پرتفوی ٦٠ هزار میلیاردی صنعت بیمه در ایران

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که در هیات عالی واگذاری تصمیم گرفتیم که سهم دولت در شرکت های بیمه آسیا و اتکایی امین واگذار شود تا تنها بیمه ایران دولتی بماند.
کد خبر : ۱۱۰۶۰۰
بیمه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامرضا سلیمانی امیری صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بیمه به عنوان یکی از ارکان مثلث مالی با بانک و بورس می تواند تاثیرات مثبتی در فضای کسب و کار داشته باشد.


وی بیمه را عاملی برای مدیریت ریسک در هر فضایی عنوان کرد و اظهار داشت: اساسنامه مرکز ملی ریسک در حال تنظیم است که کار خوبی برای کشور است. رییس شورای عالی بیمه گفت: این مرکز کاملا غیردولتی و خصوصی خواهد بود.


سلیمانی با بیان اینکه از ٣٢ شرکت بیمه تنها بیمه ایران دولتی است، اعلام کرد: در هیات واگذاری تصمیم گرفتیم تا سهم دولت در بیمه آسیا و بیمه اتکایی امین را واگذار کنیم. وی ادامه داد: درباره خصوصی سازی و برداشتن تعرفه ها در صنعت بیمه گام های خوبی برداشته شده و ما تمامی تعرفه ها را برداشته ایم.


رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در دنیا شرکت های بیمه خود اقدام به تاسیس بانک می کنند، اظهار داشت: صنعت بیمه پول های خرد را جمع و از محل آن سرمایه گذاری می کند که تنها از طریق بنگاه داری نیست، بلکه بیمه ها اقدام به خرید سهام، اوراق و سپرده بانکی می کنند زیرا براساس آیین نامه ٩٧ شرکت های بیمه نمی توانند بیش از ١٠ درصد سهام شرکتی را در اختیار داشته باشند و باید در هنگام بروز خسارت از نقدینگی لازم برخوردار باشند.


رییس شورای عالی بیمه اظهار داشت: حق بیمه تولیدی و پرتفوی صنعت بیمه در ایران ٦٠ هزار میلیارد تومان است، اما ما سرمایه ای حدود ٥٠٠ میلیارد دلار را تحت پوشش داریم. سلیمانی امیری با تاکید بر لزوم حفظ تناسب بین حق بیمه دریافتی با سرمایه تحت پوشش تصریح کرد: شرکت های بیمه خارجی به دلیل ذات محافظه کارتر نسبت به سایر صنایع، دو ماه قبل از خروج ترامپ از برجام، از ایران خارج شدند و ما ناچار شدیم پوشش ها را در داخل برعهده بگیریم.


وی درباره لایحه صندوق حوادث طبیعی گفت: مجلس این لایحه را تصویب کرده و حق بیمه سالانه هر واحد مسکونی را ١٢٠ هزار تومان در نظر گرفته ایم که ٥٠ درصد را دولت و ٥٠ درصد دیگر را طی ١٢ قسط از مردم می گیریم.


رییس کل بیمه مرکزی سقف خسارت هر واحد مسکونی در صندوق حوادث طبیعی را ٣٠ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: ما ٣٥ محصول مختلف بیمه ای داریم که می توانند به بازرگانی و صنعت خدمت ارائه کنند.


وی به سامانه باربری با همکاری سازمان امور مالیاتی و گمرک اشاره کرد و افزود: اگر مشخصات اعلام شده در این سامانه نباشد، شرکت های بیمه از بیمه بار خودداری خواهند کرد و در فکر سامانه مشابهی برای باربری کالاهای صادراتی و وارداتی هستیم.


رییس شورای عالی بیمه از جمله دیگر محصولات بیمه ای را بیمه اعتباری، بیمه کیفیت و تضامین بیمه ای عنوان کرد و گفت: در قانون هست که موسسات بیمه ای می توانند تضامین بیمه ای صادر کنند که جایگزینی برای ضمانت نامه های بانکی است.


وی صندوق های بازنشستگی اختیاری را از جمله موارد در دستور کار صنعت بیمه برشمرد و گفت: در دنیا ٦٠ درصد پرتفوی شرکت ها بیمه زندگی است و محصولات مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی این سهم در ایران ١٤ درصد است.


سلیمانی درباره هجینگ ارزی نیز گفت: در کشورهایی که حتی نوسان ارزی پایین است، شرکت های بیمه هجینگ ارزی را انجام نمی دهند و از آن به عنوان ریسک بیمه ای نام نمی برند ولی در ایران نوسان ارزی بسیار بالاست.

برچسب ها: بیمه سهم دولتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر