09 شهريور 1396 - 09:04

خودروسازان موظف به هماهنگی با بانک مرکزی/ تناسب نرخ سود تسهیلات

 رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات متناسب است، تاکید کرد که خودروسازان موظف به هماهنگی با بانک مرکزی شده اند.
کد خبر : ۷۴۲۹۱
سیف همایش

به گزارش ایبِنا، ولی الله سیف شامگاه چهارشنبه و با حضور در برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر گفت:: با توجه به شرایط اقتصادی ما، نرخ سود تسهیلات متناسب است و بازارهای دیگر نمی توانند با آن رقابت کنند. در ضمن وقتی نرخ سود سپرده بالاست و انتظار سپرده گذاران از تورم بالاتر باشد، هزینه های مالی فعالیتهای تولیدی را بالا می برد و باعث کاهش رقابت پذیری محصولات نهایی می شود.


وی با بیان اینکه مدل خودروسازان، منطبق با عملیات بانکی بود، تصریح کرد: آنها مجوز نداشتند که عملیات بانکی انجام دهند. آنها مکلف شدند خود را با بانک مرکزی هماهنگی کنند.


رئیس شورای پول و اعتبار گفت: یک خودروساز نمی تواند پیش فروشهایی کند یا به بهانه پیش فروش از مردم پول بگیرد و سودهای بالا بدهد. قرار شد این کار منضبط تر شود و آیین نامه ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت بر آن بر عهده بانک مرکزی است.


 سیف اعلام کرد: از ابتدای مرداد ۲۸۸ هزار  مورد وام ازدواج پرداخت شده و ۱۹۸ هزار نفر دیگر در صف هستند. حدود ۱۲۰ هزار نفر دیگر هم برای وام ازدواج که به هر یک از زوجین ۱۰ میلیون تومان اختصاص می یابد، ثبت نام کرده اند.


وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان شهریور به تمام متقاضیان وام پرداخت و پس از آن اعطای وام ازدواج به روز شود.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در همه اقتصادهای باثبات و منضبط، ۲ تا ۳ درصد نوسان از نرخ تورم برای سود سپرده منطقی است، اظهار داشت: با شرایط جدید، هر سپرده ۱۵ درصد سود دارد ولی تورم کمتر از ۱۰ درصد است. اینطور، سپرده گذاران از تورم بازار عقب نمی مانند.


رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در بانکداری بدون ربا، این نرخ، علی الحساب است و نرخ سود قطعی نیست لذا بانکها می توانند آخر سال، دوباره سود را پرداخت کنند.


وی با بیان اینکه تنگنای مالی ما بر اثر مطالبات معوق است، اظهار داشت: در ابتدای دولت این ۱۵.۱ درصد از همه تسهیلات را تشکیل می داد که الان به ۱۱ درصد رسیده، ولی همین ۱۱ درصد نسبت به نرم های جهانی، بالاست.


رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:  این رقم ۲ تا ۳ درصد منطقی است. بخش دیگری از تنگنای مالی، مطالبات بانک مرکزی از دولت است که قرار شد بخشی از بدهی های دولت تسویه شود.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش سرمایه بانک ها تصریح کرد: مسئله دارایی های غیر مالی مانند املاک بانکها بیشتر از حجم مجاز است؛ دارایی های تحمیلی مانند شرکتهایی که دولت به بانکها منتقل کرده، اشکال دیگر است.


سیف اظهار داشت: تعیین حداقل اطلاعاتی که باید افشا شود و تشخیص ریسکهای بانکی اقدام دیگر ما است. این اقدامات نتایج مثبتی را در دو سال اخیر به وجود آورده و نگرانی ها را کم کرده.


وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد متلاطم، کسی جرات سرمایه گذاری ندارد. یکی از دستاوردهای دولت یازدهم، بازگرداندن ثبات به بازار بود؛ انجام طرح یکسان سازی نرخ ارز نیاز است ولی نیاز به شرایطی دارد که نباید شتابزده آن طرح را عملی کرد.


سیف تصریح کرد: تنها موردی که به صددرصد اهداف خود در برجام نرسیدیم، در زمینه ارتباط بانکی است که به دلیل کارشکنی های آمریکا بوده است.



پیش بینی ارز تک نرخی در ابتدای دولت


رئیس شورای پول و اعتبار گفت: پیش بینی می کردیم در اوایل دولت دوازدهم، ارز را تک نرخی کنیم ولی ترجیح می دهیم زمان مشخصی برای آن اعلام نکنیم.


وی افزود: تاکنون ۳ بار ارز را تک نرخی را کردیم که آخرین مورد در سال ۸۰ بود ولی عدم رعایت برخی از اصول باعث شد دستاوردها هدر برود که شوک ارزی سال ۸۹-۹۰ را به وجود آورد. اگر اصرار بر نرخ خاصی ارز داشته باشیم حتما در مقاطعی لطمه می خوریم.  


سیف اظهار داشت: نرخ واقعی ارز در بازار به وجود می آید. این باید به تعادل برسد، اگر اصرار بر نرخ غلط کنیم، نمی توانم ثبات را حفظ کنیم.


رئیس شورای پول و اعتبار گفت: در دولت یازدهم شرایط مطلوب برای اقتصاد به وجود آمد چون از نوسانات ارز جلوگیری شد. این را در آینده با قدرت ادامه می دهیم و اجازه شوکهای هیجانی نمی دهیم.  


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی ما به دلیل شرایط اقتصادی بوده است، گفت: در دولت یازدهم، بانک مرکزی زیر سئوال بود که چرا روی نرخ تورم متمرکز شده ایم. می گفتند در اقتصادی که رکود دارد، نباید روی سرعت کاهش تورم تمرکز کرد. در حالی که ما برنامه دقیقی داشتیم تا ضمن کاهش تورم، رشد را تجربه کنیم.


وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ ما رشد ۳ درصد را داشتیم که نشان از خروج از رکود می داد. در سال ۹۴ رشد خوبی نداشتیم ولی در سال ۹۵، رشد ۱۲.۵ درصدی را داشتیم که بسیارشاخص بود. می گفتند این حاصل از رشد نفت است، ولی جزئیات اعلام شد رشد اقتصادی بدون نفت هم خیلی مثبت بود. در سال ۹۵، رشد کاملا روبه افزایش بود.


سیف اعلام کرد: فصل آخر سال ۹۵، مثبت ۵.۶ درصد بود. علایم سال ۹۶ هم نشان می دهد باید امیدوارم باشیم.


رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در بخش نفت، رشد نمی تواند حاصل شود چون همه ظرفیتهای این بخش محقق شده که از دستاوردهای مثبت برجام است. بقیه بخشهای اقتصادی هم انشالله رشد قطعی بالای ۵ درصد را داشته باشیم.  


وی اظهار داشت: در زمینه تبدیل سپرده ها اینطور است که منابع از روزشمار کوتاه مدت را به یکساله تبدیل می کند و این منابع یکسال در بانک می ماند و نوسان ندارد و جریانی به سایر بازارها ندارد. شرط گذاشتیم اگر بخواهند زودتر بردارند، مشمول نرخ ۱۰ درصد از ابتدا می شود که روشی برای کنترل نقدینگی است.



برخورد با صندوق غیرمجاز اطراف تهران


رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: اگر کسی ادعا کرد موسسه اعتباری است و سپرده می گیرد، ما این را تایید نمی کنیم. هنوز موسسه غیرمجاز شناخته شده ای در کشور سراغ نداریم. همه تعیین تکلیف شده اند ولی یک نمونه را عرض می کنم، اخیرا در یکی از مناطق اطراف تهران، صندوقی با شرایط خاص تاسیس شده، هیچ مجوز و اجازه ای نداشت.


وی با بیان اینکه این صندوق در مدت کوتاهی ۲۷۰ میلیارد تومان سپرده جمع کرده بود، افزود: به محض اینکه فهمیدیم شکایت کردیم و خوشبختانه بلافاصله اقدام شد. این اتفاق مشخص می کند مردم توجه به خطرها و ریسکهای این صندوقها ندارند.  


سیف گفت: در دنیا تکلیف بانکها روشن است که تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده ها هستند. به دلیل این نظارت، روی آنها محدودیت ایجاد می شود. مردم به صندوقهایی که بعضا تحت تاثیر عناوین متبرکه فعالیت می کنند اعتماد  نکنند.


رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: در وبسایت بانک مرکزی، صندوقهای مجاز و معتبر مشخص شده است چون نظارت بر عملکرد بانکها و موسسات مجاز، یکی از اصلی ترین وظایف ما است.


وی ادامه داد: ما نظارت می کنیم تا سپرده های مردم را از بین نبرند و تصمیمات غلط با آن نگیرند.  


سیف گفت: من این صندوقها را به بهمن ها تشبیه می کنم که هر چه دیرتر به مانع برخورد می کنند، تخریب بیشتری دارند. مردم به نرخ های بالا توجهی نکنند چون این نرخها یعنی از بین رفتن سرمایه های مردم.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر