18 فروردين 1403 - 15:39

توقف رشد نرخ ارز در گرو مدیریت انتظارات تورمی

توقف رشد نرخ ارز در گرو مدیریت انتظارات تورمی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: قیمت دلار متاثر از بُعد هیجانی است و با مدیریت انتظارات تورمی، می‌توان نوسان در بازار را کاهش داد.
کد خبر : ۱۶۱۹۵۳

به گزارش ایبنا، جعفر قادری درباره مدیریت بازار ارز اظهار کرد: ثبات نرخ ارز تورم داخلی را کنترل می‌کند و کاهش تورم نیز با کاهش رشد نقدینگی است و در حالی رشد نقدینگی ۲۵ درصد است که اگر این رشد ادامه یابد تورم افزایش و اگر کاهش یابد می‌توان امید داشت نرخ تورم کمتر و زمینه جهش نرخ ارز کم و کنترل شود.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه تعیین‌کننده نرخ دلار، تراز پرداخت‌هاست، ادامه داد: تراز پرداخت‌ها مجموعه درآمد صادرات غیر نفتی و نفتی است و در شرایط فعلی تراز پرداخت‌های کشور مثبت است، تورم داخلی نیز خود دلیل رشد ارزی است.

 

وی افزود: در مقاطعی با تحولات سیاسی مانند حمله به کنسولگری ایران در دمشق نگرانی‌هایی در حوزه اقتصادی ایجاد و موجب می‌شود که جهش نرخ ارز را شاهد باشیم.


افزایش نرخ ارز ناشی از تحولات سیاسی است و به‌زودی تعدیل می‌شود


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته ناشی از تحولات سیاسی بوده و به زودی تعدیل می‌شود. اما انتظار ثبات نرخ ارز هم درست نیست؛ زیرا در طول سال‌های گذشته رشد تورم داخلی و خارجی منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

 

قادری ادامه داد: نرخ دلار از عوامل مختلفی تاثیر دارد و تورم فاکتور‌های مختلفی دارد. تورم و نرخ ارز بر یکدیگر اثرگذار هستند؛ تورم داخلی منجر به افزایش نرخ ارز و از طرف دیگر نرخ ارز نیز به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه وابسته به خارج است با افزایش آن هزینه تولید بالا می‌رود و منجر به تشدید تورم می‌شود.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه که رشد اقتصادی در ۳ سال گذشته خوب بوده می‌توان امیدوار بود تا بی‌ثباتی‌ها در بازار‌ها به زودی فروکش کند.

 

وی افزود: در حال حاضر قیمت دلار متاثر از بُعد هیجانی است و با مدیریت انتظارات تورمی می‌توان نوسان در بازار ارز را کاهش داد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر