20 مرداد 1399 - 11:42

گزیده‌ای از انبوه پیام‌های تسلیت درگذشت دکتر عباس موسویان

در پی درگذشت استاد مسلّم اقتصاد اسلامی جناب استاد سید عباس موسویان، بسیاری از شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و اقتصادی کشور پیام‌ تسلیت صادر کردند.
کد خبر : ۱۱۶۹۳۹
موسویان

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، در پی درگذشت استاد مسلّم اقتصاد اسلامی جناب استاد حجه‌الاسلام دکتر سید عباس موسویان، بسیاری از شخصیت‌های علمی، حوزوی، دانشگاهی و اقتصادی کشور پیام‌ تسلیت صادر کردند که مرور فرازهای این پیام‌ها، بیانگر گوشه‌ای از فضایل و برکات زندگی پربار مرحوم موسویان است.


در ادامه به برخی از این پیام‌ها اشاره می‌شود.


پیام تسلیت دکتر عبدالناصر همتی (رییس کل بانک مرکزی)


پیام تسلیت دکتر شاپور محمدی (رییس پژوهشکده پولی و بانکی)


پیام تسلیت حجت الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی مقدم (رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار)
 


پیام تسلیت حضرت آیت الله سبحانی


بسمه تعالی


انا لله و انا الیه راجعون


خبر درگذشت عالم بزرگوار جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سیدعباس موسویان- رحمة الله علیه را  با کمال تأسف دریافت نمودم.


اینجانب این ضایعه مولمه را به حوزه علمیه و همکاران و خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم  از خداوند متعال علوّ درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.


پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی (رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام)


بسم الله الرحمن الرحیم


انالله و انا الیه راجعون


خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) موجب تاثر وتاسف عمیق اینجانب گردید.


این عالم فرزانه باداشتن تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به عنوان نظریه پرداز اقتصاد اسلامی، صاحب دهها عنوان مقاله در زمینه های اقتصادی بودوباحضورموثردرنهادها وانجمن های علمی واجرایی آثار ارزشمندی را ازخودبرجای گذاشتند.


اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه تاسف آوربه همه همکاران، شاگردان و ارادتمندان بویژه خانواده محترم، ازخداوندمتعال ضمن طلب مغفرت وآرزوی علو درجات ایشان، برای بازماندگان آن فقید سعیدنیز صبرجمیل واجرجزیل مسئلت دارم. »


پیام تسلیت آیت‌الله محمدباقر باقری کنی (عضو سابق مجلس خبرگان رهبری)


بسم الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


عن رسول الله صلی الله علیه و آله: ما قبض اللّه تعالی عالما من هذه الامة إلا کان ثَغرَة فی الإسلام، لا تُسد ثُلمته إلی یوم القیامة.


رحلت عالم متخلق و فاضل متهجد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سیدعباس موسویان، موجب تاثر شدید گردید. این انسان شریف که در زمره حواریون استاد بزرگ سلوک و عرفان، شهید بزرگوار آیت الله مدنی قرار داشت، جوهر وجود خود را مزین به اخلاق کریمه، تواضع شایسته و جهاد خستگی ناپذیر کرده بود. این عالم وارسته، سرمایه گرانقدر عمرش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب صرف نموده و با حضور در کمیته‌های فقهی، تلاش نمود تا گامی موثر در حوزه نظام سازی مالی بر مبنای فقه جعفری (علیه السلام) بردارد. مقوم این حرکت نورانی، تربیت شاگردان متعدد برای اشاعه معارف حقه و عملیاتی سازی این اندیشه در میدان عمل بود.


تالیفات و تصنیفات کم نظیر ایشان در حوزه مالیه اسلامی در قالب کتب متعدد و ارائه مقالات راهگشا و تبدیل شدن به شخصیتی فرهیخته و مرجع در سطح بین المللی، نه تنها او را لحظه ای از مسیر تعبد و طاعت الهی و تهذیب و تزکیه نفسانی دور نکرد، بلکه با خلوص مثال زدنی و اهتمام تمام، تا آخرین روزها همه وجود خود را وقف این ماموریت خطیر کرد.


اینجانب که توفیق داشتم در بیش از یک دهه، حضور اخلاقی و علمی این انسان والامقام را در مجموعه دانشگاه امام صادق علیه السلام از نزدیک شاهد باشم و در چند سال اخیر همراه ایشان در جمع هیات امنای جامعه الصادق علیه السلام بودم، در این مصیبت جانسوز سوگوار بوده و برای روح مطهرش طلب غفران الهی می کنم. غفر الله له و لنا.


همچنین بر خود واجب می‌دانم، این فقدان سنگین را به محضر مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) که بر مراتب اخلاقی و فضل علمی ایشان صحه می‌گذارند، بیت مکرم ایشان، حوزه‌های علمیه، جامعه دانشگاهی خاصه اهالی و اساتید دانشگاه امام صادق علیه السلام و دانشجویان و شاگردان ایشان، تسلیت عرض نموده و از خدای متعال صبر بر این مصیبت را مسئلت می نمایم.


پیام تسلیت دکتر فرهاد دژپسند (وزیر امور اقتصادی و دارایی)


باسمه تعالی


انالله و انا الیه راجعون


ضایعه درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعباس موسویان، اقتصاددان، عضو فقیه شورای عالی بورس، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هسته اندیشه‌ورزی کاربست آموزه‌های دینی وزارت اموراقتصادی و دارایی، موجب تألم و تأثر گردید.


اینجانب فقدان این عالم برجسته اقتصاد اسلامی که با کتب و آثار ارزشمند و همچنین آرا و نظرات خود نقش سازنده‌ای در طراحی و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور داشته است را تسلیت عرض نموده و ضمن طلب غفران و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم.


پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی (مدیر حوزه‌های علمیه)


بسم الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


خبر ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سیدعباس موسویان طاب ثراه مایه تأسف و تأثر شدید حوزه‌های علمیه و نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه و مجامع اقتصادی کشور شد. آن دانشور پارسا، نجیب و فهیم از سرمایه‌های حوزه و چهره تابناک اقتصاد اسلامی به شمار می‌آمد و تولیدات فکری و خدمات علمی و راهنمایی‌های اقتصادی وی به نظام تقنینی و اجرایی کشور فراموش نخواهد شد و حوزه و بزرگان آن به آینده وی امیدها بسته بودند و اینک در سوگ آن عزیز سفر کرده نشسته‌اند، این ثلمه و مصیبت را به جامعه حوزویان و دانشگاهیان و شاگردان و دوستداران ایشان و به بازماندگان محترم وهمسر گرامی و فرزندان ارجمند آن فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند مهربان برای آن عالم پرکار و فداکار علو درجات و حشر با اولیای الهی و اجداد طاهرینش و برای همه داغدیدگان و بازماندگان محترم شکیبایی و صبوری و پاداش الهی درخواست دارم.


عاش سعیدا و مات سعیدا.


پیام تسلیت آیت‌الله علی‌اکبر رشاد (رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)


انا لله و انا الیه راجعون


روح بلند حضرت استاد حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان (قدّس سرّه)، عضو هیات امنا و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و فقیه الإقتصاد برجسته‌ی کشور به ملکوت اعلی پیوست.


او برای خدمت به علم و دین، انقلاب و نظام اسلامی سر از پا نمی‌شناخت؛ عمر پربرکت خویش را طی سه دهه یکسره وقف نظریه‌پردازی، گرهگشایی معرفتی و کاربردی در عرصه‌ی اقتصاد اسلامی کرد. استاد موسویان (قدّس سرّه) از اعضای رکنی پژوهشگاه و از مفاخر حوزه‌های علمیه قلمداد می‌شد. از او ده‌ها اثر علمی فاخر در قلمرو اقتصاد اسلامی برجای مانده است. اشتیاق معرفت، شور خدمت، تواضع بی‌حد، اخلاص و بی‌ریائی، حقیقت‌جویی و حق‌پذیری، وقار و متانت، سلامت نفس و پرهیزگاری، خوشخویی و خوشرویی، نمونه‌ای از اوصاف و فضائل بی‌شمار این استاد خدوم و خلیق حوزه و دانشگاه بود. جزاه الله خیر جزاء المحسنین و حشره مع اولیائه المعصومین (ع).


این کمترین، رحلت این عالم فرزانه را به محضر مبارک رهبر فرهمند انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، همکاران سوگوارم در سنگرگاه پژوهشگاه و خانواده‌ی عزادار آن استاد بی‌بدیل تسلیت عرض کرده، از بارگاه باری برای آن فقید سعید رحمت و علوّ درجات و برای بازماندگان و شاگردان و دوستان و دوستداران او صبر و سلامت مسألت دارم.


پیام تسلیت آیت‌الله هادوی تهرانی


باسمه تعالی


خبر ارتحال عالمی متخلق، شاگردی شاخص، و همکاری پرکار حضرت حجه الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان ـ رضوان الله علیه ـ موجب تأسف و تأثر و اندوهی غیر قابل وصف شد.


ایشان سال های متمادی به تحقیق در زمینه اقتصاد اسلامی مشغول و در مراکز گوناگون در این ساحت فعال بود و ضمن تدریس و تحقیق، به تاسیس نهادهای مختلف در این باب نیز کمک نمود و بی شک چهره ای ماندگار در حوزه اقتصاد اسلامی محسوب می شد که فقدان وی یک ضایعه جبران ناپذیر است.


این جانب این حادثه دردناک را به حضور مقدس ولی عصر ـ عجل الله فرجه الشریف و مراجع معظم تقلید ـ دامت برکاتهم ـ و رهبر عزیز انقلاب ـ مد ظله ـ و تمام فضلا و علمای حوزه علمیه قم و خانوادۀ محترم آن مرحوم و تمام بازماندگان ایشان، تسلیت عرض می کنم و برای آن عزیز سفرکرده همراهی با خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ در تمام مراحل حیات اخروی و برای تمام بازماندگان و دوستداران آن عزیز سفر کرده، اجر جزیل و صبر جمیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.


پیام تسلیت دکتر حسن قالیباف اصل (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)


اذا مات العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شیء


استاد حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعباس موسویان یکی از مشهورترین چهره‌های حوزه مالی اسلامی بود. آوازه نام این استاد فراتر از مرزهای کشورمان در محافل علمی این حوزه طنین‌انداز بود و هرگاه درباره بررسی و ایجاد الگوهای مالی اسلامی صحبت می‌شد، نام و آثار ایشان نیز به میان می‌آمد.


این استاد فقید، نقشی بی‌بدیل در توسعه و تحول محصولات منطبق با شریعت اسلامی در بازارهای مالی داشت. مباحثات وی در داخل و خارج از کشور، موجب شده بود تا چهره‌ای صحیح از توانمندی‌های اقتصاد اسلامی ترسیم شود. مطالعات میان‌رشته‌ای توسط این مدرس حوزه و دانشگاه تاثیر قابل توجهی بر گفتمان مشترک حوزه- دانشگاه گذاشته بود به نحوی که همه محققان حوزه مالی اسلامی این شخصیت عظیم را می‌شناختند. به مثابه حدیث پیامبر گرانقدر اسلام (ص)، برتری عالم بر سایر مردم مانند برتری ماه بر سایر ستارگان است و اینک ماه تابان آسمان علوم مالی اسلامی به تقدیر پرودگار به خاموشی رفته است.


بدین وسیله این ضایعه غم‌انگیز را به اندیشمندان مسلمان، فعالان بازار سرمایه کشور، خانواده و دوستداران آن مرحوم تسلیت گفته از خداوند منان برای ایشان علو درجات طلب می‌کنم. باشد که شاگردانش بتوانند بار کم‌فروغ شدن این حوزه را با تلاش‌هایشان بکاهند. آمین.


پیام تسلیت حجت‌الاسلام دکتر حسینعلی سعدی (رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام)


باسمه تعالی


انا لله و انا الیه راجعون


با حزن و اندوه مطلع شدیم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان به جوار رحمت حق شتافتند. ایشان در طول سالیان متمادی تلاش مستمر و پر ثمری را در حوزه اقتصاد اسلامی داشته و از خود آثار ارزشمندی به جای گذاشته است. تربیت دانشجویان و تلاش برای اجرای احکام نورانی اسلام در عرصه اقتصادی و خدمات برجسته دیگر وی به جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی جزئی از کارنامه درخشان اوست. اینجانب درگذشت این استاد و عضو هیات امنای جامعه الامام الصادق علیه السلام را به همه اساتید و دانشجویان و بازماندگان تسلیت عرض نموده و برای ایشان علو درجات و حشر با اجداد طاهرینش را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.


پیام تسلیت دکتر محمدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی)


بسم الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


درگذشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، فقیه برجسته‌ی عرصه‌ی اقتصاد اسلامی کشور و استاد مسلم این عرصه در دانشگاه موجب تاسف و تاثر گردید. تلاش صادقانه و خدمات ارزنده‌ای آن مرحوم در طول عمر با برکتشان راه‌گشای گره‌های اقتصادی و موجب اعتلای نظام پولی و بانکی کشور بود.


اینجانب درگذشت این عالم فرزانه را تسلیت عرض کرده، از درگاه خداوند برای آن فقید سعید، رحمت و علوّ درجات و برای بازماندگان و شاگردان و دوستان و دوستداران ایشان صبر و سلامت مسألت دارم. خداوند روح این مرد بزرگ را با انبیاء و اولیاء الهی و شهدای بزرگ تاریخ اسلام محشور گرداند.


پیام تسلیت حجه‌الاسلام سید حسن ربانی (رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه)


بسم‌الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


خبر درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان عضو محترم هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات(شجره طیبه) موجب تأثر و تألم فراوان گردید.


آن دانشمند فرهیخته در طول دوران عمر با برکت خویش خدمات شایسته‌ای به ویژه در عرصه بانکداری اسلامی به جامعه ارزانی داشت و با عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی و همچنین در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نقشی ارزشمند و ماندگار را ایفا نمود و کتاب‌ها و تألیفات متعدد ایشان همواره چراغ راه دانش‌پژوهان حوزوی و غیر حوزوی به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی خواهد بود.


مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان با حضور فعال در هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات و ارائه نقطه نظرات عالمانه، منشأ آثار و برکات فراوانی برای خدمت‌رسانی به طلاب و روحانیون محترم گردید.


این ضایعه تأسف‌بار را به محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عالی‌قدر، حوزه‌های علمیه و بیت محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.


عاش سعیداً و مات سعیداً


پیام تسلیت آیت الله ابوالقاسم علیدوست


بسم الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


خبری برای برخی ساده و عادی و برای جمعی سوزان تا عمق پوست و استخوان امروز منتشر شد: حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.


برای کسانی که موسویان عزیز را از نزدیک می‌شناختند این مصیبت بسیار خرد کننده است هرچند باید تسلیم امر الهی بود و بدون اینکه ابراز شکایتی باشد، گفت: الحمد لله علی کل حال.


جناب موسویان اهل فضل بود. فضل و علمش قرین تواضع مطبوع بود. علم فراوان سر او را به پایین کشیده بود و به پایین ها هم نگاه مهربانانه داشت. گفتارش عین صواب و سداد. روشش به دور از افراط و تفریط. انقلابی ای متین. عمرش را وقف علم نافع و خدمت به دین کرده بود. شری نداشت. حاجاتش کوتاه و جانش عفیف. مطالب عمیق علمی را چنان بیان می‌کرد که مخاطبانش با تمام وجود آنرا فهم می‌کردند. به راستی عینیت فرمایش امیر حکمت و بیان و مولای علم، در وصف متقین بود که فرمودند:


 *فالمتقون فیها هم أهل الفضائل. منطقهم الصواب. و ملبسهم الاقتصاد. و مشیهم التواضع. غضوا ابصارهم عما حرم الله علیهم و وقفوا أسمائهم علی العلم النافع لهم. شرورهم مأمونة. و حاجاتهم خفیفة. و أنفسهم عفیفة. *


جای این عزیز هرجا فضل، صلاح، سداد، تواضع، علم نافع و تعهد هست خالی است.


آنچه انسان را بیشتر متاثر می‌کند، حجاب معاصرت مشمئز کننده‌ای است که چون دود غلیظی بر آسمان اطراف ما وجود دارد. مانعی که نمی‌گذارد این فرآورده های نیک دهه های اخیر، تا زنده هستند به خوبی شناسایی شوند و از آنها بهره بیشتری برده شود.


الحمد لله علی کل نعمة


پیام تسلیت حجت‌الاسلام احمد مبلغی (عضو مجلس خبرگان رهبری)


بر درگذشت اندیشمند  صاحب‌نام و فعال در حوزه اقتصاد اسلامی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سید عباس موسوی قدس سره  موجب ناراحتی و اندوه برای همه کسانی شد که با این چهره علمی و شخصیت اخلاقی  آشنا هستند.


 این عالم متقی حایز جایگاهی ارزشمند، و موقعیت و مقامی اثبات شده در سطح کشور و مجامع علمی دانشگاهی و حوزوی بود؛ با این حال باید اذعان کرد که مقام ثبوت ایشان از حیث علمیت و توانمندی پژوهشی و فکری بسی فراتر و جلوتر از مقام اثبات ایشان بود. تواضع در منش، تبسم همراه با متانت بر چهره، آرامش در بحث‌ها و نقدهای علمی، عرضه سخاوتمندانه و دلسوزانه اندیشه ها و دیدگاه‌های خود به حوزه و دانشگاه و نیز مراکز تصمیم گیری در نظام، پرهیز از زیاده گویی و مجمل گویی، دوری گزینی از هیاهو  در ارائه بحث ها و اندیشه ها، آگاهی از دیدگاهها و فتواهای اقتصادی فقیهان معاصر، آشنایی با نقطه نظرهای اقتصاددانان معاصر جهان اسلام، تمرکز بر کاربردی‌سازی اندیشه‌ها و فتاوای فقهی در حوزه اقتصاد، مطالعه متمرکز بر بانکداری اسلامی و رویکرد به راه‌حل‌یابی جهت تطبیق اندیشه‌های فقهی در حوزه اقتصاد، بخش از ویژگی ها، صفات و خصایل این عالم فرزانه بود.


این اندیشمند راحل، در کنار اشتغالات علمی مهمی که در قم و تهران بر عهده داشت، در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز عضو فقهی کمیته اقتصاد بود و با حضور خود در جلسات این کمیته نقشی مهمی را در بررسی و تهیه طرح بانکداری اسلامی  ایفاء نمود. اینجانب این مصیبت را به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید حوزه های علمیه، همه دوستداران این عزیز اندیشمند راحل و به ویژه به خانواده محترم و داغدیده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.


پیام تسلیت حجت‌السلام‌ دکتر محمدرضا یوسفی (دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه مفید)


 انالله و انا الیه راجعون


خبر درگذشت جانکاه برادر  گرامی و عزیزم جناب سید عباس موسویان امروز منتشر شد. بنده با ایشان از سال ۶۷ در دوره کارشناسی اقتصاد آشنا شدم و در این دهه اخیر پیوند دوستی ما محکمتر شد. به شهادت آشنایی بیش از سه دهه،  ایشان به لحاظ خصوصیات فردی؛ نرمخو، مهربان، متین، متواضع و با درایت بود. از نظر علمی به واقع از سال ۷۶ که موفق به گذراندن دوره کارشناسی ارشد اقتصاد شد عملا به مباحث بانکداری ورود کرد قبل از ورود، بیشتر نگاه نقادانه داشت اما پس از ورود و همنشینی با متولیان امور بانکی و آشنایی عمیق‌تر،   انتقاداتش تعدیل شد و عملا به اصلاح بر اساس موازین فقهی همت گمارد.


اینکه فردی بتواند فتاوای فقهاء را با توجه به مسائل ریز و درشت بانکداری عملیاتی کند، هنری بسیار بزرگ بود که ایشان در این زمینه توانمندی ویژه‌ای داشت. ضمن احترام به همه بزرگواران، از نظر من ایشان توانمندترین فرد در حوزه مسائل بانکی و مالی با رویکرد فقهی بود. و به واقع خسران بزرگی به این حوزه علمی و عملی وارد شد و حوزه علمیه نیز فرزند بسیار شایسته‌ای را از دست داد.


 ایشان بسیار خدوم بود. و هر جا که به وی احساس نیاز می شد و از او دعوت به همکاری می کردند، متواضعانه می پذیرفت و در جهت به سامان رساندن کمک می‌کرد. به واقع خود را وقف خدمت به جامعه علمی، و نظام مالی اسلامی کرده بود و در این راه. خستگی نمی‌شناخت. رفتار اخلاقی وی همراه با نگاه عالمانه و به دور از افراط و تفریط ها از وی چهره‌ای مقبول ساخته بود. با این وجود در جریان طرح بانکداری اسلامی مجلس که متولی اصلی آن جناب دکتر بحرینی بود، مورد هجمه‌های زیادی قرار گرفت که سه موردش را خود شاهد بودم.


یکی از نکاتی که حائز اهمیت است اینکه ما معمولا ترسیمی از وضعیت موجود داریم که علم به آنچه هست گفته می‌شود. دوم ترسیم وضعیت مطلوب است. حوزه علمیه و علوم دینی به ویژه در زمینه دوم افراد زیادی را تربیت کرده است که این توانمندی را در خود می‌بینند که وضع مطلوب را ترسیم کنند. اما این دو دانش برای بهبود وضعیت کافی نیست آنچه که عملا مهم است علم به چگونگی است چگونه می‌توان وضع حال را در جهت مطلوب شکل داد. جناب موسویان مرد این کار بودند. وی در حوزه مسائل مالی اسلام از منظر چگونگی، اقدام می‌کردند و تلاش بسیار در جهت تدوین قوانین و آئین نامه‌ها و ضوابط بر مبنای فقه متعارف می‌کردند.


ان شاء‌الله که مغفرت، رحمت الهی و علو درجه نصیب ایشان شده، به خانواده این مرد بزرگ و دوستان و شاگردانش تسلیت عرض می‌کنم.


پیام تسلیت دکتر علی صالح آبادی (رئیس انجمن مالی اسلامی ایران)


بسم الله الرحمن الرحیم


اذا مات العالم، ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء الی یوم القیامه


ارتحال جانسوز اندیشمند برجسته و کم‌نظیر، حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سیدعباس موسویان، موجی از اندوه و افسوس برای جامعه علمی ایجاد کرد. اندوه و غم در از دست دادن بزرگمردی که عمر پربرکت خود را وقف اعتلای علوم مالی و اقتصاد اسلامی کرد و متواضعانـه و بدون کمترین چشم داشت، خیل مشتاقـان علوم مالی اسلامـی در داخل و خارج از کشور را از خرمن پربار داشته‌هایش بهره‌مند ساخت؛ و افسوس و صد افسوس که فقدان مردان بزرگ، جبران شدنـی نیست.


اینجانب که حدود ۱۵ سال، از بدو تأسیس کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار تا ایجاد انجمن مالی اسلامی ایران و پس از آن، حضور در شورای فقهی بانک مرکزی، همواره و از نزدیک توفیق همکاری و تعلم در محضر استاد فقیـد، دکتر سیدعباس موسویان را داشتـم، ایشان را نمونـه بارز یک فقیـه تیزبیـن، روشنفکر، جامع‌نگر و در یک کلام، تجسم عینی فقه پویـای شیعه، به ویژه در حوزه اقتصاد یافتـم که با ژرف‌اندیشی و تسلط به علم روز، برای مسائل و موضوعات جاری در حوزه مالی و اقتصادی، راهکارهایی خلاقانه می‌یافت، راهکارهایی عملیاتی که در عین انطباق کامل با مبانی فقهی، مسیر توسعه نظام مالی را هموار و حرکت در این مسیر را پرشتاب می‌ساخت؛ و قطعا اغراق نخواهد بود اگر بگوئیم نظام مالی کشـور، اعم از بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه، توسعه امروز و آینده خود را مرهـون مجاهدت های شبانـه‌روزی این عالم فقیـد است.


آثار علمی به جـا مانده از استاد موسویان، بدون تردید جزء جامع‌ترین و ناب‌ترین متون علمی در حوزه مالی اسلامی است، آثاری که از عمق بینش و خلوص نیت این گوهر ناب برخاسته و به خواست خداوند متعال و با همت شاگردان و دوستداران ایشان، از این پس نیز منشـأ برکات و زایش های ارزشمند در حوزه اقتصاد اسلامی خواهـد بود.


اینجانب با قلبی آکنده از اندوه، رحلت این عالم نستوه را به محضر مقام معظم رهبری، جامعه علمی کشـور به ویژه شاگردان و علاقه‌مندان استـاد، خانواده محترم و سایر بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای عزیز سفرکرده‌مان، علو درجات و همنشینـی با انبیاء و اولیـاء الهی مسألت دارم.


یادش گرامی و راهش پررهرو باد.


پیام تسلیت دکتر علی صحرایی (مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران)


انا لله و انا الیه راجعون


رحلت این استاد و عالم عظیم الشان، فرزند حوزه و دانشگاه، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دانشمندی خاضع که با همت ایشان ابزارهای بازار مشتقه از قبیل آتی سبد سهام، فروش تعهدی، اختیار فروش تبعی وسایر ابزارهای بازار بدهی در بازار سرمایه کشورمنطبق با موازین فقه پویای شیعه راه اندازی شد را با قلبی پردرد و از اعماق وجود، به خانواده محترم، جامعه دانشگاهی و علمی کشور، شاگردان و دوستان و علاقمندان استاد و سایر بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از پیشگاه خداوند متعال برای عزیز سفرکرده‌مان، علو درجات و همنشینـی با انبیاء و اولیـاء الهی مسألت دارم. /

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر