29 آذر 1402 - 12:45
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

پایان ناترازی بانکی آغاز رونق اقتصادی است

پایان ناترازی بانکی آغاز رونق اقتصادی است
یک اقتصاددان گفت: اصلاحات ارزی و اقتصادی و رفع ناترازی های بانکی در مسیر استقلال بانک مرکزی محقق خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۸۳۹۰

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایِبنا در خصوص اهمیت استقلال بانک مرکزی و آثار این موضوع روی رفع ناترازی نظام بانکی کشور گفت: مطالعات نشان می‌دهد بخشی از نقدینگی بیش از اندازه کشور در طول دو دهه گذشته که مسبب تورم و فشار‌های اقتصادی بر مردم شده ناشی از عملکرد خارج از چارچوب برخی بانک‌ها بوده است؛ بنابراین استقلال بانک مرکزی برای مقابله با بانک‌های ناتراز بسیار موثر و حائز اهمیت است.

 

وی در این باره تصریح کرد: هنگامی که بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نباشد و نتواند از چارچوب‌های مشخص خود در امور بانکی استفاده کند و بانک‌ها نیز از آن تبعیت نکنند؛ قطع به یقین شاهد خنثی سازی سیاست‌های بانک مرکزی خواهیم بود که به هر حال به زیان منافع عمومی و کلیت اقتصاد است. این حالی است که استقلال بانک مرکزی عامل مهمی در برخورد با بانک‌های ناتراز به شمار می‌رود.

 

این اقتصاددان تصریح کرد: در این موضوع تردیدی نیست که اقدامات اخیر رئیس بانک مرکزی عامل مهمی در مطرح کردن، برجسته شدن و برخورد با بانک‌های ناتراز بوده است، ضمن اینکه مشخص است روند در پیش گرفته شده توسط آقای فرزین به نفع ثبات اقتصادی و به تبع آن ثبات ارزی در کشور تمام خواهد شد.

 

سعادت گفت: به این دلیل رئیس بانک مرکزی در اصلاحات ارزی و اقتصادی و رفع ناترازی‌های بانکی موفق عمل کرده است که بدون توجه کردن به استقلال بانک مرکزی این موضوع میسر نمی‌شد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد با تاکید براینکه کنترل بانک‌های ناتراز مانع رشد نقدینگی می‌شود، اظهار کرد: نقدینگی که وارد بخش تولید نمی‌شود و به سفته بازی و دلالی و سوداگری منتهی می‌شود به نفع رشد اقتصاد نیست، بنابراین رفع ناترازی بانکی عامل مهمی در کاهش رشد نقدینگی و با ثباتی اقتصاد و نرخ ارز خواهد بود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر