14 ارديبهشت 1399 - 08:58
کارشناس بازار سرمایه:

سقوط چند صد هزار واحدی در انتظار بورس نیست

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در دوران گذر است، گفت: سقوط چند صد هزار واحدی در انتظار بورس نیست.
کد خبر : ۱۱۳۸۷۰
بورس

منصور کریمی در گفتگو با ایبِنا گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که تا کنون در تاریخ بیش از ۵۰ ساله بورس در کشور این رکوردها به صورت پیاپی شکسته نشده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در شرایطی است که در سالیان نه چندان دور شکسته شدن هر یک از این رکوردها آرزوی دست‌نیافتنی در بازار سهام بود.


وی با اشاره به این که در شرایط کنونی علاوه بر عوامل بنیادی، این نقدینگی و اقبال سرمایه‌گذاران است که موجب تداوم شکسته شدن این رکوردها شده، ادامه داد: هر چند بسیاری از کارشناسان این نقد را دارند که جریان نقدینگی موجب شده تا تحلیل و عوامل بنیادی در این بازار نادیده گرفته شود، اما بازار سهام در دوران گذار است و این روزها شاهد این موضوع هستیم که به سرعت عوامل بنیادی و تحلیلی در دادوستد سهام توسط افراد تازه‌وارد مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از این دوران پررونق شاهد سقوط شدید بازار سهام خواهیم بود یا خیر، اذعان داشت: بدون شک این اتفاق نخواهد افتاد. البته ممکن است اصلاح و رکود بر بازار سهام نیز حاکم شود که البته این موضوع امری طبیعی است و قرار نیست بازار سهام تا ابد رشد و رونق داشته باشد، اما بدون شک سقوط چند صد هزار واحدی در انتظار این بازار نخواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به عنوان مثال زمانی که قیمت پراید از ۴ و ۵ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و پس از آن این قیمت به حدود ۶۰ و ۷۰ میلیون تومان رشد کرد، آیا پس از این اتفاق‌ها شاهد این بودیم که قیمت خودروی پراید به ناگه ۲۰ میلیون کاهش یابد؟ بنابراین جای تعجب دارد که برخی فکر سقوط شدید شاخص بورس را می‌کنند.


وی با اشاره به این که در شرایط کنونی تقاضا نسبت به عرضه در بازار سهام برتری دارد، گفت: بهتر است با اقداماتی چون افزایش پذیرش و عرضه‌های اولیه و نیز عرضه تدریجی سهام دولت در بازار سهام، کفه عرضه و تقاضا را در بازار سهام متعادل کنیم و این تنها راهکار برای تعادل بخشی به بازار این روزها در تالار شیشه‌ای است.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌هایی که در خصوص سهام برخی از شرکت‌ها دست به دست می‌شود از ارزندگی لازم برخوردار هستند یا خیر نیز گفت: پاسخ این پرسش را باید این‌گونه داد که آیا قیمت خودروی پراید ۷۰ میلیون تومان ارزش دارد و یا این که آیا قیمت‌هایی که در بازار سکه و ارز و نیز مسکن توسط مردم دست به دست می‌شود از ارزندگی لازم برخوردار است؟ بنابراین باید اشاره کرد که در چرخه عرضه و تقاضا، این مردم هستند که تعیین‌کننده قیمت یک کالا و سهم و مشخص‌کننده ارزندگی آن هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر