05 ارديبهشت 1403 - 16:02

رویش اشتغال، ارزآوری و امنیت غذایی ایران روی زمین خارجی‌

رویش اشتغال، ارزآوری و امنیت غذایی ایران روی زمین خارجی‌
ایران با اجرای طرح کاشت محصولات کشاورزی در زمین کشور‌های دیگر به دنبال افزایش ضریب امنیت غذایی و ارزآوری برای کشور است.
کد خبر : ۱۶۲۵۵۵

به گزارش ایبنا: «کشت ۴۰۰ هزار هکتار زمین در کشور‌های دیگر برای افزایش ضریب امنیت غذایی با مشارکت بخش خصوصی کلید خورد» این‌ها را مجری طرح کشت فراسرزمینی آقارضا فتوحی می‌گوید. این میزان افزایش ۸۰۰ درصدی در مقایسه با طرح‌های انجام شده در ۸ سال گذشته دارد. بر اساس اعلام بانک جهانی سالانه یک میلیارد نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند. این تعداد از جمعیت گرسنه جهان حدود ۱۲ برابر جمعیت کل ایران است.


آیین نامه کشت فراسرزمینی در سال ۱۳۹۴ تصویب شد و به گفته مجری این طرح در طول این مدت ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار در کشور برزیل توسط سرمایه‌گذاران ایرانی محصولات کشاورزی به عمل می‌آید.


وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که ایران می‌خواهد در کشور‌های عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین برای کشت محصولات کشاورزی سرمایه گذاری کند. در برنامه هفتم توسعه هم برای کشت دو میلیون هکتار محصولات کشاورزی راهبردی در کشور‌های دیگر هدفگذاری شده است.
کشور‌هایی مانند هند، چین، آمریکا و مالزی در صدر کشور‌های فعال در کشت فراسرزمینی قرار دارند که به باور کارشناسان، کشت فراسرزمینی موجب افزایش اشتغال، توسعه فناوری، رشد تجارت و تقویت اقتصاد آن‌ها شده است. در ۶۲ کشور جهان، کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌شود، قاره آفریقا میزبان ۴۹ درصد از کشت فراسرزمینی جهان بوده و بازیگران عمده این کشت نیز اقتصاد‌های در حال ظهور در شرق آسیا و کشور‌های حوزه خلیج فارس هستند.


ابراهیم مرادزاده، کارشناس کشاورزی، معتقد است که عدم شناخت کافی سرمایه‌گذاران و متغیر بودن محیط‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی کشور‌های هدف از مشکلات اجرای این طرح است و موانع تامین و مبادلات ارزی، محدودیت خارج کردن سرمایه در مواقع بحران از کشور‌های هدف به این مشکلات افزوده است. محسن شاطرزاده، مجری سابق طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی، طرح کشت فراسرزمینی را ظرفیت بزرگی می‌داند که می‌تواند طلسم وابستگی چندین دهه ۹۰ درصدی به روغن و ۷۰ درصدی به نهاده‌های دامی را بشکند و از خروج ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز واردات این‌ها و چند قلم کالای اساسی دیگر بکاهد. به گفته علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت جهاد کشاورزی، دیپلماسی اقتصادی و انتصاب رایزن کشاورزی برای مذاکره با کشور‌ها در تسهیل سرمایه‌گذاری، رفع موانع صادراتی و ارزی برای اجرای کشت فراسرزمینی موفق موثر خواهد بود. سالانه حدود نصف درآمد نفتی کشور ارز برای خرید کالا‌های اساسی از کشور خارج می‌شود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر