21 فروردين 1403 - 14:25

سکته بازار سکه

سکته بازار سکه
پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، بازار ارز بلافاصله با شیطنت دلالان ملتهب شد و قیمت دلار به ۶۵هزار تومان هم رسید.
کد خبر : ۱۶۲۰۵۳

به گزارش ایبنا، کارشناسان در آن زمان هشدار دادند این اتفاقات سیاسی است و صاحبان سرمایه نباید به‌صورت هیجانی وارد بازار شوند، اما در همان روز‌های ابتدایی نوسان ارز، صف‌هایی مقابل صرافی‌ها برای خرید ارز تشکیل شد. همچنین سکه و طلا هم درمدار صعود قرار گرفتند. البته دلیل اصلی افزایش قیمت سکه رشدقیمت اونس جهانی بودکه به رکوردجدید ۲۳۰۰ دلاررسید. در این میان نوسانات ارز نیز مزید برعلت شد تا سکه با قیمت بیشتری در بازار معامله و حباب آن نیز بیشتر شود.


صاحب‌نظران حوزه طلا و ارز همواره به مردم توصیه می‌کنند که در شرایط هیجانی در این بازار‌ها ورود نکنند؛ چراکه به‌دلیل نوسانات، احتمال ضرر و زیان بسیار بالاست. همچنین کارشناسان هشدار داده بودند که افزایش نرخ سکه و ارز به‌دلیل حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه و تشدید تحولات منطقه‌ای است و این افزایش نرخ‌ها سیاسی و هیجانی بوده و پایدار نخواهد ماند. بر اساس گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم دیروز ساعت ۱۱معاملات بازار غیررسمی ارز آغاز شد و خریدوفروش همانند روز‌های گذشته بود، اما یکباره بازار از رونق افتاد. درساعت۱۳ریزش بازار آغازشد و افرادی که صبح دیروز خریدار ارز بودند، یکباره فروشنده شدند. منتها درآن زمان دیگر کسی نبود که ارز را از آن‌ها بخرد. بسیاری از صرافی‌ها فعالیت خود را متوقف کردند و برخی از آن‌ها کرکره صرافی را به‌صورت نیمه تعطیل در آوردند تا اطلاع دهند که دیگر خریدوفروشی در کار نیست. همچنین برخی صرافی‌ها پشت شیشه محل فعالیت‌شان نوشتند که تااطلاع ثانوی خریدوفروش ارزنداریم. فعالان بازار غیررسمی ارز که در کنار چهارراه استانبول و حوالی میدان فردوسی مشغول به کار بودند نیز نرخی که خریداری می‌کردند، ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ کانال‌های تلگرامی بود و هر دلار آمریکا را برای خرید ۶۱ هزار تومان پیشنهاد می‌دادند. این در حالی بود که در روز‌های گذشته این افراد هر دلار آمریکا را ۶۳ هزار تومان خریداری می‌کردند. همچنین برای خرید هر یورو ۶۸ هزار تومان پیشنهاد می‌شد و این در حالی بود که در کانال‌های تلگرامی ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده بود.

ریزش ۵ میلیون تومانی سکه


با تشدید تحولات منطقه‌ای، قیمت سکه به حدود ۴۶ میلیون تومان رسیده بود؛ این نرخ دیروز با کاهش التهابات به کانال ۴۰ میلیون بازگشت. نرخ سکه طرح جدید امامی در بازار که در روز شنبه ۱۸ فروردین سال جاری به عدد ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود، با ریزش پنج میلیون تومانی در کمتر از ۴۸ ساعت، به نرخ ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی و سبزه‌میدان نشان می‌دهد اسکناس دلار با نرخ ۶۳ هزار تومان هم خریدار ندارد و به نظر می‌رسد انتظار معامله‌گران برخلاف روز‌های گذشته کاهشی شده است. به‌دنبال این کاهش نرخ در بازار غیررسمی ارز، متعاقبا نرخ انواع سکه نیز دچار ریزش سنگین شد. حباب سکه نیز از ۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان روز شنبه، اکنون به عدد پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که با کاهش چشمگیر۳.۵میلیون تومانی مواجه شده است. صبح دیروز در کانال‌های تلگرامی قیمت معامله‌شده دلار فردایی به ۶۳ هزار تومان رسید و عصر هم در برخی کانال‌ها به ۶۲ هزار تومان کاهش یافت. نرخ دلار در این کانال‌های تلگرامی به نیمه کانال ۶۲ هزار تومان (۶۲هزار و۴۸۰ تومان) رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه پیدا کند. فعالان بازار ارز با تاکید بر این‌که روند نزولی قیمت ارزدربازار غیررسمی ادامه دارد، ازسقوط قیمت دلار به کانال‌های ۶۱ و ۶۰ هزار تومان طی روز‌های آینده خبر می‌دهند. نکته مهم ماجرا اینجا بود که در بازارسکه خریداری دیگروجود نداشت واغلب فروشنده بودند. فعالان بازار معتقد بودند که درروز‌های آینده بازار کاهشی خواهدبود به همین دلیل نرخ‌هایی که پیشنهادمی‌دهند، پایین‌تر ازنرخ‌های اعلامی است.

نگران ارز تلگرامی نیستیم


یکشنبه‌شب بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در رسانه‌ملی از سیاست‌های ارزی سخن گفت و تصریح کرد: تقریبا همه تقاضا از مسیر قانونی پوشش داده می‌شود و حتی یک نفر نیست که بتواند ادعا کند کالایی به کشور با نرخ ارز ۶۰ هزار تومان واردات کرده باشد، زیرا بانک مرکزی تمام نیاز‌های قانونی را با نرخ‌های ۲۸ هزار و ۵۰۰ یا محدوده ۴۰ هزار تومان در یک کانال با نوسانات دو و ۳ درصد تامین کرده و امسال نیز همین سیاست ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد: برای کنترل بازار ارز غیررسمی هم سیاست مداخله داریم تا افزایش زیادی نداشته باشد و نوسانات آن هم زودگذر است و به‌زودی کاهش پیدا می‌کند، اما تاکید می‌کنم که تامین ارز برای واردات قانونی و خدمات مردم، تماما با نرخ‌های ارز ۲۸هزار و۵۰۰تومان و نرخی در محدوده ۴۰هزار تومان انجام می‌شود؛ بنابراین جایی برای نگرانی وجودنداردکه نرخ ارز درکانال‌های تلگرامی افزایش یافته است.

تاثیر تنش‌های جهانی بر بازار طلا


فرزین گفت: در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌ها و خدمات اختصاص دادیم و تمام نیاز‌های خدماتی ارزی را تامین کردیم و اصلا هیچ متقاضی واقعی نیست که مجبور باشد از بازار آزاد با نرخ‌های مرسوم آن ارز تامین کند. رئیس‌کل بانک مرکزی به تنش‌های سیاسی در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: در اثر این تنش‌ها قیمت تمام دارایی‌هااز جمله طلا بسیار افزایشی شده و ترسی در بازار‌های مالی جهان ایجاد شده، تاثیری هم در ایران داشته که البته در بازار ارز ایران، صرفا بازار غیررسمی متاثر شده که مصارف آن هم مربوط به کالا‌های قاچاق و فرار سرمایه است.

اتفاقات ناپایدار


ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران درباره ارتباط حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نوسان بازار ارز گفت: این حمله یک شوک سیاسی است و زمانی این شوک نگران کننده خواهد بود که اثری پایدار بر بازار ارز بگذارد. سال گذشته نیز تنش‌های سیاسی زیادی رخ داد که حتی بعضی از آن‌ها از شوک فعلی شدیدتر بود با وجود این، بانک مرکزی توانست با اقداماتی اثر این شوک‌ها را کاهش دهد. عضو انجمن اقتصاددانان تاکید کرد: شوک‌های سیاسی معمولا باعث ایجاد تلاطم در بازار‌های مالی می‌شود، ولی عده‌ای می‌خواهند تلاطم باعث ایجاد تغییراتی در اقتصاد شود، یعنی عامل غیراقتصادی بر بازار‌های مالی مانند ارز اثر پایدار بگذارد. زنگنه با اشاره به این موضوع که عده‌ای با بدبینی تلاطم‌های سیاسی را به فضای اقتصادی کشور گره می‌زنند، گفت: سال‌های گذشته در برخی مواقع تنش‌های سیاسی منجر به افزایش شدید نرخ ارز می‌شد، ولی سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی توانست نرخ ارز را با وجود تلاطم‌های سیاسی شدید، کنترل کند. با توجه به تجربه تیم اقتصادی دولت در کنترل نرخ ارز در سال گذشته، امسال نیز التهاب ناشی از تنش سیاسی ایجاد شده توسط دولت و بانک مرکزی کنترل می‌شود.

 

منبع: جام جم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر