20 فروردين 1403 - 08:24
یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد؛

التهاب کنونی در بازار ارز از جنس مسائل سیاسی است و پایدار نخواهد بود

التهاب کنونی در بازار ارز از جنس مسائل سیاسی است و پایدار نخواهد بود
شوک‌های سیاسی بر اقتصاد اثری کوتاه مدت دارند؛ بنابراین التهاب کنونی بازار ارز نیز که از جنس مسائل سیاسی است پایدار نخواهد بود.
کد خبر : ۱۶۱۹۹۷

به گزارش ایبنا، مصطفی صفاری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر شوک‌های سیاسی بر فضای اقتصادی گفت: شوک‌های سیاسی بر بازار‌های مالی و اقتصاد اثری کوتاه مدت دارند؛ بنابراین حمله به کنسولگری ایران در دمشق نیز به اندازه خبری منفی در حوزه سیاسی چند روزی فضای بازار ارز را ملتهب می‌کند.

وی افزود: تنش‌های سیاسی مانند طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و حمله ایران به مقر تروریستی در سه کشور همسایه نیز در سال گذشته نتوانست نرخ ارز را به صورت پایدار و قابل توجه افزایش دهد؛ بنابراین اتفاق دمشق نیز حداکثر تا یک یا دو هفته اثر دارد و سپس بازار ارز به روند قبلی خود بازمی‌گردد.

صفاری اظهار داشت: اگر افزایش قیمت دلار در بازار ارز ناشی از شوک‌های اقتصادی باشد دارای آثاری بلندمدت است؛ بنابراین حمله به کنسولگری ایران جزو اتفاق‌های سیاسی قلمداد می‌شود و اگر با تغییر در متغیر‌‎های اقتصادی همراه نباشد آثاری کوتاه مدت دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: خوشبختانه صادرات با احتساب نفت افزایش یافته که خود این امر برای کشور ارزآوری دارد؛ اما باید به صادرات غیر نفتی نیز توجه بیشتری شود.

وی افزود: تعدادی از افراد به اشتباه در اواخر سال گذشته بیان می‌کردند که دلار به بالای ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد و تورم سه رقمی و از کنترل خارج خواهد شد، اما چون متغیر‌های اقتصادی از چنین پیش‌بینی‌هایی حمایت نکردند این احتمالات در واقعیت رخ نداد.

صفاری تشریح کرد: در اوایل سال گذشته نیز بیان می‌شد که دلار به ۷۰ و ۸۰ هزار تومان تا پایان سال می‌رسد؛ ولی شاهد بودیم دلار در پایان سال به حدود ۶۰ هزار تومان رسید؛ بنابراین جوسازی این عده نیز محقق نشد.

وی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی متغیر‌های پولی مانند نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم را کنترل کرده، اما بهتر است این نهاد دقت بیشتری بر استقراض بانک‌ها از خود داشته باشد.

 

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر