18 فروردين 1403 - 16:25

نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ایران تعیین کرد.
کد خبر : ۱۶۱۹۵۷

به گزارش ایبنا؛ بر اساس بخشنامه شماره ۰۳/۶۴۹۲ و پیرو بخشنامه‌های منتهی به بخشنامه شماره ۳۱۹۶۱۶‌‏/۰۱ مورخ ۲۵‌‏/۱۲‌‏/۱۴۰۱ موضوع اعلام نرخ تسعیر برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند ماه سال ۱۴۰۱ و بر اساس مصوبة جلسه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ هیئت عامل بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، بر اساس بند «الف» مصوبه مقرر شد تا اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۲ بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸‌‏/۱۲‌‏/۱۴۰۲ و با رعایت استاندارد‌های حسابداری، تسعیر شود.

 

در بند «ب» این مصوبه آمده است که سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود. ضمناً چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

 

براساس بند «ج» این مصوبه قرارداد‌های منعقده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قرارداد‌های فی‌مابین است.

 

همچنین بر اساس بند «د» مصوبه در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استاندارد‌های حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد ‏/ تحصیل ‏/ تجدید ارزیابی) لازم الاجرا است.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام بانک مرکزی تا مقطع بعدی اعلام نرخ تسعیر توسط این نهاد، مراتب فوق با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳ ‏/۹۶ مورخ ۱۶ ‏/۵ ‏/۱۳۹۶ ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر