30 ارديبهشت 1399 - 10:50
نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس تشریح کرد :

صورت‌های مالی غیر شفاف مانع اصلی ورود پرسپولیس و استقلال به بورس

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به عدم شفافیت در صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تصریح کرد: بدهی و زیان ده بودن این دو باشگاه بزرگ مانع ورود به بورس است.
کد خبر : ۱۱۴۳۷۱
پرسپولیس

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، علی اصغر یوسف نژاد درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، تصریح کرد: با وجود تکلیف قانونی واگذاری دو باشگاه، اما شرایط برای واگذاری این دو باشگاه در سال گذشته مهیا نشد ولی عزم وزارت ورزش و جوانان و دولت امسال برای تحقق این مهم جزم است.


نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه هر واگذاری در بورس نیاز به پیش شرط‌ و مقدماتی دارد، افزود: نخستین موضوع برای واگذاری این دو باشگاه این است که شرایط این دو باشگاه برای واگذاری باید با قوانین بورس مطابقت داشته باشد.


کار سخت برای ورود به بورس


وی با یادآوری اینکه پرسپولیس و استقلال باید سهامی عام باشد، ادامه داد: پس از تطابق موارد هیأت پذیرش بورس باید شرایط دو باشگاه را سنجش و آن را بپذیرد و کشف قیمت نیز از طریق واگذاری ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه صورت می‌گیرد.


وی با برشمردن شرایط عرضه سهام دو باشگاه در بازار بورس، تأکید کرد: سرمایه ثبت شده دو باشگاه باید حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان و حداقل سهام شناور آزاد نیز باید ۲۵ درصد باشد. همچنین تعداد سهام داران نیز نباید کمتر از یک هزار نفر باشد.


عملکرد سرخابی باید سودآور و مثبت باشد


نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه این دو باشگاه باید دو دوره آخر بیلان کاری خود سودآوری داشته باشند، افزود: یکی دیگر از شرایط واگذاری، نبود زیان انباشته در حساب دو باشگاه است؛ همچنین بر همین اساس باید امکان سودآوری دو باشگاه نیز در آینده تضمین باشد. در حالیکه دو باشگاه در حال حاضر دارای سرمایه اندک و زیان‌‎های انباشته فراوانی هستند.


یوسف‌نژاد، یکی دیگر از شرایط واگذاری دو باشگاه را تنظیم اساسنامه آن‌ها در راستای محفوظ بودن حقوق سهام داران جزء خواند و گفت: همچنین سرمایه ثبت شده سهامی عام برای دو باشگاه، حداقل باید مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.


این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در صورت دارا بودن چنین شرایطی کتابچه‌ای از اطلاعات دو باشگاه برای واگذاری آن‌ها در بورس تدوین خواهد شد که در آن ساختار مالی دو باشگاه باید شفاف و روشن باشد.


 زیان انباشته ۱۵۵ میلیارد تومانی استقلال


عضو هیأت رئیسه مجلس با استناد به دارایی‌های ثبت شده باشگاه استقلال، تصریح کرد: در حال حاضر استقلال دارای ۱۵۵ میلیارد تومان زیان و ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد که از این رقم ۵۶ میلیارد آن بدهی مالیاتی به شمار می‌‎آید.


وی افزود: از سوی دیگر باشگاه استقلال ساختمانی واقع در منطقه سعادت آباد تهران را در اموال خود دارد و ورزشگاه شهید مرغوبکار نیز جزء دارایی‌های این باشگاه به شمار می‌آید. همچنین عنوان شده که قرار است کمپ مرحوم ناصر حجازی نیز به دارایی‌های استقلال افزوده شود که به این دارایی‌ها باید برند دو باشگاه را نیز اضافه کرد.


یوسف‌نژاد، بدهی‌های باشگاه پرسپولیس را هم ۱۹۰ میلیارد تومان و زیان انباشته این باشگاه را ۱۳۵ میلیارد تومان برشمرد و گفت: از میان رقم بدهی‌ها، ۷۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی این باشگاه است


دارایی‌های پرسپولیس چیست؟


وی یادآور شد: دارایی‌های باشگاه پرسپولیس نیز شامل یک دفتر مرکزی، ورزشگاه درفشی فر و دو آپارتمان در فرمانیه بوده؛ همچنین مقرر شده ورزشگاه دیگری به دارایی‌های پرسپولیس اضافه شود تا نسبت دارایی‌ها به بدهی‌ها سر به سر شود.


این نماینده مردم در مجلس با یادآوری اینکه البته مهم‌ترین دارایی دو باشگاه برند یا نشان تجاری آن‌ها است، تصریح کرد: برای اینکه سهام دو باشگاه مورد توجه خریداران قرار گیرد باید نظم و انضباط مالی، دارایی‌های مادی و معنوی کاملا مشخص شود و فرآیند این مهم بسیار پیچیده و طولانی مدت است.


یوسف نژاد با تأکید بر اینکه عرضه سهام این دو باشگاه تنها در صورتی محقق می‌شود که شرایط یاد شده رعایت شود، گفت: طی ۱۰ سال گذشته در این دو باشگاه ۲۰ مدیرعامل تغییر کرده است لذا مردم هیچ‌گاه به چنین وضعیتی اعتماد نخواهند کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر