01 آبان 1398 - 12:49
روحانی در نشست هیات دولت؛

ایران در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی دنیا را تجربه کرد

رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای برجام قبل از خروج آمریکا از این توافق گفت: ما در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی دنیا را با ۱۲.۵ درصد داشتیم.
کد خبر : ۱۰۷۷۴۲
روحانی

به گزارش ایبِنا از خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت امروز (چهارشنبه اول آبان) با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در سال ۹۷ این سال را سالی سخت خواند و افزود: در این سال همه آن چیزهایی که می‌خواستیم بالا نرود، بالا رفت و همه آن چیزهایی که می‌خواستیم پایین نیاید، پایین آمد. رشد پایین می‌آمد، تورم بالا می‌رفت. اما از سال ۹۸ خداوند یک آرامشی را بر این مردم نازل کرد.


وی ادامه داد: این رحمت خداوند و این ایثارگری، صبر و مقاومت مردم بود که باعث شد آنها نجیبانه برابر این ظلم بزرگ بایستند. البته مردم ما خوب فهمیدند که چه کسی به آنها ظلم می‌کند و چه کسانی باعث شدند به برجام صدمه بخورد، خوب می‌فهمند که اگر برجام بود این گل، چقدر عطر و بویش همه جا را معطر می‌کرد.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه شکوفایی برجام باعث رشد اقتصادی شد، اظهار داشت: ما در سال ۹۵ بزرگترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم. در سفر نیویورک سه نفر از رهبران دنیا به من گفتند که «ما بعد از برجام دچار حیرت شدیم که شما چه جاذبه‌ای دارید که تمام شرکت‌های دنیا به سمت ایران سرازیر شدند» و یکی از رهبران به من گفت «ما حسودی می‌کردیم که همه به سمت ایران راه می‌افتادند. »


وی با اشاره به اینکه موفقیت برجام نتیجه دیپلماسی، صلح حسنی، سیاست رضوی و رحمت محمدی بود، گفت: ما نتیجه این سیاست‌ها را لمس کردیم و دیدیم چطور زندگی مردم به سمت راحتی پیش می‌رفت. به همین دلیل اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند تحمل کنند و این آمریکایی‌هایی که امروز به کاخ سفید آمدند از برجام خارج شدند و مشکلاتی را برای ما آفریدند.


برخی کشورها برای مذاکره با ایران اصرار می‌کنند


رییس جمهور به اصرار کشورهای مختلف برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: دولت ایران با در نظر گرفتن همه ملاحظات و با هوشمندی و محاسبات، اقدام خواهد کرد. روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در مذاکرات باید ببینیم چه چیزی برای ملت ایران به دست می‌آوریم، افزود: هنوز هم برخی‌ها به دنبال مذاکره با ایران هستند و پیام می‌دهند، البته ما راه خود را با عزت ملی انجام می‌دهیم.


روحانی با اشاره به اینکه صلح حسنی چقدر تاثیر گذار بود، خاطر نشان کرد: عده‌ای رفتند، مردم را تحریک کنند که این دولت ناتوان است و این ربطی به ترامپ ندارد، ترامپ و نتانیاهو آدم بدی نیستند و این دولت قدرتش کم است و مردم دست رد به سینه این افراد زدند.


وی افزود: مردم تاکید کردند که شما اشتباه می‌کنید، نه ترامپ و نه نتانیاهو آدم خوبی نیستند و ما دولت خود را خوب می‌شناسیم، این دولت همان دولتی است که رشد ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ برای ما آورد، این دولت همان دولتی است که سه سال پشت سر هم تورم تک رقمی برای ما آورد و این دولت همان دولتی است که صادرات بر واردات غیر نفتی آن پیشی گرفت.


روحانی، با تاکید بر اینکه این دولت همان دولتی است که در بنزین، گازوئیل، گندم و شکر ما را به سمت خود کفایی برد، گفت: مردم می‌گویند ما این دولت را می‌شناسیم این دولت همانی است که برای اولین بار در دادگاه جهانی ما را پیروز کرد که در تاریخ حقوقی ایران سابقه نداشت.


وی افزود: این دولت همان دولتی است که نه تنها IR_۸ را ساخت بلکه IR_۹ را نیز ساخت و این افتخارات دولت است و نه تنها رآکتور اراک را از بین نبرد، بلکه آن را مدرن کرد و ما می‌بینیم در هفته‌های آینده قدم به قدم سیر خود را ادامه می‌دهد.


رییس جمهور با اشاره به اینکه در این دولت بهترین سیستم پدافند هوایی ساخته شد، تاکید کرد: این دولت همان دولتی است که بهترین ناوچه را ساخت و بهترین زیر دریایی را درست کرد. وی با تاکید بر پیشرفت دانشگاه‌ها در این دولت، خاطرنشان کرد: در این دولت بیشترین آزادی در دانشگاه‌ها را در این ۶ سال تجربه کردیم، بخصوص در ۶ آذر همه آزادانه صحبت کردند، این دولت همان دولتی است که شرکت‌های دانش بنیانش تحول در کشور ایجاد کردند.


روحانی همچنین افزود: این دولت در سال ۹۸ هر ماه هزار میلیارد تومان طرح آبی یا برقی را تا پایان امسال افتتاح می‌کند و علی رغم تمامی فشارهای جهانی، قیمت ارز را توانست کنترل کند و آرامش به وجود بیاورد.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت، کارآمد و قوی است، تاکید کرد: این دولت همان دولتی است که وقتی وارد نیویورک شد، محور می‌شود و در سازمان ملل همه سبقت می‌جویند برای اینکه با رئیس جمهور این کشور ملاقات کنند.


وی در ادامه شرایط اقتصادی امسال را بهتر از پیش بینی‌های آخر سال گذشته دانست و گفت: در تورم نقطه به نقطه تا پنجاه و دو سه درصد بالا رفته بودیم، اما اکنون ببینید آماری که همین الان به من دادند، تورم نقطه به نقطه در شهریور به ۳۴.۵ درصد رسید و الان که در مهر ماه هستیم، به ۲۸.۳ رسیده و پیش بینی همه اقتصاددانان ما این است که این روند تا پایان سال روند کاهشی خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر