صندوق بین‌المللی پول:

سلطه دلار، بحران کرونا را تشدید می‌کند

براساس مطالعات صندوق بین المللی پول، در مسیر احیای اقتصاد جهان از پاندمی کرونا، نرخ تبادل دلار فاکتوری کلیدی بوده و ارزهای داخلی کشورها تاثیر به مراتب کمتری در این مسیر دارند.
کد خبر : ۱۱۶۳۴۷
دلار

به گزارش ایبِنا از فایننشال تایمز، یافته‌های این تحقیقات در یادداشتی به نام «ارزهای غالب و هماهنگی خارجی» چاپ و در آن ذکر شده است که نقش ارز آمریکا در تجارت و سرمایه گذاری، تاثیر بحران کرونا را بر اقتصاد جهان تشدید می‌کند.


ارزهای بازارهای نوظهور در جریان پاندمی ارزش خود را برابر دلار از دست داده و امید آنان مبنی بر اینکه تضعیف نرخ ارز، صادراتشان را رقابتی‌تر کرده و اقتصادهای در تقلای آنان را تقویت کند، افزایش داده است.


اما صندوق بین المللی پول در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که نرخ ضعیف ارز نسبت به گذشته تاثیر کمتری در جذب شوک‌های اقتصادی داشته و دلیل آن نقش دلار در مبادلات و سرمایه گذاری‌های بین المللی است.


از آنجا که صادرات عمدتا از طریق دلار انجام می‌شود، زمانی که ارز داخلی تضعیف می‌شود، تقاضا افزایش پیدا نمی‌کند. حدود ۲۳ درصد از صادرات جهان از طریق دلار فاکتور می‌شود و این بدون در نظر گرفتن بازار کامودیتی‌ها است که به طور عمده با واحد پولی آمریکا سر و کار داشته و قیمت گذاری می‌شوند.


وابستگی بیش از حد تجارت جهانی به دلار همچنین ارزش ارز آمریکا را به فاکتوری تعیین کننده در رشد اقتصادی جهان بدل کرده است. زمانی که اسکناس آمریکا تقویت می‌شود، واردات برای کشورهای خارجی پرهزینه‌تر شده و تقاضا و فعالیت اقتصادی کاهش می‌یابد.


به گفته نویسندگان این مقاله از جمله «گیتا گوپینات» و «گوستاوو آدلر»، اقتصاددانان ارشد صندوق، «سلطه دلار در تجارت و سرمایه گذاری احتمالا تاثیر بحران کووید-۱۹ را تشدید می‌کند.» پس از آنکه سرمایه گذاران در ماه مارس از تاثیرات پاندمی آگاه شدند، بازار بورس به شدت فروکش کرد و در نتیجه به تقلای جهانی برای دلار منجر شد که خود متعاقبا نرخ ارز را افزایش داد و در نهایت فدرال رزرو را مجبور کرد تا با بیش از یک دوجین از بانک‌های مرکزی سرتاسر جهان توافق سوآپ ارزی اضطراری منعقد کند.


از پایان ماه مه به بعد، دلار تضعیف و تقاضا برای سوآپ ارزی فدرال رزرو تعدیل شد، اما ارزهای بازارهای نوظهور همچنان در مقایسه با روزهای پیش از پاندمی برابر دلار به شکلی چشمگیر تضعیف شده، ماندند. رئال برزیل در سال جاری یک سوم ارزش خود را از دست داده ی این در حالی است که پزو مکزیک تقریبا ۲۰ درصد برابر دلار تضعیف شده است.


بخش‌هایی همچون گردشگری که به طور معمول بیشترین حساسیت را برابر نوسانات ارز داخلی دارند، به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و بر مشکلات بازارهای نوظهور افزوده‌اند. در این مقاله آمده است: در بحران جاری کووید-۱۹، سلطه دلار بر ارز کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به معنای این است که ارز این کشورها در کوتاه مدت تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی آنان نخواهد داشت.


صندوق بین المللی پول در پایان اعلام کرد: با وجود احیای بازارها و خوش‌بینی نویدبخش در خصوص دورنمای احیای اقتصادی جهان، این خطر وجود دارد که اوج گیری دوباره نرخ دلار فعالیت اقتصادی را مختل کند. افزایش موارد ابتلا به کرونا و همچنین تشدید تقاضا از سوی سرمایه گذارانی که بدنبال امنیت هستند، می‌تواند نرخ تبادل دلار را تقویت کرده که متعاقبا رکود کوتاه مدت تجارت و فعالیت اقتصادی جهان را تشدید می‌کند. دلار قوی روی فعالیت اقتصادی جهان تاثیر «انقباضی» دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر