11 بهمن 1402 - 19:38

«فنر ارز» در مقطع کنونی توجیه اقتصادی ندارد/ بانک مرکزی توان کاهش قیمت دلار را دارد

«فنر ارز» در مقطع کنونی توجیه اقتصادی ندارد  بانک مرکزی توان کاهش قیمت دلار را دارد
دلالان و سفته بازان چنین القا می‌کنند که "فنر نرخ ارز" کشیده شده و در حال رها شدن است اما هم‌اکنون در بازار ارز فنری وجود ندارد.
کد خبر : ۱۵۹۹۳۳

به گزارش ایبنا، امیر سیدی؛ کارشناس و فعال بازار‌های مالی با اشاره به تاثیر تحولات سیاسی نظامی یکماه اخیر بر بازار ارز، اظهار کرد: بعداز حمله تروریستی کرمان و پس از آن حمله انگلیس و آمریکا به یمن، درگیری سپاه با تروریست‌های منطقه و حمله متقابل پاکستان در مرز ایران، حمله اسرائیل به سوریه و تداوم جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس و حزب الله، موجب شد تا نرخ ارز روند افزایشی را طی کند، اما این افزایش موقتی است و با فروکش کردن تنش‌ها نرخ ارز نیز کاهشی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ریسک سیستماتیک که در منطقه حاکم است، سیاست گذاری‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: حوادث سیاسی روی داده خارج از حیطه بانک مرکزی بوده و این موضوع موجب شده است تا نرخ ارز افزایش یابد، اما سیاستگذار پولی می‌تواند از ابزار‌های خود استفاده کند تا بازار ارز را در محدوده ثبات نگه دارد.

سیدی اضافه کرد: سیاست‌های بانک مرکزی از ابتدای امسال موفقیت آمیز بوده و قیمت‌ها در بازار ارز در کریدوری مشخص تثبیت شده است.

وی با اشاره به اقتدار بانک مرکزی در یکسال گذشته، تصریح کرد: با قانون جدید بانک مرکزی دست بازارساز برای مدیریت بازار ارز بازتر شده و می‌تواند با استفاده از ابزار‌ها و سیاست‌های خود نرخ ارز را در کانال‌های مشخص حفظ کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: هر چقدر که بانک مرکزی بتواند بازار ارز را در یک محدوده تثبیت منطقی حفظ کند، تورم بهتر کنترل خواهد شد و حباب‌های تورمی که از گذشته باقی مانده است نیز تخلیه خواهد شد.

به گفته وی، موضوع تثبیت قیمتی و جلوگیری از نوسانات و تغییرات قیمت‌ها در بازار بر اساس «عوامل بنیادی»، سیاست درستی است که بانک مرکزی پیگیری می‌کند.

این تحلیلگر بازار‌های مالی ابراز کرد: در قانون جدید بانک مرکزی، مهمترین بخش این قانون که اختیارات لازم را به رگولاتور داده است، بحث بانک‌های ناتراز است. در گذشته یکی از عواملی که موجب می‌شد بانک مرکزی نتواند نرخ ارز را کنترل کند این بود که برخی از بانک‌های بد پایه پولی را افزایش می‌دادند، اما در حال حاضر بانک‌های بد اصلاح شدند و بانک مرکزی به خوبی موفق شده نرخ رشد پایه پولی را کنترل کند.

سیدی ادامه داد: در سال‌های گذشته رشد پایه پولی در دوره‌هایی، ماهانه ۴ تا ۵ درصد افزایش می‌یافت که در حال حاضر این میزان به دو درصد کاهش یافته است و یا رشد نقدینگی از کانال ۴۰ خارج شده و به نرخ هدف یعنی ۲۵ درصد نزدیک شده است. تمامی این موارد نکات بنیادی است که به تقویت پول ملی کمک می‌کند و بانک مرکزی با پشتوانه تقویت بنیادی می‌تواند نرخ ارز را به کانال‌های قبلی و تعادلی کاهش دهد.

وی با اشاره به این که دلالان و سفته بازان در بازار ارز به شدت فعال شده اند و این افراد چنین القا می‌کنند که "فنر نرخ ارز" کشیده شده و الان در حال رها شدن است، گفت: در حال حاضر در بازار ارز فنری وجود ندارد. به عنوان نمونه در دوره‌های گذشته تورم سالی ۲۰ درصد رشد کرده است، اما نرخ ارز در ثبات بود و منظور از فنر همان تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی است که انباشته شده است. سال مرجعی که برای بررسی فنر لازم است در نظر بگیریم سال ۱۳۷۷ است که در آن سال نرخ دلار در قیمت ۸۰۰ تومان تک نرخی شده بود که البته در آن سال قیمت گذاری درستی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سال ۷۷ تا به امروز بحث تفاضل تورم داخلی و ارز مقصد (مانند دلار، یورو و ...) را حساب کنیم، در حال حاضر نرخ واقعی ارز فاصله‌ای با قیمت‌های فعلی و حدود ۵۰ هزار تومان ندارد.

سیدی در پایان تاکید کرد: در ابتدای دهه ۹۰ نرخ ارز به یکباره ۳ یا ۴ برابر شده بود، در آن سال رها شدن فنر واقعا توجیه داشت، چرا که از سال ۷۷ تا سال ۹۱ قیمت ارز را ثابت نگه داشته بودیم و این در حالی بود که تقریبا سالی ۲۰ درصد تورم داشتیم، این موضوع موجب شد تا در بازار ارز فنر به وجود بیاید، اما در حال حاضر بازار ارز به مانند دهه ۹۰ نیست و اگر امروز تفاضل تورم و ارز مقصد را حساب کنیم، نرخی که به دست می‌آید تفاوت زیادی با نرخ‌های تعادلی یکسال اخیر ندارد.

 

منبع: دانشجو

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر