16 تير 1398 - 12:16

فرصت نوین‌سازی نظام مالیاتی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: استقرار نظام مالیاتی کارا، اثربخش و عادلانه و کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت، مستلزم «نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور در همه ابعاد» است.
کد خبر : ۱۰۱۶۷۴
امید علی پارسا

به گزارش ایبِنا، امروزه کارکردها و کار ویژه‌های متنوع مالیات در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست. بی‌تردید مالیات، ابزار ثبات، پایداری، سلامت، شفافیت و عدالت اقتصادی است و از این رو، مالیات نقش محوری و حیاتی در تمامی اقتصادهای دنیا دارد. با این حال نظام‌های مالیاتی همواره در تلاش هستند تا با همکاری و حمایت موثر دیگر ارکان نظام و ارتقا فرهنگ مالیاتی و استفاده از آخرین ابزارهای نوین الکترونیکی، فرایندهای یک نظام نوین و مدرن مالیات را به منصه ظهور برسانند.


نظام مالیاتی ایران در طی سال‌های اخیر، رویکردهای متفاوتی را در ارتباط با مودیان محترم مالیاتی در پیش گرفته که همگی بر پایه ارتقای جایگاه نظام مالیاتی و البته افزایش محبوبیت و مقبولیت عمومی این سازمان اتخاذ شده‌اند. بدیهی است اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهایی همچون اعتمادآفرینی در جامعه و مودی مداری، برقراری عدالت مالیاتی و رفع تبعیض‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، گسترش پایه‌های مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد فرهنگ برخورد مناسب کارکنان مالیاتی با مودیان و افزایش تعامل و تسهیل خدمت‌رسانی به مودیان، بر همین مبنا در دستور کار این سازمان قرار گرفته و در سال ۱۳۹۸، بیش از پیش در کانون توجه قرار خواهد گرفت.


نیک می‌دانیم، نظام مالیاتی ایران در برهه مهم تاریخی قرار دارد. در سالی که کشور آماج تهدیدها و فشارهای اقتصادی است، محوری‌ترین سیاست اقتصادی کشور که موتور محرک سیاست «اقتصاد مقاومتی» نیز هست، اتکای بودجه جاری کشور به درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است. در حقیقت، امسال بیش از هر زمان دیگر، «اقتصاد مقاومتی» در ریل اقدام و عمل قرار گرفته و ارکان مختلف نظام برای محقق ساختن مفروضات اساسی این سیاست، همدل و هم‌زبان گشته‌اند. استقرار نظام مالیاتی کارا، اثربخش و عادلانه و کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت، مستلزم «نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور در همه ابعاد» به ویژه طراحی و استقرار سامانه‌های هوشمند مالیاتی مبتنی بر ریز داده‌های کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاح فرایندهای حسابرسی و دادرسی و وصول مالیات می‌باشد.


بدیهی است فشارها و تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی در سال جاری، شرایط خطیر و پرمسئولیتی را در پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده و مسئولیت تحقق درآمدهای مالیاتی و تأمین بخش مهمی از هزینه‌های جاری کشور طی سال جاری و نیز اجرای کامل پروژه‌های هوشمند سازی طرح جامع مالیاتی بر عهده دستگاه مالیاتی قرار گرفته است که این امر، نویدی روشن بر سالی پرمسئولیت و سنگین برای کارکنان سازمان و نیز نقش محوری مالیات در اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۸ می‌باشد.


اکنون و در تقارن با «روز مالیات» لازم است از همه تلاشگران این عرصه که ایفاگر نقش‌هایی ارزنده در استقلال و شکوفایی اقتصادی کشور هستند، یاد کنیم و از مودیان محترم مالیاتی و همچنین همکارانم در اقصی نقاط کشور که تلاش مضاعفی را از خود نشان داده و در ایام دریافت اظهارنامه های مالیاتی، جلوه‌ای از خدمت‌رسانی صادقانه و خالصانه را به نمایش گذاردند، سپاسگزار باشیم.


همچنین با توجه به فرا رسیدن هفته «فرهنگ مالیاتی» لازم است از مجموعه دست‌اندرکاران مقوله فرهنگ‌سازی مالیاتی اعم از رسانه‌های جمعی، نهادها و سازمان‌های فعال در امر توسعه فرهنگی، ائمه محترم جمعه سراسر کشور و همکاران روابط عمومی سازمان و سایر ارکان اثرگذار در این امر، قدردانی و تشکر نمایم.


مهم‌ترین نتیجه فرایند کلان فرهنگ‌سازی مالیاتی در کشور که با حمایت همه دست‌اندرکاران به دست آمده، آن است که امروز شهروندان ایران بیش از هر زمان دیگر به آثار متعدد و مزایای پرشمار پرداخت مالیات در آبادانی و عمران شهرها و روستاها و توسعه زیرساخت‌های شهری و همچنین پیشبرد اهداف دولت در حوزه‌های امنیت، بهداشت، آموزش و تأمین مالی امورات جاری کشور آگاهی و اشراف دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر