25 تير 1398 - 14:51

اجرای موفق الکترونیک کردن گواهی مالیات نقل و انتقال املاک

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از اجرای موفقیت آمیز الکترونیکی کردن گواهی مالیات نقل و انتقال املاک بصورت پایلوت در ۲۶۰ دفترخانه شهر تهران خبر داد.
کد خبر : ۱۰۲۰۴۲
 علی فیروزی

به گزارش ایبِنا، علی فیروزی با اشاره به موضوع الکترونیکی کردن گواهی مالیات نقل و انتقال املاک و نقش آن در بهبود محیط کسب و کار، با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از مهمترین و اصلی ترین برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت اقتصاد، حرکت به سمت اقتصاد هوشمند است.


وی افزود: پس از اجرای موفقیت آمیز طرح  الکترونیکی کردن گواهی مالیات نقل و انتقال املاک در مرحله پایلوت و رفع نقایص آن، استفاده از ابزار الکترونیکی در مالیات نقل و انتقالات املاک در نیمه دوم مردادماه جاری با همکاری سه دستگاه سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران بصورت رسمی در سراسر کشور اجرایی می شود.


رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد درباره چگونگی پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک، اظهار داشت: پیش از این، فروشنده ملک، باید یک بار از دفترخانه اسناد رسمی برای سازمان امور مالیاتی استعلام می گرفت و پس از چند روز، هزینه مالیات نقل و انتقال املاک را توسط دستگاه کارتخوان پرداخت و در مرحله سوم برگه مفاسا را دریافت می‌کرد که این پروسه از پنج روز در شهرستان‌ها یک ماه در تهران، متفاوت است.


فیروزی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت اقتصاد حرکت به سمت اقتصاد هوشمند است، افزود:  یکی از برنامه های وزیر اقتصاد که در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، "اقتصاد هوشمند" و "بهبود فضای کسب و کار" است و مبحث مالیات نقل و انتقال املاک به هر دوی این ها گره خورده است.


وی با بیان اینکه مواجهه ممیز و مودی می‌تواند بطور بالقوه، گلوگاه مشکل‌سازی برای سازمان‌ها و مردم باشد، اظهار داشت: در دنیا، راهکار رفع این مشکل استفاده از دولت الکترونیک محاسبه مالیات توسط "ابزار الکترونیکی" است تا مواجهه ممیز و مودی حذف و یا در کمترین حالت خود قرار گیرد.


فیروزی نقش مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد را هماهنگ کننده ارتباط بین سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دانست.


رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر ۲۶۰ دفترخانه در تهران از این روش استفاده می‌کنند و مردم می توانند برای دریافت این خدمات به دفترخانه مراجعه و در همان مکان مشخص می شود که ملک در کدام نقطه تهران قرار دارد و این نقطه چه مقدار ارزش مالیاتی دارد و پس از افزودن یک سری اطلاعات و بر اساس یک فرمول ریاضی، سیستم به صورت خودکار میزان مالیات را محاسبه می کند.


وی درباره علت تصمیم برای اجرای این پروژه و تاثیر آن بر اقتصاد هوشمند، گفت: برای اجرای پرداخت برخط مالیات املاک، دو دلیل وجود داشت؛ نخست بهبود رتبه ایران در عرصه جهانی کسب و کار مانند  ارتقا  نماگر ثبت مالکیت در شاخص های سهولت کسب و کار جهانی(DB)  و دلیل دوم  لمس  واقعی بهبود محیط کسب و کار و  رفع بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی و مردم است


فیروزی با تاکید بر اینکه مردم باید به صورت ملموس حس کنند، اتفاقی در فضای کسب و کار کشور در حال رخ دادن است، گفت: با اجرای این طرح و الکترونیکی کردن فرآیند مالیات نقل و انتقال املاک، سالانه، دست کم یازده میلیارد تومان، با احتساب حذف حداقل هزینه ۳۰ هزار تومان برای انجام هر نقل و انتقال به صورت غیر الکترونیکی، صرفه جویی در منابع و  زمان صورت می‌گیرد.


رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: این وزارتخانه به دنبال این است که بهبود محیط کسب و کار فقط به صورت تئوری نباشد و مردم تاثیر اقتصاد هوشمند را در زندگی روزمره خود لمس کنند.


وی افزود:بر همین اساس موضوع  گواهی  تبصره یک ماده  ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم به طور کامل راه اندازی شد و تمام اصناف برای گرفتن مجوز دیگر نیاز حضور در سازمان امور مالیاتی را ندارند و در گام بعدی، گواهی مالیات نقل و انتقال املاک نیز در حال اجرا است.


فیروزی از دیگر مزایای اجرای طرح الکترونیکی کردن گواهی مالیات نقل و انتقال املاک را کاهش و حذف ارتباط مستقیم مردم با کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد و افزود: دستگاه های مرتبط با حوزه کسب و کار، پیش از شروع سال ۱۳۹۸ همکاری خوبی را در ثبت شرکت ها  با عنوان "طرح پنجره واحد شروع کسب و کار" داشته اند و نتیجه اش حذف ۳۳ مرحله از ۴۵ مرحله ای است که برای ثبت نام و گرفتن کد اقتصادی نیاز بوده است.


وی با تاکید بر نظارت دقیق برای اجرای طرح هوشمند سازی دریافت مالیات برای نقل و انتقال ملک، گفت: برنامه ما در مرداد ماه، تمرکز بر املاک مسکونی است که مردم بر روی آن ملک مشکلی ندارند و سپس موارد استثناء مانند املاکی که چند نفر صاحب آن هستند، بررسی و سامانه تکمیل خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر