21 فروردين 1403 - 13:48

سقوط فناوری رژیم صهیونیستی با خروج روز‌افزون سرمایه‌گذاران خارجی

سقوط فناوری رژیم صهیونیستی با خروج روز‌افزون سرمایه‌گذاران خارجی
رسانه‌های عبری گزارش دادند با خروج سرمایه‌گذاران خارجی از رژیم صهیونیستی وضعیت صنعت فناوری این رژیم در حال وخیم‌تر شدن است.
کد خبر : ۱۶۲۰۵۱

به گزارش ایبنا؛ اقدام شرکت مک دونالدز در بازپس‌گیری امتیاز خود از رژیم صهیونیستی تنها موردی نبود که حکایت از عمق بحرانی دارد که بسیاری از شرکت‌های جهانی نسبت به فعالیتشان در سرزمین‌های اشغالی احساس می‌کنند.
در هفتمین ماه از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه سرمایه گذاری‌های بین المللی در بخش‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و در راس آن فناوری با سقوط همراه شده و گزارش‌های تخصصی حاکی از خروج سرمایه‌هایی بزرگ از این حوزه است.


گزارش منتشر شده توسط موسسه RISE اسرائیل نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری این رژیم در مقایسه با شش ماه قبل از جنگ بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است و تعداد سرمایه‌گذاران خارجی نیز ۲۳ درصد کم شده است.


روزنامه اسرائیلی معاریو دیروز دوشنبه گزارش موسسه رایز را نقل کرده و آورده است: سرمایه گذاری در بخش فناوری رژیم صهیونیستی طی سه ماهه گذشته (از ژانویه تا پایان مارس) بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار بوده است که حدود نیمی از آن تنها در ۶ شرکت بوده که پایین‌ترین میزان سرمایه گذاری از سال ۲۰۱۵ است. 


بر اساس این گزارش، با تداوم جنگ غزه تغییرات منفی در احساسات کارگران و سرمایه گذاران فناوری پیشرفته در جهان نسبت به اسرائیل وجود دارد.


مدیر عامل موسسه رایس، اوری گابای، گفت: جنگ، بحران فناوری پیشرفته در اسرائیل را تشدید کرده است وی همچنین هشدار داد که اوضاع صنعت فناوری ممکن است بیشتر از این هم بد شود.


گابای توضیح داد: «ما باید به خاطر داشته باشیم که فناوری پیشرفته اسرائیل تا حد زیادی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی وابسته است و از آنجایی که سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در اسرائیل می‌ترسند، ممکن است وضعیت ما به نقطه‌ای بدتر برسد که بازیابی از آن دشوار باشد».


به گفته این موسسه، جنگ «تکنولوژی پیشرفته اسرائیل را سال‌ها به عقب برگرداند و علاوه بر اینکه تعداد سرمایه گذاران خارجی به میزان ۲۳ درصد، این بخش کاهش عمیق‌تری را در تعداد سرمایه گذاران اسرائیلی به میزان ۳۰ درصد ثبت کرد.


در همین حال، گزارش جداگانه‌ای که توسط وبگاه «سایبرتک گلوبال» و شرکت داده‌ها و تحقیقاتی اسرائیل ونچر کپیتال «سرمایه مخاطره‌آمیز اسرائیل» منتشر شد، نشان داد که انحلال قرارداد‌ها در حوزه امنیت سایبری در رژیم صهیونیستی در سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافت و به ۷.۱ میلیارد دلار رسید که بیش از نیمی از ارزش قرارداد‌های منحل شده در کل بخش فناوری است.


این گزارش که یکشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد که ارزش کل قرارداد‌های منحل شده در بخش فناوری به طور کلی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

 

سقوط فناوری رژیم صهیونیستی با خروج روز‌افزون سرمایه‌گذاران خارجی


بخش فناوری پیشرفته یکی از بخش‌های محرک اقتصاد اسرائیل است که ۱۶ درصد از کل کارگران و بیش از نیمی از صادرات اسرائیل را تشکیل می‌دهد.


بر اساس داده‌های بانک مرکزی اسرائیل، بخش فناوری همچنین یک سوم مالیات بر درآمد و حدود یک پنجم کل تولید اقتصادی این رژیم را به خود اختصاص می‌دهد. ارتش اشغالگر اسرائیل تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در این زمینه را در کنترل خود دارد.


به گزارش معاریو در نتیجه تداوم جنگ و بیم از گسترش آن در منطقه ویروس خروج از سرمایه گذاری‌ها از بخشی به بخش دیگر در سرزمین‌های اشغالی سرایت کرده است و بسیاری از صاحبان سرمایه در خارج از سرمایه گذاری در اسرائیل هراس دارند.


وبگاه اقتصادی اسراییلی «گلوبز» هم گزارش داد مجموعه‌ای از اتفاقات نشان می‌دهد که ادامه جنگ ممکن است بهای سنگینی را بر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های بین المللی در اسرائیل تحمیل کند و اقدام مک دونالدز در گرفتن امتیاز این شرکت از اسرائیل تنها نمونه‌ای از عمق بحران خروج سرمایه از اسرائیل است.


به گزارش «گلوبس»، آنچه بر سر سرمایه گذاری در اسرائیل آمده مانند یک گلوله برفی است که می‌چرخد، بنابراین اسرائیل باید از عواقب اقتصادی ناشی از تشدید جنگ بترسد.


ایال وینتر، استاد اقتصاد در دانشگاه عبری، می‌گوید: «رشته‌ای وجود دارد که همه موارد را به هم مرتبط می‌کند... در همه موارد، هدف این است که کابینه اسرائیل را به بررسی ملاحظات اقتصادی سوق دهیم و به این نتیجه برسیم که جنگ باید متوقف شود.»


وی افزود: شرکت‌ها در اسرائیل معمولاً برنامه سیاسی ندارند، بلکه برنامه تجاری دارند در حالی که وجهه اسرائیل در جهان در پایین‌ترین سطح تاریخی خود است و در نتیجه جنگ افکار عمومی بسیار ضد اسرائیلی به وجود آمده است.

 

سقوط فناوری رژیم صهیونیستی با خروج روز‌افزون سرمایه‌گذاران خارجی


استاد صهیونیست تاکید کرد: شرکت‌های نوظهور در اسرائیل بیشترین آسیب را از جنگ می‌بینند، زیرا آن‌ها زنده سرمایه‌گذاری‌ها هستند و امروز خطرات جنگ سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در اسرائیل نمی‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر