19 دی 1402 - 16:19

عملکرد خوب بانک مرکزی در حاکمیت ریالی/ مداخله در بازار ارز در همه دنیا اجرا می‌شود

عملکرد خوب بانک مرکزی در حاکمیت ریالی  مداخله در بازار ارز در همه دنیا اجرا می‌شود
مداخله در بازار ارز مختص به کشور ما نیست و در کشور‌های دیگر و حتی کشور‌های توسعه یافته نیز اجرا می‌شود.
کد خبر : ۱۵۹۱۵۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، محسن بوالحسنی؛ مدیرعامل صرافی توسعه ایران در نشست تخصصی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران گفت: در دوره جدید، بانک مرکزی برای همگرایی نرخ بازار ارز اقدامات خوبی را انجام داده و در موضوع حاکمیت ریالی نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است.

 

وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌پذیری بازار ارز میتواند در تحقق حاکمیت ریالی و عمق دادن و افزایش سهم بازار رسمی و همچنین مرجعیت بازار ارز رسمی بسیار موثر باشد. در این میان نظارت هوشمند قبل، حین و پس از اجرای سیاست‌ها نیز بسیار مهم است.

 

بوالحسنی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مداخله مختص به کشور ما نیست، گفت: در کشور‌های دیگر و حتی در کشور‌های توسعه یافته نیز، مداخله در بازار ارز اجرا میشود. مداخله یک بعد غیرمستقیم و روانی نیز دارد و بیشتر کشور‌های دنیا برای مباحث کلان مثل کنترل تورم، حمایت از ثبات مالی و افزایش ذخایر ارزی از آن استفاده میکنند. مداخله به صورت دوسویه است و حتی گاهی اوقات بانک‌های مرکزی ارز را از بازار جمع میکنند؛ البته مسئله شفافیت نیز در مداخله ارزی بسیار مهم است.

 

او با بیان اینکه شکی نیست که استفاده از ابزار‌های نوین ارزی در مرکز مبادله آثار مثبتی دارد، تاکید کرد: در مسیر مدیریت اقتصادی باید به مسائلی مثل مقاوم سازی اقتصاد، ایجاد درآمد پایدار و مداوم ارزی از طریق حمایت از تولید و تنوع تولیدات صادراتی و همچینن کنترل تورم توجه ویژ‌های داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر