع جرائم و تخلفات پولی و مالی کشور، امین مهاجر، مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی با حضور در شرکت کاشف، به‌طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت عملیاتی سازی و مراحل انتقال به نسخه جدید سامانه سرآمد قرار گرفت.


در روند حضور و بازدید مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی از کاشف، با هدف رونمایی از نسخه جدید سامانه سرآمد، وی ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران توسعه و عملیاتی‌سازی این سامانه، به تشریح راهبردها، مسیر بلوغ خدمات، ظرفیت‌های سرآمد و نقش مرکز «واکنش سریع به عملیات مشکوک حوزه بانکی (وسعت)» در واکاوی و رسیدگی به عملیات مشکوک حوزه پولی و بانکی کشور پرداخت.


مهاجر با بیان اینکه سامانه سرآمد در عمر چهارساله‌اش، کمک شایانی به بهبود فرآیند‌های رسیدگی به عملیات مشکوک بانکی کرده است، گفت: این سامانه نقش محوری و اساسی در کاهش زمان رسیدگی و پی‌گیری پرونده‌های قضائی و افزایش سرعت کشف جرایم حوزه بانکداری از سوی مراجع و ضابطان قضائی از یک طرف و مجریان دستور‌های قضائی شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از طرف دیگر شده است که همین امر منتج به کاهش قابل توجه ضرر و زیان مالی ناشی از جرایم پولی و بانکی برای مردم شده است.

 

سرآمد دوباره سرآمد شد

 


مدیر ارشد امنیت بانک مرکزی افزود: یکی از عارضه‌های نسخه قبلی سامانه سرآمد، با توجه به حجم قابل توجه زیردستور‌های ارجاعی، کندی روند رسیدگی در ساعات اوج کاری بود که در نسخه جدید با توسعه ظرفیت‌ها و تغییر معماری سامانه این معضل مرتفع شده و همین امر کاهش قابل توجه هزینه‌های نیروی انسانی را در روند ثبت و رسیدگی دستورات قضائی در پی خواهد داشت و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که مجریان دستور‌های قضائی عملکرد بهتری در مطابقت با تعهدات و توافقات سطح خدمت (SLA) تعیین شده خواهند داشت.


وی همچنین گفت: مهمترین اقدام آتی برنامه ریزی شده برای توسعه سرآمد، اتصال این سامانه به سامانه سیاق بانک مرکزی است تا پاسخ تعداد قابل توجهی از دستور‌های قضائی به صورت برخط و بدون دخالت نیروی انسانی، دراختیار ثبت‌کنندگان دستور‌های قضائی قرار گیرد.

 

سامانه جدید سرآمد راه‌اندازی شد

 

حسین قرائی، مدیرعامل کاشف، با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای سامانه جدید سرآمد و همچنین تبیین مسیر حرکت کاشف با هدف دستیابی به اهداف و تأمین راهبرد‌های ترسیم شده، اظهار امیدواری کرد که نسخه جدید سامانه سرآمد بتواند به نحو مؤثر و مطلوب، پاسخگوی نیازمندی‌ها و مطالبات در حال رشد بهره‌برداران بوده و خدمات شایسته‌ای را در اختیار بانک مرکزی، مراجع قضائی و انتظامی و نظام بانکی و پرداخت کشور قرار دهد.


وی همچنین افزود: با تلاش بی‌وقفه و همدلانه همکاران کاشف طی ماه‌های گذشته، سامانه جدید سرآمد با قابلیت‌های ارتقا یافته و ظرفیت‌های فناورانه بهبودیافته روز دوشنبه اول آبان‌ماه راه‌اندازی شد و در اختیار کاربران و بهره‌برداران سامانه قرار گرفت.


مدیرعامل کاشف در همین چارچوب گفت: سامانه سرآمد در چهار سال گذشته بستر ثبت و رسیدگی به هزاران پرونده و بیش از ۶ میلیون زیردستور قضائی بوده است و به‌عنوان اولین سامانه ارائه خدمات دولت‌به‌دولت (G۲G) به‌صورت ساخت‌یافته و مبتنی بر توافقات سطح خدمت (SLA) در کشور میان نظام بانکی و پرداخت و نظام قضائی و انتظامی کشور، نقش محوری خود در تسریع و تسهیل فرایند ثبت، ره‌گیری و رسیدگی به دستور‌های قضائی را ایفا کرده است.


قرائی همچنین اعلام کرد: در نسخه جدید سامانه سرآمد، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های عملیاتی در ثبت و پاسخگویی سریع به حجم بالای دستور‌های قضائی، توابع شاخصی همچون ثبت و پاسخگویی گروهی به دستور‌های قضائی، ارتباطات ماشین به ماشین در قالب واسط‌های API و ارتقای ویژگی‌های مدیریتی نیز ایجاد شده است.


سجاد طرهانی، مدیر توسعه خدمات شرکت کاشف نیز به تشریح ویژگی‌ها و قابلیت‌های کارسازی‌شده یا ارتقاءیافته در نسخه جدید سامانه سرآمد پرداخت و نحوه پوشش نیازمندی‌های از پیش تعریف شده بانک مرکزی و سایر ذی‌نفعان سامانه، ازجمله مباحث مربوط به خودکارسازی برخی فرآیندها، امکان ثبت و پاسخگویی گروهی به دستور‌های قضائی، توسعه واسط‌های ارتباطی ماشین به ماشین بین سامانه‌های مرتبط در بانک مرکزی و سایر موجودیت‌های بانکی و قابلیت‌های گزارش‌گیری منعطف و جامع سامانه را تشریح کرد.


طرهانی درخصوص مراحل مهاجرت از سامانه قبلی به سامانه جدید گفت: در مرحله اول مهاجرت به سامانه جدید، از ساعت ۱۴ روز دوشنبه، یکم آبان‌ماه، سامانه جدید سرآمد از طریق آدرس Saramad.kashef.ir در دسترس کاربران ثبت‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر