مشاور ترامپ:

توافق تجاری با چین همچنان به قوت خود باقی است

مشاور تجاری کاخ سفید با عقب نشینی از اظهارات پیشین خود مبنی بر «مختومه» خواندن توافق تجاری واشنگتن با چین، گفت که این توافق همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر : ۱۱۵۴۰۹
ناوارو

به گزارش ایبِنا از رویترز، «پیتر ناوارو» می‌گوید که اظهارات وی «به شدت تحریف شده» و این در حالی است که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در توییتی تایید کرد که توافق تجاری با چین «کاملا دست نخورده» است.


ترامپ در توییتی نوشت: خوشبختانه آنها به مفاد توافق پایبند خواهند ماند. پیش تر ناوارو به فاکس نیوز گفته بود که توافق تجاری «در کار نیست.» وی گفت که «این اتفاق» زمانی افتاد که آمریکا متوجه شد ویروس کرونا درست پس از آن شیوع یافته که هیات اعزامی چین به دنبال امضای فاز اول توافق تجاری در ۱۵ ژانویه، واشنگتن را ترک کرده است.


اظهارات ناوارو بازارهای مالی را اندکی آشفته کرد به طوری که معاملات آتی بازار بورس آمریکا در ابتدا منفی شد و ارزهای حساس برابر ریسک همچون دلار استرالیا، ریزش کرد. با این حال، پس از آنکه ناوارو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهاراتش به شدت تحریف شده است»، بازارها احیا شدند.


وی گفت: آن حرف ها به هیچ عنوان ارتباطی با فاز اول توافق تجاری نداشته و این توافق همچنان به قوت خود باقی است. صرفا در حال صحبت در خصوص عدم اعتماد فعلی ما به حزب کمونیست چین بودم، پس از دروغی که چینی‌ها در مورد منشا ویروس گفته و پاندمی را به جهان تحمیل کردند.


مذاکرات تجاری واشنگتن-پکن دو سال به طول انجامید و پیش از آنکه شیوع کرونا جهان را در رکود فرو ببرد، به اعمال تعرفه‌هایی به ارزش ۳۷۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی و تحت فشار قرار گرفتن بازارهای مالی منجر شد. تحت فاز اول توافق تجاری مذکور، چین متعهد شده بود تا در بازه ای دو ساله نسبت به خریداری محصولات آمریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اقدام کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر