08 ارديبهشت 1403 - 14:40

جهش سود فصلی در اسبر بانک روسیه / چشم‌انداز رشد وام‌های خرد افزایش یافت

جهش سود فصلی در اسبر بانک روسیه   چشم‌انداز رشد وام‌های خرد افزایش یافت
اسبر بانک روسیه در گزارشی از افزایش ۱۱.۳ درصدی سود خالص خود در سه ماهه ابتدایی سال خبر داد.
کد خبر : ۱۶۲۶۲۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از رویترز، روز جمعه، بانک برجسته روسی؛ اسبر بانک (Sberbank)، افزایش ۱۱.۳ درصدی در سود خالص خود در سه ماهه ابتدایی سال و رسیدن به عدد ۳۹۷.۴ میلیارد روبل (معادل ۴.۳۲ میلیارد دلار) را گزارش کرد و به طور قابل توجهی پیش بینی رشد وام‌های خرده فروشی خود برای سال جاری را افزایش داد.

این بانک در سال ۲۰۲۳، سود بی سابقه‌ای به ارزش ۱.۵ تریلیون روبل به دست آورد که افزایش بیش از ۵ برابری نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. این مهم به این دلیل است که نظام بانکی روسیه، از تاثیر تحریم‌های مالی ناشی از اقدامات این کشور در اوکراین، بهبود یافته است.

در همین هفته، این بانک دولتی که با حدود ۱۱۰ میلیون مشتری خرد، سهم بزرگی از نظام بانکی روسیه را در اختیار دارد، اعلام کرد که قصد دارد بیش از ۸ میلیارد دلار به عنوان سود سالانه پرداخت کند که رکورد جدیدی به حساب می‌آید.

بخش عمده سهام اسبر بانک در مالکیت دولت است و در نتیجه این سود‌ها، کمک قابل توجهی به درآمد‌های بودجه‌ای روسیه می‌کند و دولت را قادر می‌سازد تا هزینه‌های سنگین خود را به ویژه راجع به «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین ادامه دهد.

در ادامه هرمن گرف، مدیر عامل اسبر بانک اظهار کرد: ما در آغاز سال، رشد قوی‌ را در سرمایه مشتریان خرد (۲.۴ درصد) مشاهده می‌کنیم که پایه محکمی را برای توسعه کسب و کار در آینده ایجاد می‌کند.

این بانک پیش‌بینی خود از تسهیلات خرد نظام بانکی روسیه در سال ۲۰۲۴ را به ۹-۱۱ درصد افزایش داده و اظهار کرده است که انتظار دارد وام‌های خودش با نرخ بالاتری نسبت به بازار افزایش پیدا کند. پیش‌تر میزان رشد بین ۴-۶ درصد تخمین زده شده بود.

به گفته این بانک، رشد مذکور، با محوریت وام‌های مصرفی و کارت‌های اعتباری ایجاد خواهد شد، در حالی که نرخ‌های بالای بهره فشار روی وام‌های رهنی را حفظ می‌کنند. اسبر بانک ۴۷.۲درصد از سهم بازار تسهیلات خرد را در اختیار دارد.

بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) برای این بانک، از ۲۵درصد به ۲۴.۲درصد در سال گذشته کاهش یافت. درآمد خالص بهره‌ای نیز به ۷۰۰ میلیارد روبل رسید که نشان از افزایش ۲۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته دارد.

مدیر عامل اسبر بانک در حالی استفاده از هوش مصنوعی و نوآوری‌های دیجیتال را استراتژی اصلی قرار داده که این بانک در روز جمعه اعلام کرد در ۸۵ درصد ازفرآیند‌های بانک از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

اسبر بانک، در دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۶، بیش از ۴۵۰ میلیارد روبل در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کند که سود حاصل از هوش مصنوعی در این دوره به ۸۰۰ میلیارد روبل برسد.


(۱ دلار= ۹۱.۷۸ روبل)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر