12 فروردين 1403 - 10:53
لیلاز در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

کنترل نقدینگی موفقیت بزرگ فرزین بود/ چگونه تورم را روی ۲۰ درصد نگه داریم؟

کنترل نقدینگی موفقیت بزرگ فرزین بود  چگونه تورم را روی ۲۰ درصد نگه داریم؟
یک تحلیلگر اقتصادی گفت: موفقیت بزرگ آقای فرزین کنترل نرخ رشد نقدینگی از طریق برخورد با ناترازی شبکه بانکی بوده است.
کد خبر : ۱۶۱۲۸۵

سعید لیلاز؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران اثری تاکتیکی بر بازار دارد، اظهار کرد: به طور کلی سیاست‌های آقای فرزین در کنترل قیمت ارز و طلا نسبت به چندسال اخیر موفقیت آمیزتر بوده است. آن چیزی که بیش از تاسیس مرکز مبادله موثرتر بوده، کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی است.

سکه با هر نرخ دلاری عرضه شود خوب است

وی افزود: سرعت رشد نقدینگی پایین آمده و براساس آخرین آمار رشد نقدینگی ۲۵ درصد است که با ۵۰ درصد سال‌های قبل باید مقایسه کنیم و همین موضوع باعث شده تا نرخ تورم از ۵۵ به ۳۵ درصد برسد.

لیلاز بیان کرد: موضوع بعدی افزایش عرضه است که بانک مرکزی و دولت سیزدهم به کار برد و باعث افزایش شدید درآمد‌های نفتی ایران شده است. همین تصمیم بانک مرکزی که براساس آن صادرکنندگان می‌توانند بخشی از تعهدات ارزی خود را به صورت طلا وارد کنند، از بازار رسمی چیزی حدود ۳ میلیارد دلار آمده است که تصمیم درستی بود.

این تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد: یک جایی نوشته بود سکه را در مرکز مبادله با دلار ۹۶ هزار تومان میفروشند، به نظر من حتی اگر با دلار ۲۰۰ هزار تومانی هم بفروشید من خوشحال می‌شوم، زیرا طلا نان شب مردم نیست که بگوییم باید قیمتش کنترل شود، هرکس خواست طلای با نرخ دلار ۹۶ هزار تومان می‌خرد، هرکس هم نخواست نمی‌خرد.

نسخه‌ لیلاز برای اقتصاد

وی افزود: موفقیت بزرگ آقای فرزین کنترل نرخ رشد نقدینگی از طریق برخورد با ناترازی شبکه بانکی بوده است. رشد نقدینگی دو عامل بنیادین کسری بودجه آشکار و پنهان دولت و دیگری ناترازی شبکه بانکی است. من متاسفم که بیشتر اقتصاددانان ایران روی کسری بودجه دولت متمرکز می‌شوند که برخی آنان از روی آگاهی می‌خواهند شبکه فاسد بانکی ایران را از زیر ضربه خارج کنند.

لیلاز اشاره کرد: تورم سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد عدد بسیار خوبی است که اجازه می‌دهد تا ۲۵ درصد نرخ رشد نقدینگی داشته باشید. اگر نرخ رشد اقتصادی مثبت باشد، نرخ تورم می‌تواند اندکی پایین‌تر از نرخ رشد نقدینگی باشد. اگر نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد باشد، تورم را می‌توان روی ۲۰ درصد نگه داشت.

تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: اگر هدف گذاری ما روی رشد نقدینگی سالانه ۲۳ تا ۲۵ درصد باشد و فرض کنیم بتوانیم ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، امسال قادر خواهیم بود نرخ تورم را بین ۱۸ تا ۲۵ درصد نگه داریم و در عین حال دولت دچار رکود نشود. ما نمی‌خواهیم به دولت آقای رئیسی رکود تجویز کنیم.

لیلاز در پایان سخنان خود گفت: با نرخ رشد ۲۵ درصد، اگر نقدینگی موجود ایران را ۸۰۰۰ ترلیون تومان فرض کنیم، می‌توان ۲۰۰۰ ترلیون تومان پول چاپ کرد که به اندازه کافی خواهد بود تا دولت کسری بودجه عمرانی خودش را بپوشاند و رونقی هم به جامعه بدهد تا به رشد ۵ درصد برسیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر