آتش کاهش قیمت نفت دامن کارمندان آرامکو را هم گرفت

شرکت آرامکو عربستان بدنبال ریزش قیمت سوخت و در راستای کاهش هزینه‌ها، اقدام به تعدیل صدها نفر از نیروهای خود کرد.
کد خبر : ۱۱۵۲۷۳
آرامکو

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان از اوایل هفته جاری به آندسته از کارمندانی که تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته و عمدتا خارجی هستند، اطلاع رسانی خواهد کرد.


شرکت آرامکو حدود ۸۰ هزار نفر پرسنل دارد و به طور سالانه دست به تعدیل نیرو می‌زند اما براساس اعلام منابع آشنا به امور که به شرط حفظ هویت با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند، تعدیل نیروی امسال از حد طبیعی بیشتر است.


سود آرامکو در سه ماهه نخست سال و در مقایسه با مدتی مشابه در سال گذشته و تحت تاثیر پاندمی کرونا و ریزش تقاضا، با افت ۲۵درصدی به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسید. برنت دریای شمال از اواخر آوریل و متاثر از بازگشایی عمده بخش‌های اقتصادی، بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرد اما با قیمتی در حدود بشکه ای ۴۱ دلار همچنان نسبت به سال گذشته ۳۷درصد کمتر است؛ موضوعی که تولیدکنندگان سرتاسر جهان را به شدت تحت فشار قرار داده است.


آرامکو پیش از این هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای سال جاری به رقمی مابین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار رساند و این در حالی است که این رقم در ابتدای سال ۴۰ میلیارد دلار هدفگذاری شده بود.


این شرکت که در شهر ظهران عربستان واقع شده است هنوز تعهدات هزینه‌ای بالایی دارد؛ آرامکو هفته جاری ۶۹.۱ میلیارد دلار از تعهد خود را برای خرید ۷۰درصد از سهام سابک (شرکت صنایع شیمیایی عربستان) به انجام رساند.


این شرکت اگرچه مابقی بدهکاری خود را به فروشنده یعنی صندوق ثروت ملی عربستان به بازه‌ای ۸ ساله موکول کرده است اما همچنان باید تا دوم آگوست ۷ میلیارد دلار به فروشنده پرداخت کند.


علاوه بر این، آرامکو در سال جاری باید ۷۵ میلیارد دلار سود سهام را مابین سهامداران تقسیم کند.


سهام آرامکو که در دسامبر ۲۰۱۹ وارد بازار بورس ریاض شد، نسبت به ارتفاعات اولیه خود با قیمت ۳۲.۸۰ ریال، ۱۴ درصد ریزش داشته است؛ با این وجود، این شرکت با ارزش حدود ۱.۷۵ تریلیون دلار، همچنان ارزشمندترین شرکت جهان محسوب می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها