08 ارديبهشت 1403 - 16:11
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی؛

برات الکترونیک، مسیر انحراف در تسهیلات تولید را مسدود می‌کند

برات الکترونیک، مسیر انحراف در تسهیلات تولید را مسدود می‌کند
برات الکترونیکی را پول هوشمندی است که مسیر انحراف در مصرف اعتبارات پرداختی حوزه تولید را مسدود می‌کند.
کد خبر : ۱۶۲۶۳۹

به گزارش ایبنا، مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی برات الکترونیک را یکی از ابزار‌های الکترونیکی تعهدی معرفی نمود که در داد و ستد بین تولید کنندگان، به جای پول بین آن‌ها رد و بدل می‌شود.

وی تأکید کرد: "برات" وقتی الکترونیکی می‌شود، هم شفافیت و هم کارآیی و سهولت استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادامه داد: ما در فازی هستیم که با هدف کاهش تورم، داریم کنترل "مقداریِ" ترازنامه بانک‌ها را انجام می‌دهیم و نتیجه درخشانی هم که در کاهش شاخص خلق نقدینگی رخ داده، عملا با همین کار به دست آمده است.

محرمیان افزود: در چنین شرایطی، بویژه وقتی بحث جهش تولید با مشارکت مردم مطرح می‌شود، نیاز به ابزار‌های جایگزین برای تأمین مالی سرمایه در گردش فعالان اقتصادی داریم و برات الکترونیکی، همان ابزار مورد نظر است.

وی عنوان کرد: به عبارت دیگر، ما اینجا یک پول هوشمند را استفاده می‌کنیم که علاوه بر اینکه تأمین مالی را انجام می‌دهد، در عین حال اثر تورمی آن هم حداقلی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تولید کننده‌ای که تسهیلات دریافتی را فقط در حوزه تولید خودش مصرف می‌کند، اینجا می‌تواند بدون هیچ مشکلی، همین کار را با برات الکترونیک انجام دهد و این ابزار، از هر انحرافی در این حوزه جلوگیری می‌کند.

محرمیان افزود: بعنوان مثال ما اگر قبلا نگرانی داشتیم که ممکن است تسهیلات پرداختی به هر دلیلی در حوزه تولید استفاده نشود، با برات الکترونیک، عملا امکان آن سلب می‌شود. وی اعلام کرد: همچنین، چون از ابزار برات الکترونیک در یک زنجیره استفاده می‌شود، فقط شخصیت حقیقی یا حقوقی مستقر در ابتدای زنجیره نیاز به اعتبار سنجی دارد و بنابراین فرایند مربوط به وثیقه گذاری و اعتبار سنجی، به این شکل، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر