27 فروردين 1403 - 22:00

جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد

جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان جنگ غزه، بدهی‌هایش ۲ برابر شده است.
کد خبر : ۱۶۲۲۴۱

به گزارش ایبنا؛ وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بدهی این رژیم در سال گذشته میلادی ۱۶۰ میلیارد شیکل (۴۳ میلیارد دلار) افزایش یافته که نیمی از آن یعنی ۸۱ میلیارد شیکل از زمان آغاز جنگ غزه بوده است. درحالی‌که، بدهی‌های  رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۳ میلیارد شیکل افزایش یافته بود.


مجموع بدهی‌های رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ به علت افزایش هزینه‌های جنگ به ۶۲.۱ درصد تولیدناخالص داخلی رسیده که این رقم در سال ۲۰۲۲ برابر با ۶۰.۵ درصد بود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به ۶۷ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.


 رژیم صهیونیستی ماه گذشته در نخستین فروش اوراق قرضه بین‌المللی خود از زمان جنگ غزه رکورد ثبت کرده است.۱۱۶ میلیارد شیکل بدهی‌های دولتی در سال گذشته یا ۷۲ درصد آن داخلی، ۲۵ درصد خارجی و باقی به صورت مطابلت غیرتجاری بوده است.


این وزارتخانه اعلام کرد، بدهی عمومی  رژیم صهیونیستی در سال گذشته به علت تورم بالا و نرخ بهره بالا ۸.۷ درصد افزایش یافته و به ۱.۱۳ تریلیون شیکل رسیده است. موسسه مودیز چندی پیش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را به A۲ کاهش داد و دلیل آن را خطر‌های سیاسی و مالی به علت جنگ با حماس اعلام کرد.


بودجه اصلاح شده ۲۰۲۴ این رژیم یک ماه پیش تصویب شد که ده‌ها میلیارد شیکل برای تأمین مالی جنگ بیش از شش ماهه با حماس، هزینه‌های بیشتر برای دفاع و پرداخت غرامت به خانواده‌ها و مشاغل آسیب دیده از درگیری، به آن اضافه شده است.


یک اقتصاددان ارشد سابق وزارت دارایی رژیم صهیونیستی شب گذشته در گفتگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است: «جنگ با ایران و افزایش بودجه جنگی  رژیم صهیونیستی اثرات بسیار بدتری بر اقتصاد خواهد داشت و می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن ما قادر به تامین مالی آن نباشیم.»


به گفته یوئل نیو، افزایش هزینه‌های جنگ برای رویارویی با ایران مستلزم وام گرفتن بیشتر است و به دنبال آن هزینه‌های مربوط به نرخ بهره وام‌ها بسیار افزایش می‌یابد، زیرا به تبع آن بدهی به سطوح بسیار زیادی افزایش می‌یابد و این برای اقتصاد  رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است.


همین روزنامه در گزارش دیگری نوشته است که رژیم صهیونیستی بیش از ۱.۳۵ میلیارد دلار برای مقابله با حمله پهپادی و موشکی ایران هزینه کرده است.


این هزینه‌هایی که این روزنامه عبری زبان اعلام می‌کند، جدا از خسارت میدانی است که پیش از این اعلام شده است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر