08 تير 1399 - 12:47
با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی محقق شد:

استقبال‌ مشتریان از بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اعلام اینکه استقبال‌ مشتریان از بانکداری اجتماعی ادامه دارد، اعلام کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره قسط امهال شده است.
کد خبر : ۱۱۵۵۸۱
محمدحسین حسین زاده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدحسین حسین زاده در یک نشست خبری درباره اقدامات این بانک در زمینه بانکداری اجتماعی، گفت: باید درباره بانک قرض الحسنه رسالت چند نکنه را ذکر کنم. اگر به صورت کلی نگاه کنیم تنها بانک قرض الحسنه خصوصی کشور است و در این راستا احساس مسئولیت خاصی داریم تا ضریب پوشش قرض الحسنه برای کل جامعه افرایش یابد. تمام تلاش ما از سال ۹۲ تاکنون در این راستا بوده و خواهد بود.


وی افزود: همواره بانک بر شعار قرض الحسنه خرد و اجتماعی، شرعی و آسان و ارزان تاکید داشته که در این زمینه روشنگری هایی درباره موضع و ماموریت بانک صورت گرفت و از جهت شرعی نیز سعی ما بر این است تا به نگاهی برسیم که تمام اقشار و مذاهب جهان اسلام را پوشش دهیم زیرا هدف شرعی ما رسیدن به نقطه ای است که تسهیلات قرض الحسنه بدون کارمزد شود.


مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت ادامه داد: در زمینه تسهیلات آسان نیز، هدف ما ارائه خدمات مورد نیاز مردم در هر نقطه کشور است که این طرح در قالب بانکداری اجتماعی و بانکداری دیجیتال در حال پیگیری است. امروز تمام افرادی که قصد دریافت تسهیلات دارند، یا کانون همیاری اجتماعی را تشکیل می‌دهند یا عضو یکی از این کانون ها می‌شوند. مشتریان از طریق این کانون ها بهتر به بانک معرفی می شوند و در سیستم بانکداری غیر حضوری شناخت کاملی از مشتری وجود دارد، اما خدمات به صورت مستقیم از بانک دریافت می شود.


به گفته حسین زاده، حدود ۱۸ هزار کانون همیاری اجتماعی داریم که بیش از ده نفر عضو دارند و کانون همیاری اجتماعی با میانگین عضو ۵ میلیون نفر  هستند. در حال حاضر با ساز و کار مشخصی افتتاح حساب، دریافت تسهیلات غیر حضوری است و در حال بهبود فرآیندهای بانکداری اجتماعی و دیجیتال هستیم.


وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه با میانگین ۱۶ میلیون تومان داشتیم، اظهار داشت: معوقات بانک نیز در سال ۹۸ زیر ۱.۵ درصد بوده است. در زمینه کرونا نیز با تمام مشکلات غیرقابل پیش‌بینی امهال سه ماهه تمام اقساط انجام شد جز برخی موارد که آنها نیز ماه گذشته امهال شد. در این مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره قسط امهال شد و همانطور که مردم می دانند تمام اقساط ما به دلیل اینکه یک بانک قرض الحسنه هستیم، امهال شد و سه ماه هیچ ورودی نداشتیم اما پس از گذشت این مدت، پرداخت تسهیلات آغاز شد.


حسین زاده در پاسخ به ایبِنا درباره راستی آزمایی این طرح اظهار داشت: در ابتدا یکی از نگرانی هایی که برای اجرای این طرح وجود داشت، استقبال مردم برای شکل گیری کانون ها بود که خوشبختانه استقبال جامعه در این زمینه بسیار بالا بود. از نظر احراز هویت و صحت امضا ضریب خطایی که در بانکداری اجتماعی وجود دارد بسیار پایین تر از بانکداری حضوری است.


به گفته مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، ما به عنوان بانک قرض الحسنه کمترین تاثیر را از موضوع کرونا داشتیم زیرا از ابتدا به تمام سهامداران اعلام شد که بانک قرض الحسنه است نه تجاری و انتظار سوددهی زیادی وجود ندارد و با توجه به این موضوع، کرونا بر عملکرد ما تاثیر بسیار کمی داشت.


حسین زاده در پاسخ به سوال دیگر ایبِنا درباره طرح مشترک این بانک و پژوهشکده پولی و بانکی، گفت: این پروژه با حدود ۶ هزار نفر ساعت فعالیت از سال ۹۵ آغاز و در سال ۹۷ تایید و اجرایی شد. مدل بانکداری اجتماعی مدل جدیدی در نظام بانکی بود که با پیشنهاد بانک مرکزی و پژوهشکده اجرایی شد. البته اقدامات پژوهشی این طرح همچنان ادامه دارد و در زمینه برخی قوانین و دستورالعمل ها نیز نقطه نظرات با همکاری پژوهشکده به بانک مرکزی منتقل خواهد شد تا مشکلات و موانع در این زمینه نیز رفع شود.


وی با تاکید بر اینکه براساس آخرین آمار شاپرک، بانک در زمینه تعداد تراکنش رتبه هفتم را به خود اختصاص داده، توضیح داد: از نظر فنی تعداد تراکنش از مبلغ مهم تر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر