01 مرداد 1398 - 09:32
رییس سازمان بورس:

تقویت شفافیت بازار سرمایه یک اصل است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در ماده دو قانون بازار اوراق بهادار به بازاری شفاف، کارا و منصفانه تاکید شده و نهاد ناظر از این اصول تبعیت می‌کند.
کد خبر : ۱۰۲۲۹۲
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، شاپور محمدی با اشاره به اینکه توسعه بازارها در همه بورس ها از جمله بورس انرژی مورد حمایت نهاد ناظر است، افزود: مهم ترین عناصر ثروت ملی ما (انرژی) همچون نفت خام، گاز طبیعی، برق و غیره در بورس انرژی داد و ستد می شود و امروز رکن بازار سرمایه نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می کند.


رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه ذغال سنگ از عناصر مهم ثروت ملی کشور است، افزود: صنعت ذغال سنگ  پتانسیل چند هزار میلیارد تومانی دارد اما سهم بازار سرمایه از این میزان منطقی نیست و ما کمک می کنیم مسیر توسعه این صنعت در بورس هموار شود.


محمدی با بیان اینکه در ماده دو قانون بازار اوراق بهادار به بازاری شفاف، کارا و منصفانه تاکید شده و نهاد ناظر از این اصول تبعیت می کند، افزود: عرضه ذغال سنگ در بورس قطعا به کشف قیمت منصفانه منتهی می شود.


دبیرشورایعالی بورس ادامه داد: برای پذیرش شرکت های فعال صنعت ذغال سنگ در بورس انرژی هیچ محدودیت و مانعی وجود ندارد و هرجا نیز قانون یا رویه ای به اصلاح نیاز داشته باشد قطعا در دستور کار نهاد ناظر قرار خواهد گرفت.


سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: توسعه بازار همه کالاهای قابل عرضه در بورس همواره مورد استقبال سازمان است و ذغال سنگ از شرایط حضور در خانواده بازار سرمایه برخوردار است و سابقه عرضه در بورس را دارد، بنابراین مسیر توسعه این صنعت در بازار سرمایه هموار است.


محمدی ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد عرضه های مستمر ذغال سنگ در بورس باشیم و ادامه داد: امیدوارم این بازار زنده شود و بورس انرژی مرجع قیمت گذاری ذغال سنگ باشد. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه ذغال سنگ یکی از صنایع مهم کشور به شمار می رود، افزود: صنعت ذغال می تواند به یکی از مهمترین صنایع بورسی کشور تبدیل شود.


بازار سرمایه کلید رفع دغدغه قیمت گذاری است


محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه طی دو سال گذشته و با تلاش انجمن صنفی ذغال سنگ شاهد بهبود شرایط این صنعت بودیم، افزود: یکی از دغدغه های صنعت ذغال سنگ کشف قیمت عادلانه است و بورس انرژی و نهاد ناظر بازار سرمایه کلید حل این دغدغه هستند.


وی ادامه داد: امروز شرایط برای شروع فصل جدید  صنعت ذغال سنگ با مکانیزم بورس مهیا است و ابزار تعیین قبمت عادلانه در بورس انرژی وجود دارد و خوشبختانه در سمت تقاضای ذغال سنگ ظرفیت های جدیدی درحال شکل گیری است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه به بازار سرمایه داشت، ابراز امیدواری کرد:با مکانیزم بورس شاهد توسعه  صنعت ذغال سنگ باشیم. پورابراهیمی تصریح کرد: چنانچه قیمت ها شفاف شود، صنعت ذغال سنگ در کشور رشد و توسعه می یابد. عرضه ۲۰ درصدی سهام شرکت های ذغال سنگی در بازار سرمایه به معنای تامین مالی ۲۰ درصدی از این بازار و افزایش ظرفیت های تولید است.


بورس، بهترین موقعیت برای عرضه محصولات


در ادامه محمد مجتهدزاده، رییس انجمن ذغال سنگ ایران  نیز با تاکید بر اینکه هر کالایی که به بورس وارد شود بهترین موقعیت بازار را را تجربه می کند، گفت: البته ذغال سنگ مشتری انحصاری دارد، بنابراین ممکن است شرایط آن با سایر کالا ها متفاوت باشد.


مجتهدزاده ضمن اشاره به اینکه شفافیت، قیمت گذاری عادلانه، سرعت در تسویه و نظارت قانونی مهمترین ویژگی های بازار سرمایه است، افزود: ما تمایل داریم بازار ذغال سنگ در بورس توسعه داشته باشد با این حال اکنون مشکل ما زمان تسویه است تا قیمت گذاری!


وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان عمده هم باید نسبت به خرید این محصول از بورس تشویق شوند، ابراز امیدواری کرد راه عرضه ذغال سنگ در بورس هموارتر شود، زیرا بورس محل مناسبی برای تعیین قیمت این محصول استراتژیک است و همیشه نمی توان با چانه زنی، قیمت ها را مشخص کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر