هشدار بزرگ‌ترین بانک اروپا نسبت به ضرر ۱۳میلیارد دلاری وام‌های بد

بانک اچ‌اس‌بی‌سی هشدار داد که احتمالا بدهی‌های بد این بانک از برآورد قبلی تجاوز کرده و در سال جاری به۱۳میلیارد دلار خواهد رسید همچنین با توجه به پاندمی کرونا،عواید آن نیز بیشتر از یک دوم کاهش می‌یابد.
کد خبر : ۱۱۶۷۴۶
اچ اس بی سی

به گزارش ایبِنا از رویترز، صورت‌های مالی بزرگ‌ترین بانک اروپا از حیث دارایی بر این نکته تاکید دارد که در برهه‌ای که شرکت‌ها از هوانوری گرفته تا خرده فروشی و میهمان یاری در شوک ناشی از پاندمی به سر می‌برند، بانک‌های سرتاسر جهان در حال افزایش بافرهای خود هستند تا از این طریق وام‌های مشکوک الوصول را جذب کنند.


اچ‌اس‌بی‌سی برای نیمه نخست سال جاری سود ۴.۳۲ میلیارد دلاری (پیش از کسر مالیات) گزارش کرده که در مقایسه با میانگین ۵.۶۷ میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط تحلیل گران کمتر است.


این بانک پیش‌بینی خود را از ضرری که می‌تواند در سال جاری بابت بدهی های بد دریافت کند مابین ۸ تا ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد؛ این رقم پیش‌تر مابین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده بود؛ موضوعی که بر ضرر و زیان بیشتر از انتظارات در سه ماهه دوم سال و همچنین پیش‌بینی رکود عمیق‌تر اقتصادی صحه می‌گذارد.


بنا به گفته «اوِن استیونسون» مدیر مالی ارشد این بانک، تجارت و فعالیت اچ‌اس‌بی‌سی در بریتانیا به طور برجسته آسیب دیده است. سهام این بانک در هنگ کنگ به اندازه ۴.۷ درصد ریزش کرد و در بورس این منطقه به پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۰۹ رسید.


ضرر و زیان اعتباری وارد شده به اچ‌اس‌بی‌سی در نیمه نخست سال به ۶.۹ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با یک میلیارد دلار ثبت شده در مدتی مشابه در سال گذشته به شکلی قابل توجه افزایش یافته است. این بانک برای پوشش ضرر و زیان ناشی از وام های بد در سه ماهه نخست ۳ میلیارد دلار اختصاص داده بود.


بخشی از این زیان اعتباری ۱.۲ میلیارد دلار کاهش ارزش نرم افزار تحت مالکیت این بانک را به ویژه در اروپا شامل می‌شود. در حالی که نسبت سرمایه قانونی اچ‌اس‌بی‌سی که معیاری کلیدی برای قدرت مالی به شمار می‌رود، در پایان ژوئن و به لطف تغییرات رگولاتوری مساعد ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است اما این بانک هشدار داد که این معیار احتمالا در سال جاری به دلیل ضربه ناشی از افت رتبه بندی اعتباری به دارایی‌های ریسکی آن، کاهش خواهد یافت.


به دنبال کاهش نرخ جهانی بهره و افت ارزش دارایی‌ها در بانک های سرمایه گذاری و همچنین چربیدن بیمه به درآمدهای تجاری، عواید و درآمدهای این بانک در نیمه نخست سال ۹ درصد ریزش کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر