01 مهر 1397 - 17:06

ویرایش جدید سند فرایند آغاز به فعالیت پرداخت یاران در شبکه پرداخت

ویرایش جدید سند «فرایند آغاز به فعالیت پرداخت یاران در شبکه پرداخت الکترونیک کشور» ابلاغ شد.
کد خبر : ۹۱۶۶۲
بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تاکنون بیش از ۵۰ درخواست ارائه خدمات پرداخت یاری از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به رگولاتور صنعت پرداخت ارسال‌شده و فرایند آزمون‌های فنی و امنیتی با ۲۰ شرکت با موفقیت طی شده است.


شرکت‌هایی که همچنان خارج از چارچوب پرداخت یاری به ارائه خدمات تجمیع وجوه و تسویه با پذیرندگان مبادرت می‌ورزند و هنوز آمادگی خود را برای انجام آزمون‌های فنی و امنیتی این نهاد نظارتی اعلام نکرده‌اند به‌عنوان پذیرنده متخلف شناسایی‌شده و پس از مسدود شدن درگاه‌های پرداخت در فهرست سیاه شبکه پرداخت قرار می‌گیرند.


بر اساس ویرایش جدید سند فرایند آغاز به فعالیت پرداخت یاران، متقاضیان ارائه خدمات پرداخت یاری به‌منظور آغاز به فعالیت در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور، باید اقدامات زیر را اجرائی کنند:


متقاضیان در گام اول باید درخواست خود را همراه با مدارک مندرج در این مستند به یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مجاز که نام آن‌ها در سایت شاپرک درج‌شده است، ارائه کنند. همچنین شرکت‌های پرداخت نیز باید بر اساس درخواست متقاضی و مدارک ارائه‌شده از سوی وی، صلاحیت متقاضی را از منظر انطباق با " الزامات، ضوابط و فرآیند اجرایی فعالیت پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور" بررسی کنند.


افزون بر این، در صورت تائید صلاحیت متقاضی و تمایل شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مبنی بر انعقاد قرارداد با متقاضی، شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌تواند بر اساس الزامات مندرج در مستند " الزامات قرارداد مابین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و پرداخت یار" با متقاضی، قرارداد همکاری منعقد کند و یک نسخه از قرارداد را به همراه مدارک متقاضی، در نامه‌ای رسمی به شاپرک ارسال کند.


شرکت شاپرک نیز مدارک متقاضی را مجدداً بررسی کرده و در صورت انطباق با "مقررات و الزامات بانک مرکزی و شاپرک" متقاضی پرداخت یاری مربوطه را در فهرست متقاضیان پرداخت یاری جهت انجام فرایند تست شاپرک قرار می‌دهد. درصورتی‌که فرایند تست‌ها موفقیت‌آمیز باشد، شرکت شاپرک معرفی‌نامه‌ای را جهت ارائه به بانک و یا موسسه اعتباری به‌منظور افتتاح حساب ویژه پرداخت یاری، برای متقاضی پرداخت یاری صادر و توافق‌نامه‌ای سه‌جانبه مابین متقاضی، شرکت شاپرک و بانک منعقد می‌شود.


بر اساس این گزارش، برای انجام عملیات تسویه و نظارت فنی توسط شرکت شاپرک، باید توافق‌نامه‌ای مابین متقاضی و شرکت شاپرک منعقد شود که پس‌ازاین توافق‌نامه، نام متقاضی در فهرست پرداخت یاران معتبر در سایت شاپرک درج می‌شود. همچنین پس از طی شدن فرآیند عملیاتی شدن پرداخت یار در شبکه پرداخت کشور، پرداخت یار قادر به استفاده عملیاتی از


سرویس‌های سامانه جامع پذیرندگان شاپرک، ارسال تراکنش‌های پذیرندگان پشتیبانی شده خود در شبکه پرداخت و انجام فرایندهای مربوط به تسویه با پذیرندگان پشتیبانی شده خود خواهند بود.


شایان‌ذکر است، متقاضیان ارائه خدمات پرداخت یاری که قصد ورود به این کسب‌وکار رادارند همواره می‌توانند درخواست خود را مطابق با آخرین ویرایش مستند فرایند آغاز به فعالیت پرداخت یاران در شبکه پرداخت الکترونیک کشور از طریق یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به شاپرک ارائه کنند.


لینک دریافت مستند


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر