ضربه کشنده حوثی‌ها به اقتصاد اسرائیل

ضربه کشنده حوثی‌ها به اقتصاد اسرائیل
بستن تنگه باب المندب به روی کشتی‌های اسرائیل ضربه راهبردی به اقتصاد این رژیم است.
کد خبر : ۱۵۸۳۶۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، کشتی‌های کانتینری که کالا‌هایی از جمله کفش، پوشاک، مبلمان و کالا‌های برقی را به اسرائیل می‌آوردند، از تنگه باب المندب به دریای سرخ و از آنجا به بندر ایلات در اسرائیل یا کانال سوئز در مصر و سپس به بندر اشدود یا حیفا وارد می‌شدند.

اما امروزه با توجه به جنگ در نوار غزه و تهدیدات حوثی‌ها در یمن برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که از باب المندب به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند، کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند باید آفریقا را دور بزنند تا از طریق تنگه جبل الطارق در شمال مراکش به اسرائیل برسند.

سپهبد اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، در بیانیه‌ای گفت که از ۱۹ نوامبر ۵۵ کشتی به سمت دماغه "راس الرجاء" تغییر مسیر داده اند.

مسیر کشتیرانی جایگزین از طریق دریای سرخ، زمان حرکت کشتی‌های عازم اسرائیل را بین ۱۷ روز تا ۲۲ روز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود هزینه حمل و نقل و قیمت کالا‌ها افزایش یابد و حتی برخی معاملات و مبادلات تجاری اسرائیل به تعویق بیفتد.


بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد اسرائیل، ارزش صادرات اسرائیل در سال گذشته بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بوده و نسبت به دو سال پیش ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات رسمی اسرائیل، ۳۸ درصد از کالا‌های اسرائیلی به بازار‌های اروپایی راه یافت، در حالی که ۳۵ درصد از آن‌ها به کشور‌های آمریکا و ۲۴ درصد به آسیا و بقیه به آفریقا و اوکراین صادر شد.


صادرات کالا‌های اسرائیلی به ایالات متحده در سال گذشته به طور سالانه ۱۹ درصد افزایش یافته است و همچنین به بریتانیا ۱۱۳ درصد، به برزیل ۹۰ درصد، به هند ۳۹ درصد و به ترکیه ۱۷ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، ارزش واردات کالا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۷.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم مبادلات تجاری با اسرائیل ۳۴.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌داد، به طوری که ارزش صادرات به ۷۳.۸ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات ۱۰۷.۲ میلیارد دلار ثبت شد.

داده‌ها و داده‌های سازمان کشتیرانی و بنادر وزارت حمل و نقل اسرائیل نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، بنادر اسرائیل کالا‌هایی به وزن ۴۰.۶ میلیون تن را تخلیه کردند، در حالی که کالا‌هایی با وزن ۱۸.۲ میلیون تن در خارج از کشور بارگیری شدند.


به گفته گیدئون گیلبر، مدیر اجرایی این بندر، در پی تهدیدات گروه حوثی و ممانعت از عبور کشتی‌های عازم اسرائیل از طریق باب المندب، بندر ایلات دچار فلج تجاری شده است.

روزنامه مارکر به نقل از گیلبر نوشت: «تا کنون بستن تنگه تیران در واقع باعث دو جنگ شده است که اولی در سال ۱۹۵۶ (تجاوز سه جانبه به مصر) و دومی جنگ ۱۹۶۷ (شکست ارتش متحد عربی) بود.»

وی افزود: «نمی‌توان به حوثی‌ها اجازه داد مسیر کشتیرانی دریایی به اسرائیل را مسدود کنند، چراکه بندر ایلات یکی از مهم‌ترین منافع حیاتی اسرائیل است».

واردکنندگان از بلاتکلیفی و هزینه‌های حمل‌ونقل بالا رنج می‌برند، اما گیلبر در مورد بندر ایلات که به حرکت کشتی‌ها در دریای سرخ وابسته است، می‌گوید: «به دلیل وضعیت امنیتی، حرکت آن می‌تواند کاملاً فلج شود.»

بندر کوچک ایلات تنها ۳ درصد از کل جابجایی کالا در اسرائیل را بر عهده دارد، اما این بندر بزرگترین بندر برای واردات خودرو است و ۴۴ درصد از تمام وسایل نقلیه وارد شده به اسرائیل به آنجا می‌رسند.

محمد الجسار، تاجر فلسطینی گفت: مسیر کشتی‌های باری مختلف از چین و هند به اسرائیل از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به طور کلی ۳ هفته طول می‌کشد و بسته شدن باب المندب بر مبادلات تجاری اسرائیل تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر