18 فروردين 1403 - 10:26

افزایش یک‌تریلیون‌دلاری بدهی دولت آمریکا در هر ۱۰۰ روز

افزایش یک‌تریلیون‌دلاری بدهی دولت آمریکا در هر ۱۰۰ روز
در حالی که بدهی دولت آمریکا به رقم بی‌سابقه ۳۵تریلیون دلار نزدیک می‌شود، این موضوع موجب نگرانی سرمایه‌گذاران در این کشور شده است.
کد خبر : ۱۶۱۹۲۴

به گزارش ایبنا به نقل از یاهو فاینانس، در حالی که بدهی دولت آمریکا به رقم بی‌سابقه ۳۵ تریلیون دلار نزدیک می‌شود، این موضوع موجب نگرانی شدید کارشناسان و سرمایه‌گذاران در این کشور شده است.


علت این نگرانی بزرگی این رقم نیست، بلکه سرعت افزایش این بدهی است.

ناظر مالی مستقل کنگره آمریکا یعنی "دفتر بودجه کنگره"، هشدار داده است که رشد بدهی دولت این کشور "بی‌سابقه" بوده است و احتمال وقوع بحران مشابهی که فقط ۱۸ ماه پیش برای یکی از متحدان ایالات متحده رخ داد، وجود دارد.

دولت لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، اوراق بدهی بیشتری برای تأمین کسری بودجه ناشی از کاهش مالیات صادر کرد که منجر به افزایش هزینه‌های استقراض و مداخله چشمگیر بانک مرکزی انگلستان شد.

این بانک متعهد شد که اوراق قرضه را در "هر مقیاسی که لازم است" خریداری کند. تراس ۴۵ روز پس از آغاز به کار خود در دولت انگلیس، بیشتر به‌دلیل هرج‌ومرج بازار مجبور به استعفا شد.

لری فینک، مدیرعامل شرکت بلک راک، یکی از افرادی است که از سرعت افزایش بدهی‌های دولت ایالات متحده ابراز ناراحتی کرده است و می‌گوید که "وضعیت اضطراری‌تر از آن چیزی است که من تا به حال به‌یاد دارم".

وی افزود: سناریوی بدی وجود دارد که در آن اقتصاد آمریکا کم‌کم مانند اقتصاد ژاپن در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ می‌شود یعنی زمانی که بدهی از تولید ناخالص داخلی فراتر رفت و به دوره‌هایی از ریاضت (اقتصادی) و رکود منجر شد.

بر اساس این گزارش، بدهی دولت آمریکا یک تریلیون دلار در هر ۱۰۰ روز افزایش می‌یابد، و به‌نظر می‌رسد هیچ یک از نامزد‌های اصلی در ریاست‌جمهوری تمرکز خود را روی این موضوع قرار نداده‌اند.

دیوید پیج، رئیس بخش تحقیقات اقتصاد کلان در مؤسسه "مدیران سرمایه‌گذاری آکسا" در این باره گفت: هیچ یک از سلامت (بخش) مالی صحبت نمی‌کند و (ترامپ) در واقع در مورد تمدید دوره کاهش مالیات صحبت می‌کند.
آژانس‌های رتبه‌بندی نیز شروع به هشدار در مورد وضعیت بدهی آمریکا کرده‌اند.

مؤسسه فیچ اخیراً رتبه بدهی دولت ایالات متحده را از درجه عالی AAA یک پله کاهش داد و مانند مؤسسه "استاندارد اند پورز" که در سال ۲۰۱۱ رتبه این کشور را به‌علت بدهی کاهش داده بود، عمل کرد.

در همین حال، مؤسسه مودیز که آخرین مؤسسه از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی است که هنوز رتبه‌بندی عالی را به آمریکا اختصاص می‌دهد، اخیراً با اشاره به کاهش ثبات مالی، چشم‌انداز رتبه‌بندی خود را به سطح منفی تغییر داده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر