‌هزینه روزانه ۲۷۰ میلیون دلاری جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی

‌هزینه روزانه ۲۷۰ میلیون دلاری جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی
موسسه رتبه‌بندی مودیز اعلام کرد هزینه جنگ با غزه برای رژیم صهیونیستی روزانه به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده است.
کد خبر : ۱۵۷۷۷۷

به گزارش ایبنا، موسسه رتبه‌بندی مودی در گزارشی بر اساس برآورد‌های وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد، جنگ با حماس، برای اقتصاد رژیم صهیونیستی روزانه حداقل ۲۶۹ میلیون دلار زیان به بار می‌آورد و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این رژیم سخت‌تر از جنگ‌های قبلی خسارت ببیند.

بر اساس گزارش مودیز با استناد به آمار‌های موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی (INSS)، در مجموع، هزینه جنگ می‌تواند به ۲۰۰ میلیارد شِکِل (۵۳.۵ میلیارد دلار) نزدیک به ۱۰ درصد تولیدناخالص داخلی اسرائیل برسد و این امر اقتصاد این رژیم را در آینده تهدید خواهد کرد.

کاترین موهلبرونر، معاون ارشد مودیز گفت: «شدت هرگونه آسیب به اقتصاد تا حد زیادی به مدت درگیری نظامی بستگی دارد و همچنین به چشم‌انداز بلندمدت وضعیت امنیت داخلی اسرائیل بستگی دارد.»

اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند، بیشترین شوک اقتصادی برای رژیم صهیونیستی، از ناحیه کاهش سرمایه‌گذاری، اختلال در بازار کار و کاهش رشد بهره‌وری است.

«در حالی‌که سطح بی‌ثباتی همچنان بسیار بالاست، اما ما معتقدیم تأثیری که (این جنگ) بر اقتصاد دارد می‌تواند از دوره‌های پیشین درگیری‌های نظامی بیشتر باشد.»

بنا بر اعلام موسسه مودیز، بار مالی که جنگ حماس برای اسرائیل دارد بسیار بیشتر از جنگ‌های قبلی است. در جنگ ۳۳ روزه با لبنان، هزینه مستقیم این جنگ برای اسرائیل ۲.۵ میلیارد دلار یا ۱.۳ درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم بود.

رکود اقتصادی قریب‌الوقوع باعث شد تا مودیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال جاری را از ۳ درصد به ۲.۴ درصد کاهش دهد. این موسسه رتبه‌بندی در چشم‌انداز بدبینانه سال ۲۰۲۴ نیز رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی این رژیم را حدود ۱.۵ درصد کاهش داده است.

این موسسه اعتباری، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را A قرار داده و احتمال دارد باز هم کاهش دهد. مودیز همچنین پیش بینی کرده است، یک درگیری طولانی‌مدت کابینه این رژیم را مجبور خواهد کرد تا میلیارد‌ها شِکِل برای دفاع هزینه کند و این مبالغ شامل دستمزد هزارن سرباز ذخیره شده نیز است.

این هزینه‌های هنگفت شامل تامین بودجه برای پرداخت غرامت به مشاغل آسیب دیده از جنگ و بازسازی بخش‌های ویران شده خواهد بود.

در عین حال، درآمد‌های دولتی که بیشتر از طریق مالیات تامین می‌شود، کاهش خواهد یافت، زیرا مصرف به همراه سایر عوامل کم خواهد شد، زیرا ۱۸ درصد نیروی کار این رژیم در چنگ به سر می‌برند.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر