دوحه و آثار مطلوب انزوا؛

ریال قطر تنها ارز بدون اُفت در خلیج فارس

سه سال پس از به انزوا کشانده شدن توسط همسایگان عرب در حاشیه خلیج فارس، قطر در بازار ارز نیز منزوی شد و این بدان معنا است که ریال قطر از پیش‌بینی‌های افت ارزش برابر دلار قسر در رفته است.
کد خبر : ۱۱۴۹۵۹
قطر

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، ارز قطر تنها ارز منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود که نوسان آن یا باصطلاح پِگ بودن آن با دلار تحت فشار قرار نگرفته است حتی با وجود اینکه اقتصادهای منطقه برابر آنچه شاید بدترین رکود تاریخ باشد، سر تسلیم فرود آورده اند.


پس از آنکه چهار کشور عربی تحت رهبری عربستان سعودی، با وارد آوردن اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی، مناسبات دیپلماتیک و روابط تجاری خود را با قطر قطع کردند، دوحه سپرهای دفاعی خود را تقویت کرد و خودکفاتر شد.


بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع جهان و میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، از آن پس ذخایر خود را بازسازی کرد و قیمت نفت مورد نیاز خود را به منظور تراز کردن بودجه سال جاری، به زیر بشکه‌ای ۴۰ دلار رساند؛ رقمی که در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پایین‌ترین محسوب می‌شود.


موسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی گلوبال ریتینگز، پیش بینی می‌کند که حجم دارایی‌های نقدی دولت قطر در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به طور میانگین به حدود ۱۷۷ درصد تولید ناخالص داخلی آن برسد.


«محمد اِلمی» از موسسه Federated Hermes در اینباره گفت: سرمایه گذاران همیشه به سمت توانایی اعتباری کلیدی یا تزارنامه قدرتمند خارجی جذب می‌شوند. تاجران بازار مشتقات حتی با وجود اینکه سایر ارزهای منطقه خلیج فارس بابت فشار دوسویه ناشی از کاهش قمیت نفت و پاندمی کرونا، تحت فشار قرار دارند، همچنان روی ثبات ریال قطر حساب می‌کنند.


«احسان خومان» رییس واحد تحقیقات خاورماینه در بانک ام‌یواف‌جی مستقر در دبی گفت: تضعیف اقتصادی گردشی است و قابل احیا؛ در سوی مقابل قدرت حاکمیتی باید در طول سال‌ها ساخته شود و ساختاری است. و به اعتقاد من ساختارِ حاکمیتی جایی است که سرمایه گذاران و موسسات اعتبارسنجی روی آن حساب باز می‌کنند.


قطر که از سوی سه موسسه اعتبارسنجی بزرگ، از حیث اعتبار در رده چهارم بهترین‌ها قرار دارد، در مسیر ثبت کمترین کسری بودجه در جمع کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس قرار دارد.


دوحه در کنار ترازنامه خارجی، در رتبه بندی اس‌اندپی از حیث سطح درآمد بالاترین رتبه را در کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس در اختیار دارد؛ موضوعی که در صورت وقوع شوک اقتصادی و مالی می‌تواند برای این کشور همچون سپری قدرتمند عمل کرده و علاوه بر این، آثار ناشی از کاهش رشد اقتصادی را تعدیل کند.


تنش منطقه‌ای همچنان منبع اصلی بی‌ثباتی در خلیج فارس محسوب می‌شود؛ تلاش‌های کویت و آمریکا برای ترمیم روابط متحدان سابق بی‌نتیجه مانده و قطر و ائتلاف تحت رهبری ریاض همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.


قطر از قبل اوراق قرضه خارجی موسوم به یوروباند (Eurobond) درآمدزایی ۱۰ میلیارد دلاری داشته است. «ریچارد سگال» تحلیل گر ارشد Manulife Investment Management مستقر در لندن در این خصوص می‌گوید: منابع قطر به عنوان کشوری کوچک، گسترش یافته است. اجماعی به وجود آمده است مبنی بر اینکه اگر ریاض جنگی دیگر را با قطر آغاز کند، دوحه بازنده آن نخواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر