اتحادیه اروپا:

آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند عضوی از آن است

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده است، حالا نمی‌تواند از عضویت سابق خود در این توافق برای اعمال تحریم تسلیحاتی دائمی علیه تهران استفاده کند.
کد خبر : ۱۱۴۹۹۷
اتحادیه اروپا

به گزارش ایبِنا از نیویورک تایمز، توافق مذکور که ایران در سال ۲۰۱۵ با آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه به امضا رساند، پس از خروج «دونالد ترامپ» و واشنگتن از آن در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با هدف فلج کردن ایران با آنچه آمریکا آن را «فشار حداکثری» خوانده، فروپاشیده شده است.


«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده و «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته‌اند که تمدید دائمی تحریم‌های تسلیحاتی تحت حمایت سازمان ملل متحد علیه تهران در حال حاضر اولویت اصلی واشنگتن است.


اما «جوزپ بورل» امروز (سه‌شنبه)  پس از برگزاری جلسه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران تاکید کرد که از آنجا که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است، دیگر نمی تواند ادعا کند که در آن نقش دارد.


وی در این خصوص اظهار داشت: آمریکا از برجام خارج شده است و حالا نمی تواند برای پرداختن به این موضوع در این توافق، ادعا کند که هنوز در آن عضویت دارد. آنها خارج شدند. این روشن است. آنها خارج شدند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته دولت ترامپ را به راه اندازی کمپینی با انگیزه سیاسی علیه ایران متهم کرد و خواستار «محکومیت جهانی» تلاش واشنگتن برای اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف اعمال تحریم تسلیحاتی دائمی علیه تهران شد.
اتحادیه اروپا توافق هسته ای را ستونی کلیدی در امنیت منطقه و جهان می انگارد و با وجود فشار آمریکا همواره برای زنده نگه داشتن آن تقلا کرده است. مسوولیت نظارت بر چگونگی اعمال توافق و کمک به حل و فصل اختلافات مابین طرفین آن برعهده بورل است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر