02 تير 1398 - 09:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مزایای تشکیل بازار متشکل ارز/ وضعیت ارزی مناسب است

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه وضعیت بازار ارزی کشور نسبت به گذشته بهتر است، مزایای تشکیل بازار متشکل ارزی را برشمرد.
کد خبر : ۱۰۱۰۹۱
محمد اتابک

محمد اتابک در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که بانک مرکزی در دوره جدید خود، قوانین، سیاست ها و نظارت های جدید را گذاشته و شرایطی را ایجاد کرده که وضعیت ارزی در کشور بهتر از گذشته شده است.


وی تاثیر یکی از مهم ترین این اقدامات در دوره جدید بانک مرکزی را محدود شدن نوسانات ارزی عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر روالی که برای تهیه ارز از سوی تولیدکنندگان و واگذاری ارز حاصل از صادرات تعیین شده، مشخص و معین شده است.


نایب رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: یکی از گلایه های همیشگی ما این بود که هر روز صبح که بیدار می شدیم، بخشنامه جدیدی از سوی بانک مرکزی صادر می شود در حالی که دیگر امروز چنین حالتی وجود ندارد و ارزیابی ما نسبت به این دوره مثبت است.


اتابک در خصوص تشکیل بازار متشکل معاملات ارز اظهار داشت: هر کالایی که توزیع آن محدود شود، تقاضا برای آن افزایش پیدا می کند؛ البته بخشی از این تقاضا نیز می تواند کاذب باشد. به عنوان نمونه تولیدکننده ای ارز مورد نیاز خود را به جای دو ماه برای چهار تا شش ماه آینده تقاضا می کند که این موضوع خود به خود بازار را دچار التهاب می کند.


نایب رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی تعداد مخاطبین در بازار محدود باشد ولی تعداد عرضه کنندگان بالا برود، قاعدتا تاثیری مثبت بر نرخ خواهد داشت. رییس انجمن سیمان خاطرنشان کرد: روزهای اول راه اندازی سامانه نیما، شاهد بهم ریختگی زیادی بودیم و ما به عنوان صادرکننده سیمان و فولاد در بنگاه های خودمان هم دچار سردرگمی بودیم، اما به تدریج دچار نظم دهی شد و امروز شرایط بهتری پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که یکسان سازی نرخ ارز باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: نفس راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز مثبت است و فکر می کنم تاثیر مثبتی هم بر بازار ارز داشته باشد. از سوی دیگر روند سامانه نیما، در حال توازن با وضعیت بازار است. اگر تمامی فعالان با خوش بینی نگاه کرده و ارز حاصل از صادرات را به این سامانه وارد کنند یا کالاهای مورد نیاز را وارد کنند، وضعیت ارزی بهتر نیز خواهد شد.


رییس انجمن سیمان تصریح کرد: راه ایجاد ثبات در بازار ارز بگیر و ببند نیست، بلکه همین اقدامی است که بانک مرکزی در حال انجام آن است. در حقیقت بانک مرکزی در حال کم کردن حاشیه هاست و با این اقدام ریسک بازارهای دیگر بالا رفته و به طور طبیعی حذف می شوند.


نایب رییس اتاق بازرگانی تهران یکی از مشکلات موجود را روند ثبت سفارش کالا در وزارت صنعت عنوان کرد و افزود: وزارت صمت هنوز منطق خاص خود را در ثبت سفارش دارد و این کار با کُندی زیاد انجام می شود، البته این وزارتخانه نیز تعداد نفرات مسئول در این زمینه را افزایش داده و بخشی از مشکلات را نسبت به ابتدا، حل کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر