22 ارديبهشت 1399 - 16:44

کاهش دوباره قیمت نفت تحت تاثیر هراس از موج دوم کرونا

با آغاز موج دوم آلودگی به ویروس کرونا در برخی از کشورها و نگرانی‌ها در خصوص انباشت ادامه‌دار نفت در انبارها که اقدام حمایتی اوپک را مبنی بر کاهش تولیدات خنثی کرد، قیمت نفت امروز (دوشنبه) نزولی شد.
کد خبر : ۱۱۴۱۲۵
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، نفت خام برنت با۷۴ سنت یا ۲.۴ درصد کاهش، هر بشکه ۳۰.۲۳ دلار معامله شد و وست تگراس اینترمیدیت نیز با افت ۵۵ سنتی یا ۲.۲ درصدی، بشکه ای ۲۴.۱۹ دلار دست به دست شد.


نشانه های احتمالی مبنی بر وقوع موج دوم آلودگی به ویروس کرونا، سرمایه گذاران را نگران کرده است و این در حالی است که در ووهان، خاستگاه کرونا در چین، امروز نخستین موارد ابتلا را از زمان برداشته شدن مقررات قرنطینه در یک ماه پیش، گزارش شد.


شمار مبتلایان در آلمان تنها چند روز پس از تسهیل قرنطینه صعودی شد و در نتیجه نگرانی ها را مبنی بر از کنترل خارج شدن دوباره پاندمی، افزایش داد. کره جنوبی روز گذشته نسبت به موج دوم کرونا در این کشور هشدار داد.


«جیوانی استائونوو» تحلیل گر بانک یو بی اس در این خصوص گفت: نگرانی در خصوص موج دوم پاندمی، تقاضای نفت از سوی هند را در ماه آوریل و در برهه ای مشابه نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داد و انتظار می رود زور موجودی انبارها این هفته نیز به قیمت نفت بچربد.


تقاضای سوخت در هندوستان به دلیل قرنطین سراسری، در آوریل نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است؛ مصرف سوخت که به نوعی نماینده تقاضی نفت محسوب می شود، در مجموع به ۹.۹۳ میلیون تن رسید که پایین ترین رقم از سال ۲۰۰۷ به شمار می رود.


به دنبال محدود شدن تردد در سرتاسر جهان، تقاضای جهانی نفت حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و به افزایش موجودی انبارهای جهانی منجر شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک و متحدانش در قالب گروهی موسوم به اوپک پلاس بر سر کاهش تولیدات به انداه حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند و این توافق از اول ماه مه حالت اجرایی به خود گرفته است.


«بیورنار تونهوگن» رییس واحد بازار نفت ریستاد انرژی گفت: با وجود کاهش تولیدات که از ابتدای ماه جاری آغاز شده است، تاجران رفته رفته به این نتیجه رسیده اند که حجم عدم تعادل عرضه و تقاضا به اندازه ای است که آنقدرها جای خوشبینی باقی نمی گذارد. انبارها در آمریکا همچنان در حال پر شدن است و به تدریج به سقف ظرفیت انبارهای نفت نزدیک می شویم.


ماه گذشته و به دنبال افزایش هراس ها از پر شدن ظرفیت انبارهای آمریکا، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت را به قلمرو منفی فرستاد و در نتیجه تعدادی از تولیدکنندگان نفت آمریکا مجبور به کاهش تولیدات شدند.

برچسب ها: قیمت نفت کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر