تورم ترکیه بالای ۶۰ درصد باقی ماند

تورم ترکیه بالای ۶۰ درصد باقی ماند
بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده با وجود ادامه سیاست پولی انقباضی، تورم سالانه ترکیه اندکی کاهش یافت و به ۶۱.۳۶ درصد رسید.
کد خبر : ۱۵۶۸۴۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المانیتور، تورم سالانه ترکیه پس از سه ماه افزایش، طی ماه گذشته اندکی کاهش داشت. بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده روز جمعه با وجود ادامه سیاست پولی انقباضی، تورم سالانه ترکیه اندکی کاهش یافت و به ۶۱.۳۶ درصد رسید. کاهش تورم سالانه ترکیه پس از سه ماه افزایش در ماه اکتبر رخ داده است. به دنبال روند نزولی هشت ماهه، تورم در ماه جولای دوباره شروع به افزایش کرد و در ماه سپتامبر به ۶۱.۵۳ درصد رسید.

داده‌های منتشر شده موسسه آمار ترکیه (TUIK) تورم ماهانه را ۳.۴۳ درصد نشان می‌دهد که در موارد آن پوشاک، مسکن، هزینه رستوران و هتل به عنوان سه عامل اصلی افزایش یافته است. این بانک مرکزی روز پنجشنبه پیش بینی تورم پایان سال خود را تا ۶۵ درصد و پیش بینی خود را از ماه جولای ۷ درصد افزایش داد.

روز پنج شنبه غایه ارکان، رئیس کل بانک مرکزی ترکیه گفت: چسبندگی تورم خدمات مانند آموزش، اجاره، بهداشت، رستوران‌ها و هتل‌ها در نتیجه سال‌ها تورم بالا قوی‌تر شد وهمچنان به‌عنوان جزء مهم تورم باقی مانده است. این پیش بینی برای پایان سال ۲۰۲۴ نیز با ۳ واحد درصد افزایش به ۳۶ درصد رسید. ارکان افزود: اوج تورم سالانه در ماه می ۲۰۲۴ به دلیل اثرات قیمت گاز طبیعی ثبت خواهد شد.

در پی تغییرات اساسی در مدیریت اقتصاد و پس از انتخابات سراسری ماه می، دولت ترکیه از سیاست قبلی خود برای تقویت رشد اقتصادی به بهای کاهش شدید ارزش لیر ترکیه و افزایش سرسام‌آور تورم خارج شد. تورم سالانه ترکیه در ماه اکتبر ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته یعنی ۸۵.۵ درصد رسید. علی رغم این تورم سرسام آور، روسای بانک مرکزی قبلی تحت تأثیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که طرفدار این بود که نرخ‌های بهره بالاتر باعث تورم بالا می‌شود، نرخ بهره را زیر ۱۰ درصد نگه داشتند.

پس از انتصاب ارکان به سمت فعلی خود در ماه ژوئن، این بانک نرخ بهره را از ماه جولای از ۸.۵ درصد به ۳۵ درصد پی در پی افزایش داده است. این افزایش‌ها در کنار یک سری سیاست‌های انقباضی پولی، از جمله افزایش قابل توجه مالیات در کالا‌ها و خدمات صورت گرفت.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر