افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران

معامله‌گران فرابورس امروز ۴۱۷ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۱۳ ریال را دست به دست کردند که نسبت به آخرین روز مبادلاتی در هفته قبل از افزایش حجم و ارزش دادوستدها حکایت داشت.
کد خبر : ۷۵۷۶۳
فرابورس

به گزارش ایبِنا؛ فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی هفته جاری شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت لیزینگ ایران و شرق در بازار دوم، چندین بازگشایی و توقف نماد در بازار سهام و در نهایت افزایش حجم و ارزش معاملات در مقابل کاهش شاخص کل بود.


در جریان بازار امروز شنبه ۱۵ مهرماه معامله‌گران ۴۱۷ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۱۳ ریال را دست به دست کردند که نسبت به آخرین روز مبادلاتی در هفته قبل از افزایش حجم و ارزش دادوستدها در فرابورس حکایت داشت.


سهامداران در مجموع دو بازار اول و دوم ۱۳۱ میلیون سهم به ارزش ۳۵۱ میلیارد ریال را مبادله کردند که بالاترین حجم و ارزش معاملات به نمادهای «ذوب» و «ریشمک» اختصاص داشت.


در نماد ذوب‌آهن سهامداران نزدیک به ۴۶ میلیون سهم به ارزش ۳۸ میلیارد ریال و در نماد تولید و صادرات ریشمک ۱۱ میلیون سهم به ارزش ۱۱۶ میلیارد ریال جابه جا کردند.


همچنین در جریان بازار ۱۰ درصد از سهام لیزینگ ایران و شرق معادل ۳۰ میلیون سهم با قیمت ۱۵۷۰ ریال به فروش رسید تا به این ترتیب چهارمین عرضه اولیه سال جاری فرابورس رقم بخورد.


در این میان رصد نمادهای پربازدید فرابورسی نشان می‌دهد نماد «ریشمک» که به تازگی عرضه اولیه شده و از امروز شاهد آغاز بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج و تغییر دامنه نوسان قیمت تا ۱۰ درصد است در صدر نمادهای پربیننده قرار گرفت و ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.


از سوی دیگر نمادهای «ریشمک»، «گکوثر»، «افرا» و «قچار» در حالی امروز با بیشترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در سمت مقابل نمادهای «اوان»، «اپرداز»، «شراز» و «شلیا» بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.


امروز همچنین شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین، خدمات فنی فولاد یزد و توقف نماد شرکت ساختمان اصفهان بودیم.


نگاهی به معاملات بازار پایه نیز نشان می‌دهد ۹۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۷۲ میلیارد ریال در مجموع سه تابلو بازار پایه دادوستد شده و نماد «زنجان» متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی زنجان بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفته است.


سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت هم مبادلات امروز را با نقل و انتقال یک میلیون و ۵۸۰ هزار ورقه به ارزش یک‌هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال خاتمه دادند. برای چندمین روز متوالی نیز اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب۴»  بیشترین رقم حجم و ارزش معاملات را در این بازار به نام خود ثبت کرد.


در ادامه پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم فرابورس، در پایان مبادلات امروز ۱۸۲ میلیون و ۳۲۰ هزار سهم به ارزش ۱۸۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال پذیره‌نویسی شد. این پذیره نویسی از یکشنبه ۲ مهرماه آغاز شده و تا ۳۰ روز کاری ادامه دارد.


در نهایت شاخص کل فرابورس نیز با تحمل افت نزدیک به ۱۴ واحدی مجبور به ترک ارتفاع پیشین و نزول تا پله ۹۳۷ واحدی شد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای گروه فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی مانند «میدکو»، «ذوب»، «هرمز»، «مارون»، «شراز» و «شاوان» رقم خورد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر