15 ارديبهشت 1399 - 12:49

شعله‌ور شدن دوباره تنش تجاری آمریکا-چین قیمت نفت را نزولی کرد

تداوم نگرانی‌ها از اشباع بازار با تولیدات مازاد و کاهش تقاضای جهانی و همچنین تنش‌های تجاری مابین آمریکا و چین که می‌تواند روند احیای اقتصادی را کند کند، موجب کاهش دوباره قیمت نفت شد.
کد خبر : ۱۱۳۹۱۱
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، معاملات آتی وست تگزاس اینترمیدیت در آغازین ساعات معاملات بازار امروز کار خود را با افت ۱۸.۱۰ آغاز کرد و در ادامه با کمی رشد و البته ریزش نسبت به روز گذشته با ۱.۰۱ دلار یا ۵.۱ درصد کاهش هر بشکه ۱۸.۷۷ دلار انجام شد.


قراردادهای نفت خام آمریکا در هفته گذشته با رشد ۱۷ درصدی صورت گرفت.


در سوی دیگر نیز نفت خام برنت نیز با ۱۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش هر بشکه ۲۶.۳۴ دلار قیمتگذاری شد؛ این در حالی بود که در ساعات آغازین معاملات امروز به کف ۲۵.۵۰ دلار هم رسیده بود. برنت دریای شمال هفته گذشته پس از سه هفته متوالی کاهش قیمت با رشد ۲۳ درصدی احیا شد.


«مایکل مک کارتی» استراتژیست ارشد بازار در سی‌ام‌سی‌مارکتس گفت: همچنان که خوش بینی پیرامون دورنمای رشد جهان ناپدید می شود، نفت هم آنچه طی هفته گذشته به دست آورده بود را از دست می دهد که البته دلار در حال قدرت گرفتن هم به این موضوع کمک می کرد.


دلار آمریکا امروز (دوشنبه) برابر سبدی از ارزها ثابت ماند؛ قیمت نفت معمولا با دلار ارزشگذاری می شود بنابراین هرچه اسکناس پشت سبز آمریکا قوی تر باشد، نفت خام با سایر ارزها برای خریداران گران تر خواهد بود.


مک کارتی ادامه داد: تاجران برنت نگران داده های بخش تولید آلمان، فرانسه و ایتالیا هستند که امشب منتشر می شود؛ داده‌هایی که انتظار می‌رود بحث از بین رفتن تقاضای جهان را به سمت قراردادهای آتی برنت متمایل کند.


بدنبال بروز نشانه هایی مبنی بر کاهش نرخ مبتلایان به کووید-۱۹ و همچنین کاهش قریب‌الوقوع تولیدات از سوی اوپک و اوپک پلاس که یکم ماه ماه آغاز شد، بازارها هفته گذشته کمی مورد حمایت قرار گرفت. دو شرکت بزرگ آمریکا یعنی اکسون موبیل و شورون کورپ اعلام کردند که هر کدام تولیدات خود را در سه ماهه جاری به اندازه ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.


انتظار می‌رفت کاهش تولیدات به همراه تسهیل مقررات و محدودیت های کسب وکار در برخی از ایالات آمریکا و شهرهای سرتاسر جهان، فشار وارده بر انبارهای نفت و پر شدن بازار با سوخت مازاد را تعدیل کرده و در نتیجه به افزایش قیمت‌ها بیانجامد.


نشانه ها مبنی بر کمک کاهش تولیدات به عرضه مازاد نفت با کم شدن اختلاف مابین قیمت لحظه ای نفت و معاملات آتی آن پدیدار شد.


اختلاف قیمت لحظه ای برنت با معاملات آتی آن با موعد تحویل ۶ ماهه کمترین سطح ممکن در حدود یک ماه اخیر را با رقم ۶.۵۰ دلار ثبت کرد که از آخرین رکورد ثبت شده در اواخر مارس با ۱۴ دلار فاصله فاحشی داشت؛ موضوعی که عملا از کاهش انتظارات بازدهی از تولیدات مازاد و کم بهره بودن انبار کردن نفت برای فروش در آینده حکایت داشت.


با این حال، تهدید اواخر هفته «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه های بر کالاهای چینی برای تلافی کردن شیوع ویروس کرونا در جهان، نگرانی ها را نسبت به این موضوع افزایش داد که تشدید تنش تجاری احیای اقتصادی را سد کرده و بار دیگر مانع افزایش بهای نفت شود.


براساس گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شرکت‌های حفاری آمریکا در هفته منتهی به اول مه ۵۳ سکوی حفاری را تعطیل کرده و مجموع سکوهای تعطیل شده را به ۳۲۵ حلقه رسید؛ رقمی که از ژوئن ۲۰۱۶ تاکنون بی سابقه بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر