23 فروردين 1403 - 14:22
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

دیپلماسی فعال ایران؛ زمینه‌ساز توسعه تجارت و رشد اقتصادی انرژی‌محور

دیپلماسی فعال ایران؛ زمینه‌ساز توسعه تجارت و رشد اقتصادی انرژی‌محور
در دیپلماسی فعال حوزه انرژی، دولت سیزدهم هم با کشورهای همسایه و هم با کشورهای عضو گروه بریکس، شانگهای و اوراسیا ارتباط برقرار کرد.
کد خبر : ۱۶۲۰۹۱

به گزارش ایبنا، رمضانعلی سنگدوئینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اهمیت دیپلماسی انرژی در رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد در سال گذشته بیان کرد: ایران از لحاظ انرژی و مجموع ذخایر نفت و گاز جزء کشور‌های دارای رتبه برتر دنیا است. در حال حاضر تولید نفت به سه و نیم میلیون بشکه در روز رسیده که بالاخره بایستی این موضوع رو از چند جنبه بررسی کرد، اول اینکه فروش نفت، گازوئیل، گاز انواع مختلف شهری، CNG و LPG و بنزین یک بخش از منابع اقتصادی کشور را تامین می‌کند از طرف دیگر صادرات انرژی سبب ورود منابع مالی و ارزی به کشور می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: صادرات گاز به عراق و ترکیه و ارمنستان، و در بخش دیگری صادرات برق به کشورهایی، چون پاکستان و عراق از جمله این موارد است. سوم هم منابع مالی حاصل در بخش پتروشیمی است که در این بخش هم سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار صادرات داریم، لذا با تمرکز بر. از طرفی اگر به بخش صنعت گاز و میعانات گازی نرسد، بخش صنعت و تولید کشور متوقف می‌شود، لذا حوزه انرژی حوزه پیشران اقتصادی است.

وی در ادامه در خصوص حفظ و ادامه روند رشد اقتصادی عنوان کرد: اگر ما مصرف بهینه داشته باشیم، شاهد رشد اقتصادی بیشتری خواهیم بود چرا که به ازای هرمیزان از بهینه سازی در صنعت و مصرف انرژی، امکان صادرات برای ما وجود خواهد داشت. دولت سیزدهم در زمینه جلوگیری از هدررفت و همچنین بهینه سازی مصرف داخلی در جهت توسعه تجارت انرژی کشور تمرکز ویژه‌ای داشته است.

سنگدوینی در خصوص دیپلماسی انرژی فعال و خنثی سازی تحریم‌ها توضیح داد: در بحث دیپلماسی فعال حوزه انرژی، دولت سیزدهم الحمدالله خوب عمل کرد. هم با کشور‌های همسایه ارتباط برقرار کرد و هم با دیگر کشور‌های عضو گروه بریکس، گروه‌های شانگ‌های یا اوراسیا و کشور‌های همسایه مثل عراق پاکستان این‌ها نیاز به انرژی دارند بنابراین این موجب شده که ما دیپلماسی انرژی را برقرار کنیم. این عوامل سبب شده است که بخش انرژی به پیشران اقتصادی تبدیل شود و نقش ویژه‌ای در تحقق رشد اقتصادی بالای کشور داشته باشد. در ضمن این روابط باعث شده بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و از طرفی همین تحریم‌ها سبب شد، شرکت‌های دانش بتوانند بسیاری از کالا‌ها و مواد اولیه مورد نیاز صنعت نفت رو تولید کنند که این عملاً به نفع ما شد که بخشی از کالای مورد نیاز حوزه انرژی را در داخل تولید کنیم، لذا شرکت‌های دانش بنیان کمک شایانی به رشد بخش انرژی کردند.

این عضو کمیسیون انرژی در خصوص بازارسازی و بازطراحی در حوزه انرژی تاکید کرد: در بخش‌های دیگر مثل دانش فنی در حوزه انرژی ما توانستیم خود را ارتقا بدهیم و این دانش فنی را در بخش‌هایی از این حوزه به کشور‌های دیگر از جمله کشور ونزوئلا صادر کنیم. استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاهی همچین کشور‌هایی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در این کشور‌ها استفاده کردیم که این بازارسازی در حوزه انرژی برای امنیت اقتصادی این حوزه لازم است.

سنگدوینی در خصوص پالایشگاه پارس جنوبی و توسعه پتروپالایشگاه‌ها عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه آمده است که باید پترو پالایشگاه‌ها را توسعه دهیم، مثلاً پالایشگاه ستاره خلیج فارس در طراحی و ساخت بیش از ۹۰ درصد بومی‌سازی شده است، که حدود نیمی از بنزین کشور را تامین می‌کند، بنابراین تحریم باعث شد که ما هم از نخبگان استفاده کنیم و هم با توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم دانش فنی خود را صادر کنیم.

نماینده منتخب مازندران در پایان خاطر نشان کرد: فاز یازدهم پارس جنوبی یکی از بزرگترین دستاورد‌های دولت سیزدهم هست که در این دولت به بهره‌برداری رسید و اکنون در مرحله نخست توان ۲۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز طبیعی را دارد و باید ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر هم افزایش پیدا کند که این دستاورد متخصصین حوزه انرژی خصوصاً حوزه گاز کشور بود. در صورت قصور در توجه ویژه به میادین مشترک، کشور همسایه برداشت خودش رو از این میادین مشترک بیشتر خواهد کرد که باید روی بحث میادین مشترک بیشتر سرمایه‌گذاری کرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر